کد خبر: 5876
A

اصغرزاده: تندروها از روی کار آمدن ترامپ علیه روحانی استفاده می‌کنند/ رئیس جمهور آمریکا خیلی قادر نیست هر کار دل بخواهی را انجام دهد

اصغرزاده گفت: کارشکنی ترامپ در مسئله اجرای برجام دست دولت آقای روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خواهد بست بنابراین وزارت خارجه باید ابتکار عمل را به دست گیرد و هزینه برهم زدن برجام را برای ترامپ افزایش دهد.

اصغرزاده: تندروها از روی کار آمدن ترامپ علیه روحانی استفاده می‌کنند/ رئیس جمهور آمریکا خیلی قادر نیست هر کار دل بخواهی را انجام دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها درباره تأثیر رأی آوری ترامپ بر انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ایران گفت: معتقدم اتفاق تأثیرگذاری است چون ترامپ راجع به برجام باید مواضع خود را روشن کند.

وی افزود: کشور آمریکا یکی از پایه های تعهد چندجانبه بین ایران و 1+ 5  بود. ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صحبت از پاره کردن برجام کرد گرچه بعدا از این موضع عقب نشست اما موضوع برجام به دلیل اهمیتی که برای ملت ایران دارد و کمپین انتخاباتی آمریکا داشت قطعا از موضوعاتی است که در ماه های آینده دستورکار وزارت خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت و بازتاب رفتار آمریکا در ایران تبدیل به سرکوفت زدن تندروهای داخلی به دولت آقای روحانی خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: برای مردم ایران مسئله به این لحاظ مهم است که از سال 92 که آقای روحانی انتخاب شد روی برجام حساب کردند و با توافق برجام همسویی و همراهی نشان دادند و دولت هم به این دامن زد. یعنی دولت آقای روحانی هم به مردم گفت مسئله برجام موجب حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور خواهد شد بنابراین به صورت طبیعی برجام تبدیل به یک مسئله مهمی در داخل کشور شده است.

وی ادامه داد: آمدن ترامپ و نسبت او با اینکه درباره برجام چه کار خواهد کرد برای مردم ایران مهم است، نه اینکه حالا اگر برجام به هم بخورد اتفاق خاصی می افتد. اولا که رئیس جمهور آمریکا خیلی قادر نیست هر کار دل بخواهی را انجام دهد. زمان انتخابات معمولا نامزدها یکسری حرف ها را می زنند بعداً که رئیس جمهور می شود باید سیاست های کلان یک سیستم را پیش ببرد اما به هرصورت می تواند کارشکنی کند.

اصغرزاده تأکید کرد: کارشکنی ترامپ در مسئله اجرای برجام دست دولت آقای روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خواهد بست چون دولت هم سرمایه گذاری زیاد خود را در طول این مدت روی مسئله برجام کرده است و یک مقداری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی غفلت داشت.

وی افزود: اگر برجام دچار یک مشکلاتی شود طبعا در انتخابات سال 96 امکان دارد مورد استفاده رقبای آقای روحانی و جریانات تندرو قرار بگیرد پس انتخابات آمریکا و آمدن ترامپ روی مسائل ایران تأثیرگذار است. اینکه آیا آقای روحانی یک سرنوشت محتومی دارد یا دولتش ناچار است بنشیند ببیند آقای ترامپ چه کار خواهد کرد، من با این دیدگاه موافق نیستم.

این فعال اصلاح طلب اظهار کرد: وزارت خارجه دولت آقای روحانی باید ابتکار عمل را در ماه های آینده در اختیار بگیرد. برجام یک معاهده چندجانبه است و راهی که ملت ایران برای مذاکره و گفتگو با جامعه جهانی باز کرد. حتی اگر آمریکا هم کنار بکشد قابل انسداد نیست بنابراین حتی اگر برجام از نظر آمریکا باطل اعلام شود از نظر جامعه جهانی، سازمان ملل، کشورهای اروپایی و ملت های دیگر ابطال پذیر نیست. هر چند مشکلاتی ایجاد می کند.

وی افزود: دولت آقای روحانی باید از این فرصت باقیمانده استفاده کند در سیاست خارجی دست به خلاقیت و ابتکار عمل بزند و با کشورهای اروپایی که آنها هم از آمدن ترامپ خشنود نیستند باب مذاکره و گفتگوی بیشتری را باز کند و به جای اینکه تخم مرغ های خودش را در سبد روسیه و چین بگذارد، در یک سبد بزرگ شامل تعداد زیادی از کشورهای دارای قدرت، اقتصاد و صنعت بگذارد و سعی کند شرایطی را در ماه های آینده ایجاد کند که هزینه بر هم زدن برجام را برای آمریکا افزایش دهد این هزینه نباید نظامی باشد ما با هزینه های نظامی تهدیدهای جدیدی را برای خود می خریم.

اصغرزاده گفت: این هزینه زایی های ایران در مقابل بر هم زدن برجام از سوی آمریکا باید دیپلماتیک و سیاسی باشد. اقدام دیگر آقای روحانی باید حرکت های سریع و فوری برای گشایش هایی برای جامعه مدنی باشد. دولت باید نسبت به مسائل فرهنگی، زندانیان سیاسی و اتفاقاتی که در شهرها و کلانشهر ها به ویژه شهرداری تهران می گذرد ابتکار عمل داشته باشد. طبیعی است که اگر دولت یازدهم در یک استان به دلیل مخالفت یک روحانی از برگزاری کنسرت عقب نشینی کند مردم می گویند از این دولت معجزه ای بر نمی آید و این مسئله پاشنه آشیل آقای روحانی در انتخابات سال 96 است چون دیگر رقیبی هم ندارد که طرفداران آقای روحانی در جامعه بسیج شوند غیبت آقای احمدی نژاد باعث می شود آقای روحانی تبدیل به یک نامزد بی رقیب شود و این به ضرر آقای روحانی است.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر