کد خبر: 60134
A
نماینده مشهد خبر داد:

طرح «مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه» تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد

نماینده مشهد در مجلس از ارائه طرح «مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه» به هیأت رئیسه پارلمان خبر داد.

طرح «مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه» تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا شیران نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در نشستی خبری اظهار داشت: طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قانونگذاری با 50 امضا برای طی مراحل قانونی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

وی در توضیح این طرح گفت: موضوع مشارکت در اصول 6 و 56 قانون اساسی آمده است مبنی بر اینکه اداره امور کشور متکی بر آرای عمومی باشد که تجلی آن در تمامی انتخابات‌ها یا برگزاری همه‌پرسی دیده می‌شود. مشارکت امری مرسوم در دنیاست، شیوه غیر مستقیمی در دنیا طراحی شده مبنی بر اینکه شهروندان در امر قانونگذاری مشارکت مستقیم داشته باشند که ما هم این طرح را تهیه کرده‌ایم.

شیران تصریح کرد: بر اساس این طرح اگر 500 هزار نفر درخواستی مبنی بر تصویب قانون داشته باشد، هیأت رئیسه موظف است طرح مربوط به آن درخواست را در اختیار نمایندگان قرار دهد. تقاضای تصویب آن قانون هم در سامانه الکترونیکی قابل ثبت از سوی مردم است که این سامانه را باید مجلس ایجاد کند. همچنین در این پایگاه احزاب سیاسی دارای مجوز انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های صنفی و رسانه‌های دارای مجوز و اتحادیه‌های علمی و صنفی می‌توانند طرح‌های خود را ثبت کند.

نماینده مشهد در مجلس ادامه داد: به دلیل عدم توزیع قدرت و تمرکزگرایی مجلس به وظیفه‌ ذاتی خود یعنی قانونگذاری و نظارت کمتر می‌پردازد و نیازهای محلی در گروی کارهای ملی نمایندگان قرار گرفته‌اند. یعنی نماینده‌ای که باید مقتدر ناظر باشد به نماینده محتاط ناظر تبدیل شده و برای انجام کارهای محلی و حوزه‌ انتخابیه خود محتاج قوه مجریه است؛ نمایندگان زمان کمتری برای کارهای ملی و نظارتی می‌گذارند، اگر قرار بر اصلاح امور کشور باشد باید ساختارها را اصلاح کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجلس برای انجام وظایف اصلی و ذاتی‌اش نقصان دارد که قطعاً با این طرح می‌توان تا حدی نواقص را رد کرد. این مردم هستند که می‌توانند نیازهای اجتماعی را با اولویت در سامانه ثبت نام کنند تا به آن پرداخته شود./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر