کد خبر: 60148
A

بیگدلی: نپیوستن به پالرمو و CFT درهای بیشتری را بر اقتصاد ایران می بندد/ در حال حاضر نمی توانیم پول نفتی را که صادر می کنیم، دریافت کنیم

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل پیوستن ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT را موجب شفافیت در شبکه مالی کشور می داند و معتقد است : نپیوستن به این دو کنوانسیون درهای بیشتری را بر اقتصاد ایران می بندد.

بیگدلی: نپیوستن به پالرمو و CFT درهای بیشتری را بر اقتصاد ایران می بندد/ در حال حاضر نمی توانیم پول نفتی را که صادر می کنیم، دریافت کنیم

به گزارش دیده بان ایران، «گروه ویژه اقدام مالی» موسوم به FATF روز جمعه ضمن تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، تا ماه ژوئن(خرداد - تیرماه) به کشورمان فرصت داد تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را تقویت کند.
گروه ویژه اقدام مالی که هفته جاری در پاریس تشکیل جلسه داده بود، در بیانیه ای اعلام کرد «هنوز مواردی وجود دارد که تکمیل نشده است» و «انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات به پیش برود.»
در بیانیه این گروه آمده است: اگر ایران تا ژوئن 2019 بقیه قوانین لازم را مطابق با معیارهای اف ای تی اف به تصویب نرساند، این نهاد ملزم خواهد بود اقدامات نظارتی بیشتری بر شعبات و شرکت های تابعه نهادهای مالی مستقر در ایران اعمال کند.
علی بیگدلی در این باره اظهار داشت: ما در حال حاضر با دو مشکل اساسی یعنی کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا پالرمو و دیگری کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم یا CFT در رابطه با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF روبرو هستیم. 
وی با بیان این که نپیوستن به این دو لایحه برای ما مشکل ایجاد می کند، افزود: پیوستن به این لایحه هم ما را در نقل و انتقال مالی و دور زدن تحریم ها با مشکل مواجه خواهد کرد.
کارشناس مسائل بین المللی در ادامه خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا نمی خواهد مراودات بازرگانی و تجاری خود را با ایران از دست بدهد اما با توجه به فضای سیاسی موجود در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصور نمی کنم ما پس از چهار ماه بتوانیم در این خصوص به نتیجه مطلوبی برسیم زیرا قدرت طرف هایی که مخالف پالرمو و CFT هستند قوی تر است.
این استاد دانشگاه در عین حال تاکید کرد: اگر ما به FATF ملحق نشویم شبکه بانکی ما فلج می شود و مبادلات مالی ما انجام نخواهد شد، نه می توانیم پولی را وارد و یا خارج کنیم و یک نظارت قطعی و جزئی در همه سطوح از طرف کشورهایی مانند سوییس بر ما نظارت خواهد کرد.
بیگدلی توضیح داد: حتی نقل و انتقال مالی برای افراد خانواده که خارج از ایران زندگی می کنند نیز با مشکل مواجه خواهد شد زیرا شبکه بانکی کشور مقصد برای مشخص شدن منشأ این پول جلوی آن را خواهد گرفت که البته این نوع نظارت ها برای مردم هم مشکل ایجاد خواهد کرد. 
وی با تاکید بر این که ما باید کنوانسیون های پالرمو و CFT را بپذیریم، گفت: گروه FATF یک تجمیع بین المللی است که متاسفانه رییس آن معاون وزیر خزانه داری آمریکا است و قطعا فشار این گروه برما زیادتر خواهد شد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از طرفی پیوستن ما به این دو کنوانسیون باعث ایجاد شبکه مالی شفاف در کشور خواهد شد.
بیگدلی یادآور شد: از سال 2015 که سازمان ملل تصمیم گرفت با پولشویی مبارزه کند، علاوه بر این که با آن موافقت کردیم، از سازمان ملل یک فرصت یک ساله خواستیم اما در ارتباط با کنوانسیون های پالرمو و CFT هنوز به نتیجه نرسیدیم.
وی با اشاره به این که باید قواعد کنوانسیون های پالرمو و CFT را رعایت کنیم، تصریح کرد: اجرا نکردن این دو کنوانسیون می تواند درهای بسته بیشتری را در اقتصاد ما ایجاد کند و اقتصاد ما دچار یک بی سرو سامانی خواهد شد و یک نوع انجماد در مبادلات بین المللی خواهیم داشت که این بسیار زیان آور خواهد بود. 
این استاد دانشگاه با بیان این که ما در حال حاضر نمی توانیم پول نفتی را که صادر می کنیم، دریافت کنیم، تاکید کرد: نپذیرفتن دو کنوانسیون پالرمو و CFT رابطه باریکی که با اتحادیه اروپا داریم را خواهد بست. /ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر