کد خبر: 58685
A

گودرزی: راه‌اندازی SPV نشان‌دهنده ضعف آمریکا است/ نقوی‌حسینی: برقراری SPV امتیاز مهمی برای ایران است

دو عضو کمیسیون امنیت ملی برقراری SPV را مهم و ضروری دانسته و برقراری آن را نشانه ضعف آمریکت معرفی کردند.

گودرزی: راه‌اندازی SPV نشان‌دهنده ضعف آمریکا است/ نقوی‌حسینی: برقراری SPV امتیاز مهمی برای ایران است

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود گودرزی با اشاره به قول اروپایی‌ها برای راه‌اندازی سامانه نهادهای واسط مالی (SPV)، اظهار کرد: اروپایی‌ها قول داده‌اند که SPV را در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی کنند. این یعنی اروپایی‌ها در مسیر همکاری قرار دارند. البته باید دید که چقدر آنها به وعده‌شان عمل می‌کنند چون نتیجه این اقدام ضعف آمریکا در برجام خواهد بود.

وی ادامه‌ داد: البته خروج آمریکا از برجام اثراتی را بر جای گذاشت، ولی ایجاد کانال‌های مالی از سوی اروپا می‌تواند جلوی این اثرات را بگیرد، قطعاً با SPV می‌توان ارتباطات مالی را برقرار کرد ولی باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

این عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی SPV نشان دهنده آن است که اروپا دیگر تبعیت محض از آمریکا نمی‌کند و برای خود در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی برنامه دارد و در چارچوب منافع خود حرکت می کند. از آن سو نیز جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به تعهداتش نشان داد که در مسیر تعامل با دنیا قرار دارد و به دنبال همکاری چند جانبه بوده است.

گودرزی در پایان تاکید کرد: راه‌اندازی SPV نشان دهنده ضعف آمریکا و اقتدار ایران خواهد بود.

همچنین:  سید حسین نقوی حسینی هم با اشاره به قول اروپایی‌ها برای راه‌اندازی سامانه نهادهای واسط مالی (SPV)، اظهار کرد: درباره SPV باید به سه نکته توجه کرد. این که اروپایی‌ها تاکنون خلف وعده کرده‌اند، قرار بود اول ژانویه SPV باز شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. لذا این آخرین شانس اروپایی‌ها است. اگر این بار هم خلف وعده کنند در ذهن مردم ایران، اروپا در کنار آمریکا به عنوان بد عهد قرار می‌گیرد.

وی ادامه‌ داد: درباره SPV باید محدوده کار آن بررسی شود. اگر قرار به حذف نفت و میعانات گازی باشد دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

نقوی حسینی همچنین خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که چقدر دولت‌ها از طریق SPV با ایران کار می‌کنند نه این که این کانال مالی باز شود اما دولت‌ها از ترس تحریم آمریکا با ایران ارتباطات مالی نداشته باشند. همچون برجام که تحریم مالی و پولی برداشته شد اما جز چند بانک‌های کوچک اروپایی، بانک‌های بزرگ با ما کار نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در جمع بندی گفت‌: برقراری SPV امتیاز مهمی برای ما است و نشان می‌دهد که اروپا خارج از مدار آمریکا عمل می‌کند، اما این که چقدر مؤثر واقع می‌شود حرف دیگری است چون اروپاییان زرنگ هستند و می‌خواهند ضمن عمل به تعهدات‌شان کاری کنند که ایران و آمریکا ناراحت نشوند. در ‌عین ‌حال خودشان هم انتفاع ببرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر