کد خبر: 59237
A
حسن روحانی:

دوران انسداد گذشته است/ با هیچ سانسور و فیلتری نمی‌توانیم جلوی سوال و شبهه را بگیریم

رییس جمهوری در آیین پایانی جایزه کتاب سال با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پیش از آنکه یک حرکت سیاسی باشد، انقلابی فرهنگی و اجتماعی است که با کتاب آغاز شد، گفت: امروز دوران انسداد گفته و باید به سوالات با عقل، دانش، کتاب و گفت و گو پاسخ داد.

دوران انسداد گذشته است/  با هیچ سانسور و فیلتری نمی‌توانیم جلوی سوال و شبهه را بگیریم

به گزارش دیده بان ایران  ؛ رییس جمهوری عصر سه شنبه در آیین پایانی جایزه کتاب سال با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، گفت: انقلاب اسلامی از کتاب آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه امروز با برخی شبهات و سوالات مواجه هستیم، گفت: باید سوال و شبهه مردم را پاسخ دهیم، با امر و نهی سوال مردم پاسخ داده نمی شود.
روحانی با تاکید بر اینکه با فیلتر سوال و شبهه پاسخ داده نمی شود، اظهار داشت: دوران انسداد گذشته است و باید با عقل، دانش به سوالات پاسخ داد. باید با دلیل و برهان به بهترین شکل باید به سوالات پاسخ بدهیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دوران انسداد گذشته است اگر هم نگذشته باشد در دنیای امروز ما نمی توان با آن مشکل ما را حل کرد. ما باید با عقل با دانش با کتاب با گفت و گو و بیان مسایل را حل کنیم.

**انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود
وی با بیان این که در ایام جشن های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در جمع صاحب نظران، اهل قلم، نویسندگان و اصحاب فرهنگ هستیم، یادآور شد: انقلاب ما بی تردید قبل از سیاسی بودن یک انقلاب فرهنگی بود. 
رییس جمهوری با تاکید بر این که این انقلاب یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود، تصریح کرد: این انقلاب، انقلابی بود که حتما از کتاب آغاز شد و اگر آغاز نهضت اسلامی را مشاهده کنیم با اعلامیه مراجع و علمای بزرگ و به ویژه امام راحل شروع شد. انقلاب، اعلامیه نوشتار کلام و انقلاب کتاب و فرهنگ بود.
روحانی افزود: با یک نوارکاست ما به جنگ تمام رسانه های قدرتمند شاه رفتیم. یک نوار کاست از سوی امام راحل(ره) که از نجف یا از پاریس ملتی را به حرکت در می آورد و من فکر نمی کنم رهبری در تاریخ نهضت ها و انقلاب ها تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ایشان با یک فرمان، یک مصاحبه و سخنرانی یا یک دعوت همه ملت را به خیابان می کشید. این چه قدرت عظیم و بزرگی بود که 36 میلیون نفر را در ایران با یک سخن، یک اعلامیه، با یک فریاد و یک ندا به خیابان ها می کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند.
رییس جمهوری با بیان این که رژیم پهلوی از لحاظ قدرت مادی و ظاهری با مردان انقلاب آن روز و ملت انقلابی از لحاظ قدرت مادی قابل مقایسه نبودند، تصریح کرد: همه قدرت های سیاسی دنیا تقریبا بدون استثنا پشت سر رژیم دیکتاتور گذشته بودند.
روحانی تاکید کرد: این ملت بدون سلاح و با دست خالی اما با روحی بلند و با امیدواری به پایان راه پیروزمند خود در برابر همه قدرت ها ایستادند و مقاومت کردند. آنچه که ملت ما را پیروز کرد پیروزی نور بر ظلمت بود.

**کتاب مسیر حرکت ما است
وی ادامه داد: آن وصفی که قرآن مجید درباره خود دارد، کتابی که با تابش نور ظلمت ها را کنار می زند و این وصف یک کتاب واقعی مفید در جامعه است. اگر هر کتابی ظلمتی را عقب راند و راهی نو را به ما نشان داد و مسیر را برای ما هموار کرد که چه این که در تاریکی راه رفتن هم با سرعت امکان پذیر نیست، هم امکان دقیق پذیر نیست و هم مواجه شدن و نشدن با مانع آن هم تقریبا امکان ناپذیر است چقدر راحت در ظلمت تله دشمن می تواند زندگی انسان را پایان دهد.
روحانی اضافه کرد: این نور است که راه و طریق واقعی را به ما نشان می دهد، خطرات را برای ما با بازگو می کند و بهترین مسیر را به ما نشان می دهد، مسیری کوتاه و بی خطر که این معنای کتاب است.
رییس جمهوری یادآور شد: نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان در برابر همه مردم و همه آنهایی که از اندیشه و کتاب آنها استفاده می کنند، یک وام بزرگ بردوش همه در سایه آن افتخاری که برای جامعه می آفرینند، دارند. 
روحانی گفت: آنچه امروز باید در این مقطع تاریخی از کتاب و نوشتن، فرهیختگان و اندیشه، بدانیم این است که از کتاب چیزی جز بازگویی اندیشه نیست، اندیشه ای که با کتابت جاودانه می شود. هرآنچه ما از تاریخ گذشته داریم و می توانیم ببینیم، اندیشه قرون گذشته، تاریخ قرون گذشته و مسیر و راه و تمدن آنها تقریبا منحصر به کتاب است. البته آثار دیگری هم هست. آثار تمدنی دیگری هست. 
وی افزود: آنچه به زیبایی واقعیت را بازگو می کند نوشته اندیشمندان و صاحب نظران در گذشته است. شما می بینید شعرای بزرگ و نویسندگان بزرگ ما در علوم مختلف در طول تاریخ و هزاران سال در سراسر جهان آثارشان از طریق کتاب به ما منتقل شده است و ما از مسیر کتاب می توانیم ببینیم چه گفته اند و چگونه اندیشیده اند، تاریخ گذشته، راه گذشته و تمدن گذشته.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز شما در سنگ نوشته هایی کتابت چندین هزاران سال قبل را به خوبی می بینید و می خوانید معنا می کند و از آن طریق به زمان هزاران سال پیش به راحتی متصل می شوید.

**جایزه کتاب سال
جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران همه ساله با هدف حمایت و تشویق مولفان، مترجمان و مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی برگزار می‌شود.
طبق ضوابط دبیرخانه کتاب سال، آثار ارسالی به این رویداد باید حداکثر یک سال قبل، منتشر شده و جزء کتاب‌های کمک درسی و افست نباشند. 
کتاب‌های داستان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال بررسی نمی‌شود.
آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی و تجلیل از برگزیدگان، هم اکنون با حضور دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهنگوران، ادیبان، نویسندگان و استادان دانشگاه در تالار وحدت درحال برگزاری است.
این خبر در حال تکمیل است...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر