کد خبر: 58945
A

محمد هاشمی: امروز تا حدی به آزادی رسیده‌ایم/ در سالگرد انقلاب، نامی از آیت الله هاشمی برده نمی‌شود

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظاری که از جامعه اسلامی داریم تا ارزش‌های اسلام در جامعه وجود داشته باشد محقق نشده است. بحث عدالت، معیشت مردم، ثبات خانواده و فساد شایسته جامعه اسلامی نیست. البته ظواهر اسلام نیز امروز در جامعه ما آنطور که باید جاری نیست. بنابراین در این بخش هنوز فاصله زیادی با آرمان‌های انقلاب وجود دارد.

محمد هاشمی: امروز تا حدی به آزادی رسیده‌ایم/ در سالگرد انقلاب، نامی از آیت الله هاشمی برده نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد هاشمی با اشاره به اینکه امروز تا حدی به آزادی رسیده‌ایم ؛ رسانه‌ها آزاد هستند تا نسبت به مسئولان نقادی کنند، گفت: ما در زمان شاه سه هزار زندانی سیاسی داشتیم که از یک قشر هم نبودند، نمی‌توانیم بگوییم کل زندانی‌ها روحانی یا دانشجو بودند. از همه اقشار جامعه اعم از کارمند، کارگر، ارتشی، کارفرما و هرکس که کلام مخالفی می‌زد در زندان‌های ساواک مورد شکنجه قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه برخلاف استقلال اما آزادی آنطور که باید محقق نشده است، خاطرنشان کرد: البته اقتضای جامعه این است که محدودیت‌هایی وجود داشته باشد ولی باز هم اگر با ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم تفاوت زیادی وجود دارد. باز اما در مواردی مثل انتخابات، نظارت استصوابی همواره مورد انتقاد است که شورای نگهبان برای انتخاب‌ها لیستی ارائه می‌کند که مردم از بین آنها گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

ادارات ما امروز مطابق با نهادهای جامعه اسلامی نیست

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب مردم به دنبال تحقق شفافیت و مبارزه با فساد هستند گفت: متاسفانه فساد هم امروز در جامعه ما زیاد است که این هم شامل فساد اخلاقی و هم فساد اقتصادی می‌شود. ادارات ما امروز مطابق با نهادهای جامعه اسلامی نیست. رشوه و عدم شایسته‌سالاری بدون در نظر گرفتن ضوابط رواج دارد. اینها مواردی است که ما با یک جامعه اسلامی فاصله داریم. بحث شفافیت و رانت خیلی مهم است ما جمهوری اسلامی داریم اما در بخش اسلامیت دچار مشکلات عدیده هستیم. اینهایی که توقع نداریم در جامعه اسلامی مشاهده کنیم.

توطئه‌هایی طرح‌ریزی شده تا از طریق مردم ایران انقلاب را ساقط کنند

وی ادامه داد: امروز هم توطئه‌هایی طرح‌ریزی شده است که در  قالب تحریم‌های اقتصادی و خروج از برجام و ضمناً کار روانی روی مردم در تلاش است تا مردم را علیه انقلاب تحریک کنند و این همان چیزی است که امروز در ونزوئلا شاهد آن هستیم. در این زمینه اما همواره مسئولان و مردم کاملاً هوشیار هستند و علیرغم سختی‌هایی که برای معیشت مردم به وجود آمده است، فریب دشمن را نخواهند خورد. بنابراین این بار هم موفق نمی‌شوند توطئه‌های خود را عملی کنند و من احتمال می‌دهم این توطئه ترامپ به خودش بازگردد که یا نتواند دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند و یا دیگر برای دور دوم انتخاب نشود.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص برخی بداخلاقی‌هایی که در طول چهل سال اخیر نسبت به بزرگان و فرزندان انقلاب روا شده است با اشاره به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این به اثرگذاری شخصیت‌ها، تفکر و اندیشه آنها برمی‌گردد. اندیشه‌ای که آقای هاشمی داشتند این بود که ایشان از دورانی که وارد مبارزه نهضت اسلامی شدند با امام بودند و بعد از رحلت امام نیز در مسیر خواسته‌های ایشان قدم برمی‌داشتند یعنی سعی می‌کردند آن چیزی که امام می‌خواستند در جامعه پیدا شود و این را در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه مطرح می‌کردند.

وی یادآور شد: آیت‌الله هاشمی دارای یک اندیشه انقلابی، اعتدالی و فراجناحی بود. اگر خاطرات آقای هاشمی را مطالعه کنید می‌بینید ایشان در طول یک هفته تقریباً با همه اقشار جامعه و جناح های سیاسی ملاقات می‌کردند. مرجعیت آقای هاشمی برای انقلاب بی‌نظیر بود و مشابهی نداشت. بنابراین این اندیشه است که آماج حملات قرار می‌گیرد. امروز هم علیرغم اینکه ایشان حضور فیزیکی ندارند اما اندیشه ایشان حضور دارد. ما در سالگرد انقلاب هستیم و شما می‌دانید آقای هاشمی چقدر در انقلاب نقش داشتند اما آیا در این سالگرد نامی از ایشان آورده می‌شود؟ آیا رادیو و تلویزیون ما برنامه‌ای را به ایشان اختصاص داده‌اند؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر