کد خبر: 59397
A

محمود علیزاده‌طباطبایی: دیگر مثل امام و آیت‌الله خامنه‌ای نداریم/ صداوسیما ناکارآمد است/ نظام اجرایی کشور به‌شدت آسیب دیده است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه مشکل اصلی کشور این است که برای نظام نظریه‌پردازی نشده است، گفت: در زمان انقلاب انجام نگرفتن این مساله طبیعی بود ولی بعد از آن و امروز که 40 سال گذشته است، از اساتید و اندیشمندان دانشگاه و حوزه انتظار می‌رفت که با یک همگامی و بررسی بنشینند و یک نظامی را که در قرن 21 بتوان با آن مملکت‌داری کرد طراحی کنند.

محمود علیزاده‌طباطبایی: دیگر مثل امام و آیت‌الله خامنه‌ای نداریم/ صداوسیما ناکارآمد است/ نظام اجرایی کشور به‌شدت آسیب دیده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود علیزاده طباطبایی وکیل پایه یک دادگستری و حقوق‌دان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی با اشاره به سخنان علی لاریجانی درباره توصیه رهبر انقلاب برای انجام اصلاح ساختاری در کشور و در پاسخ به این پرسش که مساله «اصلاح ساختاری» مشمول چه موضوعاتی می‌تواند باشد، به اعتمادآنلاین توضیح داد: از زمانی که قانون اساسی تصویب شد، در فصل سوم آن اصلاح ساختار اداری و ایجاد نظام اداری کارآمد پیش‌بینی شده بود ولی این اصل محقق نشد و درباره این موضوع هیچ اقدامی صورت نگرفت و در اولین اصلاح قانون اساسی نیز نه تنها کارآمدی نظام بالاتر نرفت بلکه به مراتب بدترهم شد.

 

عملکرد متفاوت قوه قضاییه بعد از اولین اصلاحات در قانون اساسی

 

وی ادامه داد: یکی از موفقیت‌های نظام به عنوان مثال در قانون اساسی قبل از اصلاح اداره دموکراتیک قوه قضاییه بود؛ اینکه هر 5 عضو شورای عالی قضایی به نحوی از سوی عالی‌ترین مقامات قضایی که قضات دیوان عالی کشور بودند، انتخاب می‌شدند. 3 نفر از این افراد به صورت مستقیم از سوی قضات انتخاب می‌شدند و 2 نفر نیز با مشورت قضات با رهبر انقلاب و دادستان کل و رییس دیوان عالی کشور انتخاب می‌شدند، اما با اصلاح قانون اساسی این شورا برداشته شد و اداره قوه قضاییه به فرد سپرده شد.

 

علیزاده طباطبایی با اشاره به عملکرد قوه قضاییه طی سه دهه گذشته، خاطرنشان کرد: من تصور می‌کنم که در طول سه دهه به شدت کارآیی قوه قضاییه رو به افول رفت. کمااینکه خود مقامات این دستگاه نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

 

انتقادات جدی نسبت به سازمان صداوسیما

 

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی همچنین با اشاره به عملکرد سازمان صداوسیما و طرح برخی انتقادات نسبت به عملکرد این سازمان، گفت: امروز شاهد آن هستیم که سازمان صداوسیما کارایی لازم را ندارد. آن هم در شرایطی که سازمان صداوسیما باید بیشترین مخاطب را داشته باشد ولی می‌بینیم که مسئولان آن امروز به هر دری می‌زنند تا بتوانند مردم را جذب کنند ولی مردم جذب صداوسیما نمی‌شوند. امروز مسئولان صداوسیما قبول دارند که شبکه‌های بیگانه و شبکه‌های مجازی چندین برابر صداوسیما طرفدار و مخاطب دارند.

 

نظام اجرایی کشور نیازمند اصلاحات است

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه انتقاداتی به نظام اجرایی کشور وارد است و باید مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: متاسفانه در نظام اجرایی کشور ما ناکارآیی به‌شدت به چشم می‌خورد. به‌ویژه آنکه ما مدعی دموکراسی اسلامی- یا به تعبیر آقای خاتمی که «مردم‌سالاری دینی» را مطرح کردند- هستیم. ما امروز می‌بینیم که نهاد نظارتی با برداشت‌ها و تفاسیری که از قانون اساسی داشته، نظام اجرایی کشور را به شدت دچار آسیب کرده است.

 

قرار بود در سال 68 رهبری به صورت شورایی ادامه پیدا کند

 

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوق‌دان با بیان اینکه یکی از مسایلی که به عنوان «بن‌‌بست» در محافل مطرح می‌شود، بحث رهبری در حدود قانون اساسی است، گفت: آقایان سال 68 در اصلاح قانون اساسی به این جمع‌بندی رسیدند که آن تصوری که از ولایت فقیه وجود داشت مبنی بر اینکه مرجع اعلم به عنوان ولی فقیه انتخاب شود، ممکن نیست چون مرجع اعلم آن زمان صلاحیت اداره کشور را نداشت. بنابراین شرط «مرجعیت» و «اعلم بودن» را برداشتند و شرط «اجتهاد» را گذاشتند. مضاف بر اینکه در همان زمان گروهی که اداره مملکت را در دست داشت، به این جمع‌بندی رسیده بودند که رهبری فردی پاسخگو نیست و با شخص آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده این گروه و دیگر مسئولان تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تا «رهبری شورایی» تصویب شود که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

 

دیگر مثل امام و آیت‌الله خامنه‌ای نداریم

 

وی ادامه داد: آن زمان این واقعیت وجود داشت که شخصیتی مانند آیت‌الله خامنه‌ای- که هم مجتهد بودند و هم 7 سال اداره مملکت را به عهده داشتند و دارای سوابق انقلابی بودند و نقطه ضعفی در کارنامه ایشان وجود نداشت- توسط خبرگان به عنوان رهبر انتخاب شدند. ولی امروز شاهد آن هستیم که ما چنین شخصیتی را در کشور نداریم.

 

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی افزود: من فکر می‌کنم که همه مسئولان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید اصلاح ساختاری نظام انجام شود. امیدواریم این کار طبق یک فرآیند کاملا دموکراتیک تحقق پیدا کند و شایسته‌ترین افراد که در همه زمینه‌ها تسلط دارند بتوانند برای اصلاح ساختار قدمی بردارند.

 

مشکل اصلی نظام این است که برای آن نظریه‌پردازی انجام نشده است

 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور این است که برای نظام نظریه‌پردازی نشده است، گفت: در زمان انقلاب انجام نگرفتن این مساله طبیعی بود ولی بعد از آن و امروز که 40 سال گذشته است، از اساتید و اندیشمندان دانشگاه و حوزه انتظار می‌رفت که با یک همگامی و بررسی بنشینند و یک نظامی را که در قرن 21 بتوان با آن مملکت‌داری کرد طراحی کنند.

 

علیزاده طباطبایی در پایان با بیان اینکه توصیه رهبر انقلاب درباره اصلاح ساختارها را باید به فال نیک گرفت، خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که این اصلاحات ساختاری از هر نوعی و سبکی یک قدم به سمت جلو و به نفع کشور و مردم است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر