کد خبر: 5887
A
تحلیل رسانه‌های غرب از انتخابات آمریکا؛

ترامپ، ورژن آمریکایی احمدی‌نژاد است

رسانه‌های آمریکا با پیروزی ترامپ توجه‌شان به شباهت‌های ادبیات رییس جمهور جدید آمریکا با رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی‌نژاد جلب شده است.

ترامپ، ورژن آمریکایی احمدی‌نژاد است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، واشنگتن‌پست در گزارشی به تحلیل انتخابات آمریکا پرداخته و نوشته است: ترامپ ورژن آمریکایی احمدی‌نژاد است. پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و گفتمان او و روش معرفی‌اش به دنیا، مخاطبان را به قیاس جالبی وامی‌دارد.

این مقاله مدعی شده از نظر این تحلیلگران ترامپ می‌توانست ولادیمیر پوتین یا حتی رجب طیب اردوغان یا شاید بیشترین شباهت را به برلوسکونی داشته باشد. یا چرا به عقب‌تر برنگردیم؟ ادبیات ترامپ و لفاظی‌های قوی او مانند فاشیست ایتالیایی یعنی موسولینی است یا دیکتاتور آلمانی آدولف هیتلر است.

هر محاسنی که این شباهت دادن‌ها داشته باشد، حقیقت این است که مبارزه انتخاباتی آمریکا صدای رسایی از منحصر به فردی در دوران تاریخی و کاندیداتوری ترامپ را تجربه کرده است. بنابراین چرا نباید کس دیگری را به او شباهت بدیم؟

این مقاله به روابط ایران و آمریکا در دوره پیش روی ترامپ اشاره کرده و نوشته است: ترامپ به طرز دردناکی غیرقابل پیش‌بینی است. او ورژن آمریکایی رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی‌نژاد است. با این حال این قیاس مطلقی نیست. آنها کاملا به هم شباهت ندارند و تفاوت‌های آنها نیز غیرقابل اغماض است. یکی از آنها تاجر ثروتمند نیویورکی است و دیگری فرزند یک آرایشگر متوسط و مذهبی.

ترامپ با انزجار درباره ایران اظهارنظر می‌کند و توافق هسته‌ای سال گذشته را رسوایی می‌خواند. احمدی‌نژاد سال‌ها  ضد آمریکا سخن گفت و بارها بر افسانه بودن هولوکاست تاکید کرد که این بخش مورد حمایت برخی از حامیان ترامپ نیز بود.

یک کارشناس مسائل ایران می‌گوید احمدی‌نژاد سال ۲۰۰۵ به قدرت رسید و این کاملا شبیه به روی کار آمدن ترامپ است. هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران و یکی از بزرگترین منتقدان احمدی نژاد گفته بود که او به اصلاحات ادامه می‌دهد و از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و به رشد اقتصادی هم توجه بیشتری خواهد داشت. همه چیزی هایی که بیشتر ایرانی ها به به کرات شنیده بودند و این روش عدم تغییر وضع موجودی بود که در این انتخابات نیز هیلاری کلینتون دنبال می‌کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: انتخابات ایران در سال ۲۰۰۵ دوقطبی شد و رای‌دهندگان نه رهبرشان را دنبال می‌کردند نه به دنبال تغییرات رادیکال بودند. ۱۱ سال بعد در انتخابات آمریکا هم دقیقا همین اتفاق افتاد؛ درست مانند احمدی‌نژاد ترامپ نیز رای رای‌دهندگان ضد سیستم را جلب کرد. گویا همین روش برای آمریکایی‌ها براو کسب پیروزی در انتخابات کافی بود.

چندی پیش رهبر ایران احمدی‌نژاد را از ورود به انتخابات دوره بعد ریاست جمهور منع کرد. او گفت ورود مجدد احمدی نژاد به دوقطبی شدن جامعه می‌انجامد.

منبع" ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر