کد خبر: 60193
A
رییس جمهوری در جمع مدیران وزارت تعاون:

موفقیت کالای ایرانی در گرو کیفیت است/ کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند بخشی از آن به‌خاطر این است که بیکار است

رییس جمهوری، اعتماد آفرینی در روابط میان کارگر و کارآفرین را از مهم ترین ماموریت های وزارت تعاون عنوان کرد و گفت: کیفیت و قیمت مناسب کالای ایرانی را در رقابت با کالای خارجی موفق می کند.

موفقیت کالای ایرانی در گرو کیفیت است/ کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند بخشی از آن به‌خاطر این است که بیکار است

به گزارش دیده بان ایران؛حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با گرامیداشت ولادت فاطمه زهرا(س) و روز زن، موضوع برند را بسیار مهم دانست و اظهارداشت: اعتماد اجتماعی که برای محصولات باید ایجاد شود از طریق برند ها صورت می گیرد. اگر بتوانیم برندی را به مردم معرفی کنیم و مردم در مقام عمل احساس کنند که این برند و مارک برای اطمینان آنها کافی است، به محض اینکه آن را ببیینند متوجه می شوند.
وی تصریح کرد: این وزارتخانه یک‌ وزارتخانه اجتماعی بسیار مهمی است؛ موضوع کار را بر عهده دارد.
وی با بیان این که کار بین کارآفرین و کارگر است، افزود: در هر دو این کلمات ما از واژه کار استفاده می کنیم؛ اساس این است که محیط کار یک محیط فعالی در جامعه ما باشد و ما همه نسبت به کار افتخار کنیم.
رییس جمهوری یادآور شد:موضوعی که می تواند جامعه را به حرکت درآورد کار مفید است که برای جامعه مقدس است، کار مفید به عنوان اساس زندگی جامعه است، اگر کار و فعالیت نباشد زندگی اقتصادی، اجتماعی، روانی و معنوی ما دچار مشکل می‌شود.
روحانی با تاکید بر اهمیت ایجاد نشاط در محیط کار ادامه داد: هر چه کار شایسته تر باشد، نشاط بیشتری برای وجدان افراد است و نشاط به همه جامعه می دهد، یک کارگر و مهندسی که در یک کارخانه دقیق و خوب کار می‌کند به تنهایی نشاط پیدا نمی کند، هر کس که آن جنس را می‌خرد و استفاده می کند، برای کسانی که این کار دقیق و خوب را آفریدند و در اختیار آنها گذاشته اند، دعا می کند.
رییس شورای عالی اشتغال افزود: وقت مردم نباید را تلف شود، کسی که می خواهد جنسی بخرد نباید یک ساعت معطل شود و به راحتی باید راحت یک فروشگاه برود ، نگاه کند و محصول و برند مورد نظر خود را پیدا کند و استفاده کند.
رییس جمهوری در ادامه بر راحت سازی زندگی مردم و ایجاد اعتماد بین مردم تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه محصول ایرانی بتواند با محصول خارجی رقابت کند، بسیار ارزشمند است، این رقابت با فقط گفتن ما درست نمی شود، که بیان شود که مردم بروند و جنس ایرانی بخرند.ما باید درعمل کاری انجام دهیم که مردم جنس ایرانی را بر جنس خارجی ترجیح بدهند، اگر هم مردم ترجیح نمی دهد حداقل آنها را مساوی بداند و اگر هم قیمت آن را مساوی نمی دانند کیفیت ها را ارزیابی کنند.
روحانی اضافه کرد: یکی از قدم های مبارزه با تحریم انجام کار با کیفیت است؛ باید نیاز کاری که امروز محصول آن به خارج نیازمند است را رفع کنیم. این کار امکانپذیر است یعنی با جوانان با استعداد، مخلص و وطن دوست. لازم نیست تقوای آنها 90 یا 100 درجه باشد بلکه باید به شغل و محصول تولیدی خود ایمان داشته باشد.
رییس جمهوری گفت: علما می گویند «عالمی ،عادل است که خانواده او پشت سرش نماز بخوانند» ، یعنی او عادل واقعی است. زیرا آنها از زندگی خصوص وی خبر دارند؛ کسی کار خوب انجام می دهد که خود برود و محصول کارخانه خودش را بخرد اگر یک کارگر، مهندس یا صاحب کارخانه ای از محصول کارخانه برای خانواده خود استفاده نمی کند، معلوم است که ایراد و اشکالی دارد. 
وی یادآورشد: این همه مراکز تولیدی و کارگر در کشور هست.البته به معنی عام کشاورزان و کسانی که کارهای خدماتی انجام می دهند را شامل می شود ، ما باید کاری بکنیم که رابطه خود با کار و کارگر و کارفرما را اصلاح کنیم، اگر کارآفرین نباشد کار نیست. اگر کارگر نباشد باز هم کار نیست. وقتی کارآفرین زمینه را آماده بکند ولی کسی نباشد کار کند کار تحقق پیدا نمی کند.
رییس جمهوری گفت:بنابراین دو سوی کار، کارآفرین و کارگر است و این وزارتخانه رسالت بسیار سنگینی را بر دوش دارد مخصوصا که مهارت آموزی هم بخشی به عهده این وزارتخانه است، وزارت کار همه بخش های فنی و حرفه ای را باید آموزش دهد تا مردم مهارت و کار را یاد بگیرند.
وی با تاکید لزوم کاهش اسراف گفت: وزارت کار در بخش آموزش و مهارت آموزی مسئول است؛ باید به گونه ای کارگر را آموزش دهید و مهارت بدهید - اتفاقا در خدمات برند اصل است- یعنی وقتی مردم دنبال اصلاح برق و یا و نیازمند تعمیرات در تاسیسات و لوله کشی منزل خود هستند، باید چندین شرکت مطمئن در کشور وجود داشته باشد و کارگری که آن شرکت می فرستد باید صاحب تخصص باشد، کار را دقیق انجام دهد و بی انصافی هم نکند.
روحانی در ادامه اطمینان، اعتماد و سرمایه اجتماعی را اساس کار عنوان کرد و خطاب به مدیران وزارت کار گفت: شما می توانید این سرمایه اجتماعی را با نظارت، آموزش ، حمایت و کمکتان به انواع مختلف انجام دهید.
رییس جمهوری اضافه کرد: امروز یکی از وظایف بسیار بزرگ همه ما در هر مسئولیتی که داریم، ایجاد اشتغال در جامعه است.بیکاری ام همه گرفتاری ها و مفاسد هست. کار و تلاش امنیت اجتماعی و استحکام خانواده درست می کند و به ما سلامت روحی می دهد. کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند بخشی از آن به‌خاطر این است که بیکار است و مشکلات دارد.
وی اضافه کرد: یکی از افتخارات این دولت در طول حدود پنج سال و نیم مساله اشتغال بوده است.منتهی این اشتغال را خیلی از مردم باور نمی‌کنند چون پایه بیکاری کم نمی‌شود و ما هرچه از آن برداشت می کنیم و مشغول کار می کنیم خرمن بیکاری همچنان هست 
رییس جمهوری افزود: ببینید اشتغال خالص هشت سال قبل از دولت یازدهم چقدر بوده است و الان در این پنج سال چقدر است با این می توانیم مقایسه کنیم والا با آنچه نیاز جامعه است، عقب هستیم.
وی بهترین آمار را آمار شاغلین عنوان کرد و گفت: کل شاغلین کشور در اول دولت ما حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده الان رقم اشتغال ما حدود ۲۴ میلیون نفر هست. یعنی در طول این پنج سال سه میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص داشتیم.
روحانی ادامه داد: ما در سال به طور متوسط ۵۵۰ هزار شغل خالص درست کرده‌ایم و لذا می‌گوییم آمار شاغلین را باید مد نظر قرار دهید ولی در عین حال که این همه کار شده است بیکار ما اگر اول دولت سه میلیون نفر بوده الان هم تقریباً همان است.
رییس شورای عالی اشتغال یادآورشد: آمار کم نشده است چون نیروی جوان مداوم وارد شده و تقاضای کار مرتب اضافه می شود و ما باید بیش از متقاضی بتوانیم شغل کنیم تا مشکل بیکاری به صورت ریشه‌ای حل شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار شغل کافی نیست، تصریح کرد: باید آمار اشتغال ما به نزدیک یک میلیون برسد تا اثر گذار باشد و برای این کار همه باید تلاش کنیم.
روحانی گفت: وزارت کار می تواند از شیوه های مختلف استفاده کند.وزارت کار البته عمدتاً ناظر به کار هست و حامی کارگر است ولی در عین حال دبیرخانه شورای عالی کار هست و می‌تواند بر دستگاه‌های دیگر نظارت کند و سیاست هایی را در شورای عالی اشتغال بیاورد که با آن سیاست ها بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم و این وظیفه بزرگ ماست.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم پیشتاز و آینده نگر باشیم باید محصولی تولید کنیم و کارگری آموزش دهیم که مورد نیاز جامعه باشد. 
وی ادامه داد: اهمیت این شرکت ها در صادرات غیرنفتی چون داروها، آبزیان، کشاورزی مهم است. وزارت کشاورزی چند کار خوب و مهم انجام داده است؛ وزیر کشاورزی در هرمزگان درباره آبزیان می‌گفت تولید آبزیان در مقایسه با ابتدای انقلاب 40 برابر شده است. در کار گلخانه ای و نحوه آبیاری و سامانه نوین آبیاری کارهای بزرگی انجام شده است. سه سال است در گندم خودکفا هستیم. تولید شکر نیز در مرز خودکفایی است و در دانه های روغنی هم به این سمت حرکت می کنیم. 
روحانی با اشاره به زندگی سخت روزمره مردم، یادآور شد: این مشکلات به این دلیل است چون شرایط عادی نیست و در تحریم هستیم اما کارهای بزرگی انجام شده است. مردم در سختی و مشکلات هستند مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت می گیرند. از وزیر و معاونان این وزارتخانه ها و مابقی می خواهم برای آنهایی که حقوق ثابت دارند فکری بکنند. آنهایی که درآمد متغییر دارند به نوعی زندگی خود را اداره می کنند ولی افرادی که حقوق ثابت دارند، کار برای آنها مشکل می شود. 
رییس جمهوری اظهارداشت: آماری که درباره کمک به افراد نیازمند گفته شد با آماری که دیشب از برنامه و بودجه گرفتم متفاوت بود.خانواده یکنفره 53 هزار تومان می گرفته که الان161 هزار و 500 تومان می گیرد.خانواده 2 نفره بیش از چهار برابر شده است به طوری که 60 هزارتومان می گرفته که الان 275 هزار و 500 تومان می گیرد. 
به گفته روحانی خانواده 3 نفره 71 هزار تومان می گرفته که پنج برابر شده است و 360 هزارتومان می گیرد. خانواده چهارنفره 82 هزار تومان می گرفته و الان بیش از پنج برابر می گیرد یعنی 466 هزار و 500 تومان می گیرد. خانواده پنج نفره بیش از پنج برابر شده است 100 تومان می گرفته که هم اکنون 516 هزار و 500 تومان دریافت می کند.
رییس شورای عالی اشتغال با بیان این که ما باید بیش از این مقدار به مردم کمک کنیم، افزود: به هر حال توان این دولت محدود است؛ اینکه توانسته به طور متوسط مستمری بگیری اقشار تحت فشار جامعه را بیش از چهار برابر کند، مهم است.
وی یادآور شد: در این چند سال قیمت اجناس هم ممکن است دو یا سه برابر شده باشد اما دولت هم پرداختی خود را چهار یا پنج برابر کرده است، ممکن است کسی بگوید همین پنج برابر هم کم است، اگر ما داشته باشیم باید بیشتر پرداخت کنیم.
رییس جمهوری با تاکید بر این که این آمار و ارقام کمک های دولت باید به مردم گفته شود، گفت: مردم باید بدانند که دولت در حد توان خود به عنوان خادمان مردم تلاش می کند تا معضلات زندگی آنها را کم کند.مشکلات وجود دارد و ما باید این مشکلات را کم کنیم.
روحانی در ادامه خطاب به مدیران وزارت کار گفت: بخش دیگری که در کار شما بسیار اهمیت دارد مربوط به خانواده‌های مددجو است.مددکاری نسبت به خانواده های بی سرپرست و معلول بسیار ارزشمند است و ما باید به این افراد کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خانواده ای که یک یا دو معلول دارد باید مسکن آنها را حتما تامین کنیم و نیازمندی ها آن ها را بهتر تامین کنیم.حتما باید بتوانیم مهارت را به آنها بیاموزیم، این اقدام مهم تر از کمک مالی است، چگونگی مهارت آموزی کسی که یک دست یا دو دست ندارد و نابیناست، باید مشخص شود.
رییس جمهوری افزود: مهارت برای آدم هایی که نیاز به مدد دارند مهمتر از کمک مالی است تا بتواند روی پای خود بایستد و بتواند کار کند، ما در صورت امکان باید بتوانیم این افراد را با مهارت آموزی از بخش کمک مالی جدا کنیم.
وی در ادامه از تحت پوشش قرار گرفتن 900 هزار نفر تا تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام بسیار ارزشمندی است که مردم باید آن را بدانند، با توجه به این که مشکلات در جامعه زیاد است مردم باید این آمار را بدانند تا جامعه امیدوار شود البته این به معنای این نیست که در پی حل مشکلات مردم نباشیم اما مردم باید در جریان کارها و خدماتی که در حال انجام است، قرار بگیرند.
رییس جمهوری اظهار داشت: این که اعلام کردید 92 درصد بخش کار را بخش خصوصی انجام می دهد و شما حمایت می کنید، بسیار ارزشمندتر است.کار را به سمن ها و مردم خیر واگذار کنید و با قرار دادن ساختمان و امکانات از آن ها حمایت کنید، بگذارید مردم این اقدامات را انجام دهند. زیرا کاری که مردم انجام بدهند، بهتر از اقدامات ما خواهد بود.
روحانی افزود: این اقدامات به انسان روحیه و نشاط می دهد، از روزه مستحبی و حج مستحبی نشاط بیشتری می دهد، کار بزرگی است که ما به خانواده ای کمک کرده و آنها را خوشحال کنیم.
رییس جمهوری با بیان این که برخی به دلیل شرایط مالی با زندگی متوسط فاصله دارند و ما باید آن را حل کنیم، تصریح کرد: فقر مطلق از اهداف بزرگ ماست که باید برداشته شود، البته کمیته امداد به ما می‌گفت که فقر مطلق وجود ندارد.
روحانی تصریح کرد: ما باید برای برداشتن فقر مطلق در جامعه تلاش کنیم، البته فقر و نیازمندی همچنان خواهد بود اما اقدامی انجام دهیم که فقر مطلق نباشد و حداقل زندگی برای مردم وجود داشته باشد، این وظیفه همه ماست و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بار سنگین را بر دوش دارد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر