کد خبر: 60011
A

آیت الله غرویان: مشکلات قم را رها کرده‌اید؛ دنبال استیضاح‌رئیس‌جمهورید!

این پرسش خیلی از مردم قم است که چه کسی پاسخگوی این همه عوارض و مالیاتی است که به اسم مونوریل از کارمندان و مردم قم گرفتند و تبدیل به تعدادی ستون سیمانی کردند و میلیاردها تومان از پول بیت‌المال صرف شده.

آیت الله غرویان: مشکلات قم را رها کرده‌اید؛ دنبال استیضاح‌رئیس‌جمهورید!

به گزارش دیده بان ایران؛ تا کنون بسیاری از مسئولان ومقامات نسبت به شرایط حساس جامعه و لزوم وحدت و انسجام قوا، مدیران، نمایندگان و مردم تاکید داشته‌اند، اما برخی افراد و جریانات اساسا با این رویکرد میانه‌ای ندارند و بر اساس خواسته‌های خود عمل می‌کنند. از این رو برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر متمایل به جبهه پایداری هستند چند روزی است که به بهانه گرانی‌ها، عدم اشتغال و بیکاری به سمت و سوی سوال و استیضاح از رئیس جمهور رفته و به جمع‌آوری امضا مشغولند. این در حالی است که مثلا استان قم خود با مشکلات بسیاری از جمله طرح نیمه کاره منوریل، فرودگاه، حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی مواجه است. لذا به‌نظر می‌رسد نمایندگانی که از مردم در این استان رای گرفته‌اند باید قبل از هر طرحی به سوی حل مشکلات مردم و نیز استان خود گام بردارند.
وظایف نمایندگان در قبال مردم
نمایندگان مجلس وظیفه دارند که نسبت به تحقق وعده‌های داده شده به مردم حوزه انتخابیه خود کوشا باشند و تا حد امکان مشکلات شهری و استانی را منعکس کرده و شرایط حل و فصل آنها را فراهم آورند که در این حوزه نمایندگان به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست نمایندگانی هستند که بعضا تمام دوره نمایندگی خود را صرف پرداختن به مسائل سیاسی، حاشیه‌ای و امتیازگیری‌های متفاوت می‌کنند و آن‌طور که باید به تحقق مطالبات مردمی که از آنها رای گرفته‌اند، بپردازند. دسته دوم نمایندگانی هستند که از نهایت ظرفیت قانونی مجلس استفاده می‌کنند تا از طرفی وظایف نمایندگی خود را به درستی انجام دهند و از طرف دیگر وظایف خود در قبال مردم استان متبوع خود را به نحو احسن به انجام برسانند. دسته سوم نیز آن دسته از نمایندگان هستند که به اسم حوزه انتخابیه و استان مبدأ خود بعضا به معامله با وزرا می‌پردازند و امتیازاتی کسب می‌کنند که اسما به نفع حوزه انتخابیه و رسما به نفع شخص نماینده است. ناگفته نیز پیداست که در صورت تن ندادن وزرا به این مساله نیز نمایندگان به سوال یا استیضاح از از وزیر مربوطه می‌پردازند. در این میان مردم استان در مظلومیت بسر می‌برند که با هزاران امید برای ایجاد تغییراتی در شهر خود به نمایند‌ه‌ای با تبلیغات فراوان رای می‌دهند، اما در پایان دوره مشاهده می‌کنند نماینده مورد نظر نه تنها به وعده‌های خود عمل نکرده بلکه بعضا آنچه وظیفه داشته را نیز به نحو مطلوب به سر انجام نرسانیده است. از این رو است که مردم در اغلب اوقات از مجلس و نمایندگان خود رضایت کافی ندارند.
نماینده قم یا...
نوع نگرش و رای مردم قم به دلیل جایگاه قم و نیز حضور مراجع و علما همواره از اهمیتی خاص برخوردار بوده است. از این جهت پر واضح است که در فرایندهای انتخاباتی نیز محافلی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه، مجمع محققین و مدرسین و بیوت مراجع تاثیر مهمی بر این فرایندها می‌گذارند. به عبارت دیگر هرکس بخواهد از قم نامزد مجلس یا شورای شهر شود غالبا باید مورد تایید این مراکز باشد. این در حالی است که اگر نیم نگاهی به مسائل حوزه مدیریت شهری قم بیندازیم خواهیم دید که نمایندگان این شهر چندان اهمیت کافی به حوزه مسائل قم نداده و تلاش کرده‌اند که در سایر حوزه‌های بعضا سیاسی به کنش بپردازند. لذا این پرسش اکثر مردم قم است که پیگیری تکمیل پروژه منوریل قم که سال‌هاست معطل مانده، وضعیت فرهنگی و اجتماعی، حاشیه نشینی و .... در قم برای نمایندگان مهم‌تر است یا سوال و استیضاح از رئیس‌جمهور؟ اساسا نمایندگانی که رای خود را از مردم گرفته‌اند تا کنون چه میزان به مطالبات و مسائل و مشکلات اصلی آنها همت گمارده‌اند. سیگنال‌های اخیر نمایندگان استان قم در مجلس حکایتگر این موضوع است که آنها بیش از اینکه نمایندگان مردم قم باشند نمایندگی جریان سیاسی متبوع خود را یدک می‌کشند. از این جهت است که در هنگامه بروز مشکلات در جامعه به جای کمک به بهتر شدن اوضاع چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.
نمایندگان مشکلات استانی را هم ببینند
یک استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با مشکلات استان قم اظهار داشت: این پرسش خیلی از مردم قم است که چه کسی پاسخگوی این همه عوارض و مالیاتی است که به اسم مونوریل از کارمندان و مردم قم گرفتند و تبدیل به تعدادی ستون سیمانی کردند و میلیاردها تومان از پول بیت‌المال صرف شده. محسن غرویان به «آرمان» گفت: توقع مردم قم از نمایندگان این است که به جای کارهای دیگر به تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه قم که تاجایی پیش برده و سپس رها شده بپردازند و معضلات استانی را حل و فصل کنند. وی افزود: این مسائل موجب شده تا مردم در مقابل این بی‌توجهی‌ها نسبت به مسئولان بی‌اعتماد شوند. لذا خوب است که نمایندگان قم به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای چون مخالفت با دولت به مشکلات کشو و حوزه انتخابیه خود بپردازند و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
مشکلات قم را انعکاس دهید
یک مدیر استانی دولت اصلاحات در ارتباط با رویکرد نمایندگان قم در خصوص مشکلات استان بیان کرد: من معتقدم که افراد فرق می‌کنند، ممکن است برخی بیشتر وقت خود را به مسائل و مشکلات روزمره مردم گذاشته و آنها را پیگیری کنند و برخی دیگر نیز عمده زمان خود را صرف مسائل سیاسی کنند. لذا ممکن است آنچنان که باید به مسائل استانی و شهری نپردازند. سید حمید طهایی به «آرمان» گفت: خصوصیات اخلاقی نمایندگان در این راستا خیلی تاثیر گذار است و اظهار نظراتشان بیشتر در حوزه‌‌‌های سیاسی و ملی است و وقتی برای حوزه شهری نمی‌گذارند، اما برخی ممکن است توجهشان به مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه باشد. استاندار اسبق قم اظهار کرد: نماینده باید به عنوان سخنگو و وکیل مردم منعکس کننده مسائل و مشکلات منطقه خود باشد و از کانال نهادهای مسئول پیگیر این مشکلات و مطالبات باشد./ آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر