کد خبر: 58990
A

لاریجانی: عربستان پس از انقلاب اسلامی ایران مسیر اشتباه را در پیش گرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک رسانه عربی با اشاره به اینکه روابط ایران با کشورهای عربی به طور کلی خوب است افزود که سعودی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر اشتباه را در پیش گرفتند.

لاریجانی: عربستان پس از انقلاب اسلامی ایران مسیر اشتباه را در پیش گرفت

به گزارش دیده بان ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: زمانی که به یکی از کشورهای کوچک منطقه سفر کردم به حاکم آن کشور گفتم که شما در برخی کشورها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهید، چرا از معارضان و به خصوص معارضان سوری حمایت می‌کنید؟ او در پاسخ به من گفت که به زودی تغییرات ریشه‌ای رخ خواهد داد. از وزیر خارجه همان کشور پرسیدم که چرا به دنبال تغییر شرایط در سوریه هستید و از تروریست‌ها حمایت می‌کنید؟ او نیز در پاسخ گفت که دو هفته صبر کنید و خواهید دید که در مسجد اموی نماز خواهیم خواند.

وی افزود: آیا توانستند این کار را انجام دهند؟ آنها (برخی کشورهای عربی) در لبنان نیز می‌خواستند برخی اقدامات را انجام دهند و به بیروت آمدند و اسرائیل نیز تا دروازه‌های بیروت رسید اما حزب الله در آنجا ایستاده است و آنها را به جای قبلی خود و لانه‌هایشان فرستاد.

لاریجانی در ادامه به موضوع نفت پرداخت و گفت: آنها گمان می‌کردند که می‌توانند صادرات نفتی ما را به صفر برسانند و این مساله را اعلام کردند اما آیا آنها توانستند؟ آنها گفتند که تا ماه اکتبر صادرات نفتی ما را به صفر می‌رسانند اما نتوانستند و ما از چالش‌ها و آزمون‌های مهمی در این مرحله عبور کردیم. در زمان شاه جمعیت ایران ۳۰ میلیون نفر بود و امروز ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، این درحالی است که در زمان شاه ۴ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. چگونه توانستیم بر روی پای خود بایستیم؟ ما از تکیه بر درآمدهای نفتی کاستیم و یکی از سیاست‌هایی که در پیش گرفتیم همین مساله است.

رئیس مجلس در پایان درمورد روابط ایران و کشورهای عربی گفت: به طور کلی روابط ما با کشورهای عربی خوب است و تنها دو یا سه کشور عربی مشکلاتی را برای ما ایجاد کردند و آنها پیش از این نیز رفتارشان همین بوده است. روابط خوبی با الجزایر، لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داریم، روابط ما خوب است و هیچ مشکلی با آنها نداریم اما سعودی‌ها بعد از انقلاب اسلامی مسیر اشتباه را در پیش گرفتند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر