کد خبر: 58201
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

واکنش علی تاجر نیا به اظهارات موسوی خوئینی ها؛ بحث تقلب و یا ابطال انتخابات در کشور تنها در سال 88 و در زمان احمدی نژاد بود/ استانی شدن انتخابات سطح نمایندگان مجلس را ارتقا می دهد/ اظهارات موسوی خوئینی ها بعد از 2 سال از مرگ هاشمی بی انصافی است

تاجر نیا فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با صحت و سقم اظهارات زاکانی در خصوص درخواست ابطال انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 از سوی ناطق نوری گفت: اظهارات آقای زاکانی به هیچ عنوان صحت ندارد. در طول تاریخ انقلاب ، تنها در انتخابات سال 88 و دولت احمدی نژاد بود که بحث تقلب و یا ابطال انتخابات در کشور مطرح و رایج شد. درحالیکه این موضوع همواره برای تمامی جناح های سیاسی به عنوان یک امر قبیح و ناهنجار مطرح بوده است.

واکنش علی تاجر نیا به اظهارات موسوی خوئینی ها؛ بحث تقلب و یا ابطال انتخابات در کشور تنها در سال 88 و در زمان احمدی نژاد بود/ استانی شدن انتخابات سطح نمایندگان مجلس را ارتقا می دهد/ اظهارات موسوی خوئینی ها بعد از 2 سال از مرگ هاشمی  بی انصافی است

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۷۶ همچنان بعد از ۲۱ سال محل بحث و جدل شد. علیرضا زاکانی از اصولگرایان تحول خواه در مناظره با مصطفی تاجزاده اعلام کرد «رقیب نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری سال های ۷۶، ۸۴، ۸۸ و ۹۲ درخواست ابطال نتیجه انتخابات را داشتند اما رهبر معظم انقلاب ایستاد و مانع این اتفاق شد» این سخن او واکنش هایی را در پی داشت، زیرا به این معنی است که ناطق نوری هم خواهان ابطال آرای خاتمی بود حال آنکه ناطق نوری پیش از اتمام شمارش آرا در نامه ای رسمی به خاتمی پیروزی او را تبریک گفت.

 

علی تاجرنیا، نماینده مردم مشهد در مجلس ششم و تحلیلگر امور سیاسی، در رابطه با صحت و سقم اظهارات زاکانی در خصوص ابطال انتخابات ریاست جمهوری سال 76 از سوی ناطق نوری به خبرنگار دیده بان ایران گفت: اظهارات آقای زاکانی به هیچ عنوان  صحت ندارد. در طول تاریخ انقلاب ، تنها در انتخابات سال 88 و دولت احمدی نژاد بود که بحث تقلب و یا ابطال انتخابات در کشور مطرح و رایج  شد. درحالیکه این موضوع همواره برای تمامی جناح های سیاسی به عنوان یک امر قبیح و ناهنجار مطرح بوده است.

 

وی ادامه داد: از طرفی باید عرض کنم آقای ناطق نوری دارای شخصیت والایی است که به هیچ عنوان این مسائل را نمی توان به ایشان نسبت داد چراکه آقای ناطق نوری اولین کسی بود که با شمارش آرای اولیه و پیروزی آقای خاتمی به ایشان تبریک گفتند. باتوجه شناختی که از گذشته و حال آقای ناطق نوری دارم بنده معتقدم این اظهارات به هیچ وجه نمی توان در مورد ایشان صدق کند.

 

تاجرنیا همچنین اضافه کرد: البته شاید در سطوح و بدنه های پایین تر مسائل سیاسی این موضوع مطرح شده باشد اما بدون شک، این قبیل اظهارات نمی توانند در سطوح بالای سیاسی کارآمد و صحیح باشند.  

 

این تحلیلگر امور سیاسی در خصوص  استانی شدن انتخابات با توجه به شرایط کنونی کشور تصریح کرد: بنده معتقدم اگر شورای نگهبان به وظیفه خود به درستی عمل کند و به صورت منطقی اقدام به نظارت قوانین و تطبیق آن با قوانین مبتی بر اسلام کند همچنین کاندیدای مطرح به درستی وارد عرصه انتخابات شوند، استانی شدن انتخابات سطح نمایندگان مجلس را ارتقا می دهد و جایگاه مجلس را کارشناسی تر و کلان محور تر از آنچه که امروز است خواهد کرد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به نمایندگان مجلس بیاندازیم، در می یابیم که هرچه نمایندگان متعلق به شهرهای بزرگی باشند، بیشتر مسائل ملی را مورد بررسی قرار می دهند واگر نمایندگان متعلق به شهرهای کوچک و شهرستان ها باشند، بیشتر مسائل و مشکلات مربوط به حوزه انتخابیه را در دستور کار و الویت خود قرار می دهند. این موضوع فاقد عمومیت بوده ولی در ادوار متفاوت مجلس دیده شده است.

 

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: استانی شدن انتخابات به نفع حزبی شدن انتخابات بوده و حزبی شدن انتخابات به نفع گزینش چهره های شناخته شده، کارشناسی شده و متناسب با نیاز مجلس است. گفتنی است مجلس به تخصص های متفاوتی نیاز دارد اما در شکل کنونی انتخابات، بیش از این که به نیازهای مجلس و به کارآمد بودن کارشناسان توجه و کمک کند، باید به موضوع رای آوری افراد توجه کنیم وبر همین اساس است که ما نمی توانیم مجلسی جامع، مانع و همه جانبه تشکیل دهیم.

 

تاجرنیا در خصوص اظهارات موسوی خوئینی ها درباره مرحوم رفسنجانی بیان کرد: بنده معتقدم تمام شخصیتهای سیاسی با توجه به عملکرد خود ممکن است نقاط قابل انتقادی داشته باشند ولی درمورد آقای هاشمی رفسنجانی بنا به اعتقادات بنده یک ویژگی بسیاری مهمی داشتند که همین ویژگی باعث متمایز بودن ایشان از سایر شخصیت های سیاسی بود. آیت الله هاشمی همواره  خود را در معرض  رای افکار عمومی قرار می دادند. گفتنی است کسی که خود را مورد سنجش دیگران قرار می دهد (به خصوص در شرایطی که فضا بر وفق مرادش نیست) این قبیل اظهارنظرها نمی تواند در مورد او صدق کند. معدل مرحوم هاشمی از دیدگاه بنده و بسیاری از فعالان سیاسی قابل قبول می باشد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به فضای بسته سیاسی جامعه در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، انتقاداتی به وی مطرح است اما اینکه بخواهیم فراتر از انتقادات جزئی برویم و رو به اظهاراتی همانند موسوی خوئینی ها برویم، بی انصافی است.  

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: با توجه به این که آیت الله  اواخر عمر خود را در بین مردم سپری کرد، ذکر این نکات بعد از 2 سال از زمان مرگ ایشان جای تعجب و سوال دارد چراکه شخصیت های دیگر سیاسی نیز این نوع اظهارات را قبول ندارند.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر