کد خبر: 58960
A

فلاحت‌پیشه: اینستکس بسیاری از نیازهای ایران را رفع نمی‌کند/ کانال مالی اروپا بیشتر اثر سیاسی دارد، ما به دلیل اثرات سیاسی این سازو کار مالی از آن استقبال کردیم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «اثر سازوکار مالی اینستکس بیشتر سیاسی است»، گفت: سازوکار جدید مالی اروپا برای ایران انزوای بیشتر آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه:  اینستکس بسیاری از نیازهای ایران را رفع نمی‌کند/ کانال مالی اروپا بیشتر اثر سیاسی دارد، ما به دلیل اثرات سیاسی این سازو کار مالی از آن استقبال کردیم

به گزارش دیده بان ایران، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران ، در واکنش به راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا، اظهار کرد: اینستکس بسیاری از نیازهای ایران را رفع نمی‌کند، لذا عمدتاً اثر سیاسی دارد که بیشتر از اثر اقتصادی آن است. در ایران هم به دلیل اثرات سیاسی سازوکار مالی از آن استقبال شد.

وی افزود: برای ارزیابی از اثر اقتصادی اینستکس باید منتظر ماند تا مشخص شود چقدر می‌تواند مشکلات اقتصادی را رفع کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که راه‌اندازی «این کانال مالی چند روز بعد از گزارش ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکا مطرح شد»، ادامه داد: این گزارش پیام آشکار به دولت ترامپ داد که راه را اشتباه رفته است و این‌که برجام و پایبندی ایران منجر به نتیجه دادن رژیم منع اشاعه شد. شاید به همین دلیل است که ترامپ چندی بعد از تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی خود برای حضور در جلسه‌ای دعوت کرد و بعد از آن اعلام نمود که نظرات آنها به یکدیگر نزدیک است.

وی افزود: اینستکس هم همین موضوع را دنبال می‌کند. اروپا هم معتقد است که برجام رویکرد مشارکت‌جویانه ایجاد کرده که به سود جامعه بین‌المللی است. گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نظر آنها را تامین کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «اینستکس انزوای بیشتر آمریکا را به دنبال دارد»، اظهار کرد: اروپایی‌ها با راه‌اندازی این کانال نشان دادند که کشورهای دنیا می‌خواهند بدون ترامپ به فعالیت خود ادامه دهند. از طرف دیگر در کشورهای دیگر همچون چین که به دنبال فعالیت اقتصادی با ایران هستند انتظار می‌رود که پروتکل‌های همکاری با ایران را سریع‌تر امضاء کنند، چون در شرایط فعلی که هیچکس فکر نمی‌کرد اروپا مورد تقابل سیاسی با آمریکا آن هم بر سر ایران شود این اتفاق افتاد اکنون باید سایر کشورها در این راه گام بردارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «مسئولان وزارت خارجه و بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر وارد مذاکره با کشورهای دنیا شوند»، گفت: تعلل کشورها برای مذاکره با ایران هیچ توجیهی ندارد. انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر پروتکل‌های همکاری نهایی شود.

وی در عین حال با بیان این‌که «روابط اقتصادی با اروپا نکاتی دارد»، توضیح داد: اروپایی‌ها برای آنکه اینستکش را توجیه سیاسی کنند آن را فقط به گذشته ربط داده‌اند حال این‌که این موضوع با آینده هم ارتباط دارد. این‌که FATF و مسائل دیگری را با اینستکس مرتبط کنند درست نیست، اروپایی‌ها هنوز در برجام گام عملی برنداشتند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران درباره FATF به خاطر اروپا گام بردارد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ایران به هیچ وجه در حوزه موشکی و عمق استراتژیک خود تصمیم مذاکره با اروپا ندارد این‌که همکاری‌های مسالمت‌جویانه ایران با اروپا در مواردی همچون سوریه و یمن باعث شده آنها نقش دیپلماسی داشته باشند، با این هدف انجام شد که عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران شناخته شود لذا نباید اروپایی‌ها از این موضوع آدرس غلط بگیرند. باید بدانند در شرایط فعلی اجرای برجام و اقدامات آنها بهترین سنگ محک اروپایی‌ها به شمار می‌آید.

وی در جمع‌بندی گفت: اینستکس جنبه‌های قابل انتقادی دارد، این‌که اروپایی‌ها معتقدند اینستکس فقط شامل تحریم‌های قبلی آمریکا می‌شود درست نیست، چون ممکن است در آینده آمریکا تحریم‌های دیگری را اعمال کند، لذا انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان ما این موضوع را به اروپایی‌ها بپذیرانند که اینستکس تنها به گذشته ارتباطی ندارد و باید درباره مسائل آینده هم گام برداشته شود./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر