کد خبر: 5962
A
علی مطهری:

نسبت به انتقادهای درست حقوق بشری لجاجت نداشته باشیم/ حکومتی که پایگاه مردمی دارد، ترس ندارد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران ترسی داشته باشیم، تاکید کرد: حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد.

نسبت به انتقادهای درست حقوق بشری لجاجت نداشته باشیم/ حکومتی که پایگاه مردمی دارد، ترس ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی مطهری با اشاره به مسائل مطرح شده درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان کرد: اتحادیه اروپا در مذاکرات ایران و ۱+۵ و اجرای برجام در مجموع خوب عمل کرده است. ضمن اینکه دفتر اتحادیه اروپا در ایران هم چیزی نیست که منحصر به کشور ما باشد.

احکام شرعی در مذاکرات حقوق بشری قابل بحث نیست

او با بیان اینکه در بسیاری از کشورها دفتر اتحادیه اروپا وجود دارد و البته ما هم می‌توانیم در اروپا دفتر داشته باشیم، به نگرانی‌های ایجاد شده در این‌باره اشاره و خاطرنشان کرد: نگرانی که در این خصوص وجود دارد، در مورد احتمال دخالت آنها در موضوع حقوق بشر است. بحث حقوق بشر دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به احکام اسلام است که قابل بحث نیست و برای آنها هم قابل فهم نیست. بخش دوم مربوط به امور مشترک بشری است که ربطی به یک ایدئولوژی خاص ندارد.

نسبت به انتقادهای درست حقوق بشری لجاجت نداشته باشیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان یادآور شد: در این بخش ممکن است اروپایی‌ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است.

مطهری خاطرنشان کرد: ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم. ضمن اینکه ما نیز باید رعایت حقوق بشر در اروپا را مرتبا رصد کنیم. چون در اروپا هم موارد نقض حقوق بشر خیلی زیاد است. بنابراین رصد حقوق بشر می‌بایست رفتاری دوطرفه باشد؛ بدین معنی که همان طور که آنها ما را رصد می‌کنند، ما هم آنها را رصد کنیم و اعتراض‌های خود را اعلام کنیم. آنچه اهمیت دارد این است که اگر انتقاد درستی وجود دارد، ما باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم.

هیچ کشوری دخالت در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که از هم‌اکنون با این استدلال که «دفتر اتحادیه اروپا لانه جاسوسی در ایران خواهد شد» با این اقدام مخالفت می‌کنند، آیا چنین چیزی امکان دارد؟ گفت: باید ببینیم رفتار آنها چگونه است. پیش از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم. اگر بازگشایی به معنی دخالت در کارهای اجرایی کشور باشد، طبیعی است که هیچ کشوری این مسئله را نمی‌پذیرد اما اگر قرار باشد در مسائل حقوق بشر اظهارنظر کنند، همان طور که تاکید کردم ما نیز باید این کار را در قبال کشورهای اروپایی انجام دهیم.

حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، ترسی از دفاتر حقوق بشر ندارد

او با بیان اینکه نباید از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران ترسی داشته باشیم، تاکید کرد: حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد.

مطهری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از مذاکرات حقوق بشری در بروکسل که با حضور تیم وزارت خارجه و قوه قضائیه برگزار شده است، چیست، عنوان کرد:  ما اختلاف مبانی در بحث حقوق بشر با دنیای غرب داریم. آنجا که اختلاف مبانی داریم، قابل حل نیست؛ مثل حکم قصاص و به طور کلی احکام شرعی.

مذاکرات حقوق بشری فرصتی برای تبلیغ اسلام در غرب است

نایب رییس مجلس اضافه کرد: البته ما آماده بحث هستیم و می‌توانیم این مبانی را برای طرف مقابل توضیح دهیم و فلسفه بسیاری از احکام را تشریح کنیم ولی کمتر برای آنها قابل پذیرش است. اتفاقا این موضوع می‌تواند فرصتی برای تبلیغ اسلام میان غربی‌ها باشد. اما بحث‌هایی هم هست که صرفا اجتماعی بوده و امور مشترک بین همه انسان‌هاست. اگر آنها در این موارد حرفی دارند، باید جواب بدهیم و اگر انتقاد واردی دارند، باید بپذیریم. همان طور که ما هم باید موارد نقض حقوق بشر در اروپا را اعلام کنیم و آنها هم باید پاسخ بدهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر