کد خبر: 59341
A

واکنش یک مورخ جنگ به هشدارهای برخی فرماندهان درباره پرداختن به آمارهای شهدای دفاع مقدس / جعفر شیر علی نیا: حساسیت به جان انسان‌ها، خون شهدا و تعداد شهدای جنگ، از ارزش‌های مهم دفاع مقدس است

جعفر شیر علی نیا مورخ جنگ در یادداشتی به تشریح دلایل پرداختن به آمار شهدای جنگ پرداخته و گفته است: برخی‌ها پیگیری برای رسیدن به آمار دقیق شهدا را زیر سوال بردن ارزش‌های دفاع مقدس می‌دانند. اما حساسیت به جان انسان‌ها، خون شهدا و تعداد شهدای جنگ، از ارزش‌های مهم دفاع مقدس است.

 واکنش یک مورخ جنگ به هشدارهای برخی فرماندهان درباره پرداختن به آمارهای شهدای دفاع مقدس / جعفر شیر علی نیا:  حساسیت به جان انسان‌ها، خون شهدا و تعداد شهدای جنگ، از ارزش‌های مهم دفاع مقدس است
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ جعفر شیر علی نیا مورخ جنگ در یادداشتی به تشریح دلایل پرداختن  به آمار شهدای جنگ پرداخته و گفته است: برخی‌ها پیگیری برای رسیدن به آمار دقیق شهدا را زیر سوال بردن ارزش‌های دفاع مقدس می‌دانند. اما حساسیت به جان انسان‌ها، خون شهدا و تعداد شهدای جنگ، از ارزش‌های مهم دفاع مقدس است. 
1.  تیمسار ظهیرنژاد از فرماندهان ارشد ارتش، قبل از آغاز جنگ در درگیری‌های کردستان و آذربایجان غربی آنقدر برای جابه‌جایی نیروها احتیاط می‌کرد که برخی به او ایراد می‌گرفتند. اما می‌گفت جوان‌های مردم، امانت پدر و مادرهایشان دست من هستند. (جلایی‌پور، فرماندار سابق نقده در مصاحبه با نگارنده، 97) 
2.  سال 60 در عملیات طریق‌القدس تعداد شهدا نسبت به عملیات قبلی زیاد شده بود. بر اساس آمار بنیاد شهید که در کتاب «نبرد طریق‌القدس» آمده کل آمار شهدای این عملیاتِ بزرگ ١٢٩٠ شهید بود. با این حال برخی فرماندهان به تردید افتاده بودند و می‌گفتند مسئولیت‌پذیرفتن سخت است؛ آن‌ها پس از دیدار با امام و شنیدن سخنان او قانع شدند همچنان فرمانده باشند.
3.  سال 61 حسن باقری از فرماندهان ارشد سپاه، پس از عملیات رمضان در جمع فرماندهان گفت: «سخت شده شهید دادن در شناسایی ولی خیلی راحت شده که 300 تا جنازه رو توی عملیات بذاریم وسط معرکه بیاییم عقب. کار کردن قبل از عملیات خیلی سخت شده ولی تلفات دادن در داخل عملیات خیلی ساده شده. هیچ به روی خودمون هم نمیاریم. هنوز مطالب این عملیات در داخل مردم منعکس نشده به صورت کامل... پاشید برید شهرتون ببینید چه خبره. برید ببینید توی شهری که صد تا جنازه نرفته، خیلی پدر مادرا برای جنازه‌ی بچه‌هاشون اهمیت قائلن.» «اول جنگ بچه‌های تبریز تو دهلاویه هفتاد تا شهید دادن، خدا شاهده همه تنشون می‌لرزید. حالا هزارتا دو هزارتا سه هزارتا اصلا انگار نه انگار. اگه فردا هم بهمون بگن صد هزارتا، هیچی، اصلا عددا دیگه یک با هزار مثل این‌که دیگه فرقی نداره.»(برگرفته از مستند آخرین روزهای زمستان.) باقری در زمستان همین سال شهید شد. 
به این فرماندهان افتخار می‌کنیم و سوال از آمار 41 هزار نفریِ شهدا در سال 65 پیگیری همین حساسیت‌ها و ارزش‌هاست. وقتی در یک سال آمار شهدا بیش از دو برابر سالِ قبل از آن است، سوال‌هایی مطرح می‌شود که برای جواب باید آمار دقیق شهدای عملیات‌ معلوم شود و بعد توضیح فرماندهان مشخص خواهد کرد که مثلا افزایش تعداد شهدا به معنای کاهش حساسیت نسبت به خون شهدا بوده یا به دلایل نظامیِ منطقی این اتفاق رخ داده است. حذف پرسش، راه‌حل نیست. فرار از سوال تنها خستگی  دارد، سوال باقی می‌ماند و هنگام خستگی دوباره مقابل شماست.
4.  پس از یادداشتِ «آمار جدید از شهدای کربلای چهار» در کانال نکته‌های تاریخی، رفیق‌دوست، وزیر سپاه در سال‌های جنگ، از آماری که داده بود عذرخواهی کرد و گفت: «ما در سال ۶۵ که عملیات‌های کربلای چهار و کربلای پنج انجام شد، مجموعاً حدود پنج هزار شهید دادیم... ان‌شاءالله خوانندگان این گفت‌وگو، بنده‌ی حقیر را ببخشند.» (ایسنا، 17بهمن97)
او آمارش درباره‌ی پنج تا شش هزار شهید برای عملیات کربلای چهار را به آمارِ جدید پنج هزار شهید برای دو عملیات کربلای چهار و پنج تبدیل کرد. حالا آمار او به آمار محسن رضایی شبیه شد اما تناقض‌های جدیدی ایجاد کرد.
-  بر اساس آمار کتاب «تنبیه متجاوز» نوشته‌ی مرحوم اردستانی که زیر نظر محسن رضایی و با دیباچه‌ی ایشان تدوین شده؛ مجموع شهدای این دو عملیات 8636 نفر است. «تنبیه متجاوز» در مرکز تحقیقاتِ جنگ سپاه منتشر شده و کتاب دیگری که در همین مرکز منتشر شده «روند جنگ ایران و عراق» نوشته‌ی سردار علایی، فرمانده نیروی دریایی سپاه در جنگ، است. بر اساس آمار این کتاب در کربلای چهار، هزار نفر شهید و دوهزار نفر مفقود شده‌اند و در کربلای پنج،  12000هزار شهید و مفقود. (روند جنگ ایران و عراق، ص ٢٨٥ و ٣١٨)
-  سردار رحیم صفوی از فرماندهان ارشد سپاه، آمار شهدای عملیات کربلای 5 را به تنهایی 7651 شهید اعلام می‌کند که بیش از دو هزار نفر بیشتر از آمار جدیدی است که محسن رفیق‌دوست برای دو عملیات داده است.(ایرنا، 23دی89)
-  محسن رخصت‌طلب که سال‌ها از مدیران ارشد مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و اعضای قدیمی راویان دفتر سیاسی سپاه است در مقاله‌ای آمار شهدای کربلای 5 را ده هزار نفر و آمار تلفات دو عملیات کربلای 4 و 5 را حدود 12 تا 13 هزار نفر اعلام می‌کند.(جماران، 11‌و‌19‌دی‌97)
این آمارها با وجود تفاوت‌هایی که با هم دارند اختلاف چندهزارتایی و گاه چندبرابری با آمار جدید آقای رفیقدوست دارند. این نوع آمار دادنِ فرماندهان و تناقض‌ها در کتاب‌های تحلیلی کاملا نگران‌کننده است.
مهم‌تر این که این آمار‌ها درباره‌ی عزیزترین فرزندان این مردم را از کجا می‌آورند؛ مثلا آقای رفیقدوست آمار 5000 شهید برای دو عملیات کربلای 4 و 5 را از کجا آورده است؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر