کد خبر: 58905
A

محمود صادقی: باید به مردم امکان انتخاب بیشتر بدهیم

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس معتقد است: جناح های سیاسی مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و طیف های میانی در حال حاضر به ضرورت نقش آفرینی احزاب واقف شده اند و این موضوع امیدوار کننده است.

محمود صادقی: باید به مردم امکان انتخاب بیشتر بدهیم

به گزارش دیده بان ایران، احزاب یکی از مهمترین ارکان دولت در دوران مدرن محسوب می‌شوند. احزاب نقش حلقه واسط میان مردم و حاکمیت سیاسی ایفا می کنند. اما در جامعه احزاب نه تنها دچار محدودیت های بسیاری می شوند بلکه در افکار عمومی نیز نگاه مثبتی به احزاب وجود ندارد. 
محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی معتقد است که پس از انقلاب شرایط کشور به گونه ای پیش رفت که در زمینه احزاب با تجربه های ناموفقی روبرو شدیم و همین امر زمینه عدم موفقیت احزاب شد.
محمود صادقی در پاسخ به این سوال که چرا احزاب سیاسی نتوانستند در چهل سال گذشته در عرصه سیاست کشور تاثیر گذار باشند؟ گفت: دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد .یکی از این دلایل به نظام سیاسی کشور برمی گردد که زمینه های قانونی و عملی را برای احزاب فراهم نکرده است. 
او افزود: عامل دیگر مربوط به سیر تحولاتی است که ما بعد از انقلاب در کشور داشته ایم ؛ مسائلی مانند درگیری ها و ترورها و جنگ که در ابتدای دهه 60 با آن روبرو شدیم موثر بود چون فضای کشور به شکل عادی پیش نرفت. درست در زمانی که ما مشغول نظام سازی بودیم، تجربه های ناموفقی از احزاب شکل گرفت. بعضی احزاب بزرگ مثل حزب جمهوری اسلامی در عمل تجربه موفقی نداشتند. 
این نماینده اصلاح طلب تصریح کرد: در دوره اصلاحات فضای خوبی برای احزاب فراهم شد اما باز هم به دلیل تنش هایی که بوجود آمد احزاب روند موفقیت آمیزی طی نکردند. پس از آن هم فضا بسته شد، انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 هم تنش هایی ایجاد کرد و نهایتا هم انسداد فضای سیاسی و هم تجریه ناموفق خود احزاب منجر به وضعیتی شده که در حال حاضر در مورد احزاب داریم.
او افزود: البته در حال حاضر من احساس می کنم جناح های سیاسی مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و طیف های میانی همه به نوعی به ضرورت نقش آفرینی احزاب واقف شده اند و این موضوع امیدوار کننده است. اگر این نگاه در میان مقامات سیاسی نیز مورد توجه قرار گیرد و به نوعی ساری و جاری شود می توان به سوی باز شدن فضای فعالیت بیشتر احزاب حرکت کرد.
صادقی در پاسخ به این سوال که چرا در میان مردم نگاه مثبتی نسبت به کار حزبی وجود ندارد، گفت: دلیل این امرمی تواند عدم وجود جایگاه مناسب برای احزاب از سوی حاکمیت باشد.
او تصریح کرد: خود احزاب هم عملکرد مناسبی نداشته اند، در عمل کارکرد احزاب به سطح نازلی رسیده است .احزاب ما به جای آنکه وارد ساز و کار حزبی شوند و همانند همه احزاب متعارف دنیا عمل کنند در طول زمان به سمت عملکرد قبیله گرایی حرکت کرده اند.
او در توضیح عملکرد احزاب گفت: احزاب باید کارکرد های متعارف داشته باشند .ارگان یا نشریه، تشکیلات و عضو گیری مناسب داشته باشند، در انتخابات اعلام موضع بکنند ؛ در مناسبت های مختلف برنامه داشته و نقش آفرین باشند، در پارلمان حضور داشته باشند و بتوانند دولت های در سایه ایجاد کنند. با عملکرد حزبی نسبت به قوانین، لوایح و طرح هایی که در مجلس تصویب می شود تاثیر گذار باشند. اما ما چنین عملکردی تاکنون از احزاب نداشته ایم، روابط در احزاب در حد روابط بین اشخاص تنزل پیدا کرده است.
او افزود: در گذشته تاریخی هم احزابی مثل حزب توده داشتیم که به نوعی به خارج از کشور وابستگی داشتند. این مسائل ذهنیت بد تاریخی در جامعه ما ایجاد کرده است.
صادقی در خصوص افزایش بی اعتمادی مردم در سال های اخیر و تاثیر آن در انتخابات آینده گفت: البته ما در کشورمان نظام نظر سنجی شفافی نداریم که بتوانیم در مورد این مسائل دقیق اظهار نظر کنیم، بسیاری از نظر سنجی ها نظر سازی هستند . البته درصد بالایی از مردم عادی درگیر مسائل سیاسی که جناح ها مطرح می کنند نیستند بیشتر درگیر مسائل و مشکلات روزمره خود هستند.
او افزود: بخشی از این بدبینی ها به دلیل محدودیت های ناخواسته ای است که به احزاب تحمیل می شود، اینکه مثلا احزاب اصلاح طلب نتوانسته اند کاندیدا های حداکثری و ایده آل خود را معرفی کنند و در عمل هم خروجی نامزد ها مطلوب نیست. اصلاح طلبان نتوانستند در شرایط سالم با جناح رقیب رقابت بکنند و پتانسیل خود را به منصه ظهور بگذارند .جامعه به این بخش چندان دقت نمی کند، جامعه به خروجی ها نگاه می کند.
صادقی تصریح کرد: اینکه مثلا رئیس جمهوری موفق نمی شود کاندیدای مورد نظر خود را برای یک وزارت خانه معرفی کند یا مجلس هم به همین ترتیب نتواند کاندیدای مورد نظر خود را برای سمت هایی که رای می دهد بخصوص وزارت خانه ها مطرح کند. این محدودیت ها وجود دارد و خروجی این موضوع منجر می شود به انتخاب یا انتصاب وزرای ضعیف و جامعه نسبت به این خروجی قضاوت می کند. اما جامعه نمی داند که مثلا فلان وزیر گزینه 21 رئیس جمهور بوده است. جامعه این مسائل را نمی داند و می گوید این وزیر این دولت است . همین مسائل بر معیشت مردم سایه انداخته اما جامعه بخش های مقدماتی را نمی بیند و اما به اینجا می رسد که می گوید نه اصلاح طلب نه اصولگرا.
او در جمع بندی سخنان مطرح شده گفت: نارضایتی ای که جامعه در رابطه با مجلس از خود بروز می دهد در کُنه ماجرا اعتراضی است که به فرآیند انتخابات دارد. یعنی اغلب مردم بین بد و بدتر انتخاب می کنند، گزینه های مطلوب خود را در لیست ها نمی بینند. اگر شرایط سیاسی به همین شکل پیش برود و یا خدای ناکرده بسته تر شود حتما ما با بحران مشارکت روبرو خواهیم بود. اگر بخواهیم با این بحران روبرو نباشیم باید به مردم امکان انتخاب های بیشتری بدهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر