کد خبر: 59760
A

ولایت مطلقه، مسئولیت مطلقه نمی‌آورد

یک عضو پژوهشکده شورای نگهبان معتقداست: هر سرپرست و پیشوایی مسئول و پاسخگو است اما اینکه ولایت مطلقه باعث مسئولیت مطلقه می‌شود، مغالطه است.

ولایت مطلقه، مسئولیت مطلقه نمی‌آورد

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی ابراهیمی در همایش «نظام مردم سالاری دینی و نوع مسئولیت حاکم اسلامی بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه» گفت: در اینجا دو حیطه مطالعات فقهی یعنی فقه الامه و حقوقی و حقوق عمومی یعنی حقوق و تکلیف زمامداران مطرح است. مردم سالاری دینی از ابداعات نظام جمهوری اسلامی است. 
وی ادامه داد: در زمان جنبش مشروطه یک عده‌ای از علما عنوان کردند که یک هیأت ناظری از فقها باید باشد که بر مصوبات مجلس مشروطه نظارت کنند تا خلاف شریعت نباشد. با ظهور انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی که بر دو رکن جمهوریت و اسلامیت استوار بود، روی کار آمد. 
ابراهیمی ، اصول دو رکن مردم سالاری دینی را این گونه توضیح داد: متداول‌ترین شیوه برای دخیل نمودن خواست مردم است که در اکثر کشورها در نحوه مدیریت اعمال می‌شود. مردم سالاری دینی خواست مردم را مقید به خواست حضرت حق می‌کند. 
وی درباره اینکه رابطه ولی فقیه با جامعه مردم سالار در نظریه ولایت مطلقه فقیه چگونه می‌تواند باشد، عنوان کرد: این نظریه بر چهار دلیل صبغه و سابقه یعنی احادیث و روایات ائمه معصومین و حکم عقل و نقل، قید مطلقه و اجماع همه علما بر آن، مبانی روایی مختلف و تبلور در قانون اساسی، استوار است. ولایت فقیه ولایت یک نفر نیست و در عرصه ملی و بین المللی ولایت فقیه است. 
ابراهیمی درباره رابطه مسئولیت و پاسخگویی گفت: از نظر اصول دموکراسی شفافیت در عملکرد دولت داریم و تمامی اعمال مسئولان در هر رده‌ای قابل نظارت است. از نظر شرع هم اقتضا و نتیجه هر سرپرستی و ولایتی، پاسخگویی است 
وی در پایان درباره این شبهه که ولایت مطلقه مسئولیت مطلقه می‌آورد، افزود: به چهار دلیل مامور به ظاهر بودن، منع تکلیف مالایطاق، حدیث رفع قلم و سنت‌های الهی استحقاق امت در پیشگاه امام، این شبهه مغالطه است‌ و این گونه نیست./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر