کد خبر: 60003
A

استانی شدن انتخابات حضور نمایندگان بین مردم را کاهش می دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است استانی شدن انتخابات حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بین مردم کاهش می دهد.

استانی شدن انتخابات حضور نمایندگان بین مردم را کاهش می دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل حسن بیگی  افزود: حضور نمایندگان در بین مردم و رسیدگی به شهرستان ها با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی کاهش می یابد. 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم در نظام جمهوری اسلامی باید به نمایندگان خود دسترسی داشته و نمایندگان نیز پاسخگوی نیاز مردم باشند. 
حسن بیگیاظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، بدون شک پاسخگویی نمایندگان به شهرستان ها را با اقبال کمتری رو به رو خواهد کرد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نمایندگانی که فقط جایگاه و صندلی مجلس را دوست دارند به دنبال استانی شدن انتخابات هستند. 
وی تاکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات اصل قانون اساسی را خدشه دار می کند و مردم ایران از نمایندگان خود نا امید خواهند شد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های قانون اساسی و انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی است تا مردم بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند، دسترسی مردم به نمایندگان باید آسان باشد، زیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی پل ارتباطی بین مردم و نظام و مرکز تصمیم گیری کشور هستند. 
حسن بیکی خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس فهرست رای می آورند که در این صورت نمایندگان با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شوند بلکه براساس فهرست و جناح برگزیده مردم هستند. 
به گزارش دیده بان ایران  ، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (تصویب شده هفتم آذرماه 78) را خواستار شدند. 
نمایندگان مجلس کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149‌رأی موافق‌، 69‌رأی مخالف و 9‌رأی ممتنع از مجموع 233‌ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح 6‌ماده‌ای در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به ‌عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌شود و تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌ های انتخابیه موجود در استان است، بنابر‌این رای ‌دهندگان در هر حوزه انتخابیه می‌توانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این طرح پیش ‌بینی شده که نامزدهای نمایندگی باید 15‌درصد از حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر