کد خبر: 58363
A
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران گفت: به منظور دور زدن تحریم ها، کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل و در آن راهکارهایی برای دور زدن تحریم های نفتی ارائه شده است.

کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل شده است

به گزارش دیده بان ایران، سعید نقدی : محمدرضا پور ابراهیمی روز سه شنبه در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، افزود: ادامه سیاست های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران و همچنین تلاش برای کاهش فروش نفت جمهوری اسلامی، منجر شده برای مقابله با این حربه دشمن، راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها دردستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.
وی با اشاره به تدبیر رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت:با تدبیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب،شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با حضور سران قوا و تیم های اقتصادی دولت و مجلس تشکیل شده است تا موضوعاتی که نیازمند تصمیمات فوری و هماهنگی میان دستگاه های کشور است ،در کمترین زمان تصمیم گیری و عملیاتی شود.
پورابراهیمی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ماه های ابتدایی امسال ناشی از تصمیمات اشتباه دولت در حوزه سیاست های ارزی بوده است، گفت: با همگرایی بیشتر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، در ماه های اخیر شاهد کنترل نرخ ارز و توقف نوسانات شدید نرخ ارز بوده ایم.
وی با بیان اینکه ظرفیت های قانونی تمام دستگاه های برای حل مشکلات اقتصادی به کار گرفته شده است گفت: در ماه های اخیر تدوین برخی قوانین برای اسلامی سازی اقتصادی مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که اصلاح وضعیت نظام بانکی که همواره مورد انتقاد مراجع تقلید، فعالان اقتصادی و مردم بوده از جمله این موضوعات است.
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سه حوزه نظام بانک مرکزی، بانک داری، تشکیل بانک جدید با عنوان بانک توسعه از جمله موضوعاتی است که در راستای اصلاح نظام بانکی کشور در حال انجام است.
پورابراهیمی با بیان اینکه قوانین بانک مرکزی مربوط به پیش از انقلاب و قوانین مربوط به بانکداری بدون ربا مربوط به چند دهه قبل است گفت: برخی مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از ساختار قدیمی و ناکارآمد سیاست های نظارتی بانک مرکزی بوده است.
وی نظارت مستمر برحوزه شرعی قوانین و عملکرد بانک ها را یکی از تکلیف های قانونی در ساختار جدید بانک مرکزی دانست و گفت: برخی قوانین پس از تصویب در شورای نگهبان اگر چه بر اساس مبانی اسلامی تصویب می شوند ولی در عمل به گونه ای دیگر اجرایی می شوند که برای عدم عدول از قوانین اسلامی نظارت مستمر در قانون جدید مورد تاکید قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،اظهار داشت: قانون بانک مرکزی درکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نهایی و به صحن علنی آورده شده است که امیدواریم با تصویب نهایی و اجرای آن برخی از دغدغه های موجود برطرف شود.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم های اقتصادی نیست، بلکه ناشی از دور شدن از مبانی اقتصادی اسلامی است گفت: بانکداری مبتنی بر فقه اسلامی نیاز ضروری اقتصاد کشور می باشد.
پورابراهیمی گفت: قانونی درمجلس تصویب شده است که بر اساس آن موضوع عدم اخذ جرائم دیر کرد به عنوان یک قانون مورد تاکید قرار گرفته که این قانون در حال بررسی در شورای نگهبان می باشد ضمن اینکه در بودجه سال 98 نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: مجلس با تصویب قانونی ربای مرکب که شامل جریمه دیرکرد از دیرکرد است را حذف و غیرقانونی کرده است که این موضوع در حال بررسی در شورای نگهبان است که ضرورت دارد موضوع با سرعت بیشتری توسط شورا نهایی شود.
وی با بیان اینکه تامین کالای اساسی و اشتغال جوانان از جمله اولویت های بودجه سال 98 کشور است گفت: دربودجه سال آینده تامین کالاهای اساسی جامعه و همچنین تاکید بر اشتغال جوانان مورد تاکید جدی قرار گرفته است.
در برنامه سفر یک روزه رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به قم دیدار با آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید و همچنین آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و حجت الاسلام سید محمدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران اعلام شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر