کد خبر: 60445
A

عبدی: تمام تقصیرات را که نمی‌توان به دوش رسانه های غربی انداخت

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اهمیت استقلال رسانه به منظور حفظ امنیت ملی، گفت: صدا و سیما به دلیل نداشتن استقلال نسبی مدیرانش، مرجع خبری برای مردم نیست.

عبدی: تمام تقصیرات را که نمی‌توان به دوش رسانه های غربی انداخت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ در نشست علمی و تخصصی «محور‌های رسانه‌ای بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها» کارشناسان رسانه در بررسی محورهای رسانه‌ای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نبود منبع رسمی اطلاع رسانی را برای امنیت ملی خطرناک دانستند وبرخی دیگر نداشتن انگیزه را دلیل اصلی خوب نبودن حال رسانه‌های داخلی ارزیابی کردند.
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در این نشست با اشاره به شیوه‌ای که بیشتر رسانه ها در زمینه انتشار اخبار در نظر گرفته اند، گفت: رسانه‌های ما بر روی برخی از ارزش های خبری غش می کنند و آنها را مورد توجه قرار می دهند و ارزش های دیگر خبری را فراموش می کنند.
وی افزود: براساس بیانات رهبری ما باید از محاصره تبلیغاتی که دشمنان ایجاد کرده اند خارج شویم و موفقیت های کشور را به مردم نشان دهیم تا در جامعه امید ایجاد شود.
وی افزود: هدفمان از برگزاری این نشست‌ها این است که بتوانیم سهمی در شناخت مسائل، بحران‌های رسانه داشته باشیم و بهبود وضعیت کمک کنیم.

** عبدی: نبود منابع رسمی اطلاع رسانی خطر امنیتی برای کشور است
در ادامه این نشست عباس عبدی، فعال رسانه‌ای با تاکید بر این که استقلال رسانه ای مهمترین الویت برای پذیرش رسانه از سوی مردم است، گفت: کشوری که رسانه مستقل نداشته باشد، مردم حرفش را باور نمی کنند و به سمت رسانه‌های بیگانه و یا فضای مجازی می‌روند که این امر برای امنیت کشور خطرناک است.
وی در ادامه با اشاره به این که بهترین دانشگاه ها در غرب، دانشگاه های دولتی هستند گفت: این دانشگاه ها همواره استقلالشان را نیز حفظ کرده اند و وابسته به دولت نبوده‌اند. رسانه نیز می تواند دولتی باشد اما باید از دولت استقلال نسبی داشته باشد تا مردم آن را بپذیرند.
عبدی با اشاره به عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما به دلیل نداشتن استقلال نسبی مدیرانش، در جامعه کنار رفته و مرجع خبری برای مردم نیست.
وی با بیان اینکه هیچ چیزی بیشتر از وضعیت رسانه‌ای ایران ما را تهدید نمی‌کند، گفت: رسانه چند کارکرد دارد که شامل سرگرمی و اطلاع‌رسانی آزاد است و بخش دیگری که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نقش اجتماعی‌کنندگی رسانه است.
وی افزود: اجتماعی شدن با اثرگذاری اتفاق می‌افتد چرا که ما در عصر ارتباطات مانند جزایر دورافتاده‌ای شدیم و رسانه می‌تواند جزایر دور افتاده را به هم متصل و مرتبط کند یعنی افکار جامعه را نزدیک و پالایش کند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه صدای افراد را بلند می‌کند و به جای اینکه هزاران صدا در جامعه پخش شود و افراد همدیگر را درک نکنند، رسانه آن را تبدیل به چند صدای شاخص می‌سازد و صدای شاخص را در جامعه پخش می‌کند.
عبدی با بیان اینکه رکن اساسی اجتماعی شدن نهاد خانواده، دین، رسانه و آموزش و پرورش است، گفت: اثر نهاد دین از طریق خانواده است و آموزش و پرورش اثر خود را از دست داده است، اما رسانه می‌تواند رکن اساسی شود.
وی ادامه داد: رسانه تصور می‌کند هویتی مستقل دارد که می‌تواند اندیشه همه افراد را جهت دهد؛ در واقع رسانه باید بازتاب دهنده واقعیت جامعه و ابزار اجتماعی شدن باشد و نباید جهت‌گیری داشته باشد
این تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه استقلال رسانه نسبی است، گفت: استقلال رسانه‌ها امری صددرصدی نیست و حتی رسانه‌های خصوصی آمریکا وارد خطوط قرمز نمی‌شوند، اما حدی از استقلال در رسانه‌ها وجود دارد.
عبدی درخصوص اخباری مبتنی بر سرقت آرشیو صدا و سیما گفت: چه ایرادی دارد که این نهاد مانند بسیاری دیگر از رسانه ها اآرشیو خود را به متقاضیان بفروشد ولی وقتی این اتفاق نمی افتد این آرشیو سرقت می شود.

**تمام تقصیرات را نمی‌توان به دوش رسانه های غربی انداخت

در ادامه این نشست رضا گنجی، مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس با اشاره به نگاه بسیار بدبینانه به رسانه‌های خارجی در ایران گفت: اگر از من بپرسید که آیا رسانه‌های خارجی به دنبال براندازی نظام ایران هستند؟ می‌گویم بله درست است آن‌ها به دنبال ساقط کردن نظام نوپای ایران هستند. ولی در مقابل رسانه های ما نیز به دنبال کمک و انتشار اخبار خوب و مثبت در خصوص کشورهای خارجی نبوده‌اند.
این فعال رسانه‌ای گفت: آن‌ها به دنبال پذیرش این انقلاب نبوده و نمی‌خواهند با ایران کنار بیایند و اکثر اوقات به دنبال زدن آن‌ها هستند.
این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه در طول این سال‌ها به دنبال اتاق فکر و تصمیم گیرنده استراتژی رسانه‌ای رسانه‌ها بودم، گفت: آیا این اتاق فکر‌ها برای بلند مدت برنامه دارند؟ متاسفانه تجربه نشان داده هر دولت یک نظام رسانه‌ای جدید تعریف می‌کند و عمر نظام‌های رسانه‌ای 4 سال است چرا که در 4 سال اول در حال یادگیری نظام رسانه‌ای هستند.
گنجی با بیان اینکه امام خمینی 132 مصاحبه با رسانه‌های خارجی داشت، گفت: امام راحل بیشترین میزان بهره‌برداری از رسانه‌های خارجی را داشتند و ایشان هیچ‌وقت هیچ مسئولی را از مصاحبه با رسانه خارجی منع نکردند.
مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران با انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها علیه رسانه‌های ایران، گفت: عمر 40 ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهدکه از یک سری پارامتر‌های قدرت برخوردار بوده که بخشی از آن قدرت در رسانه است.
گنجی افزود: در دوران پهلوی همه رسانه‌های مدرن در دست حاکمیت بود، اما مردم رسانه‌های سنتی را مرجع خود قرار می‌دادند و در جریان انقلاب هم امام راحل توانست یک اتفاق بزرگ را رقم بزند و از رسانه‌های سنتی خود مثل روحانیون استفاده کند.
وی تصریح کرد: به نظر من دوران قدرت رسانه‌ها گذشته است اگر رسانه‌ها قدرت داشتند، ترامپ با توییت رییس جمهوری نمی‌شد؛ بنابراین ابزار‌های قدرت تغییر کرده است.
مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران پیشنهاد کرد تا ایران با استفاده از شرکت‌های خصوصی تبلیغاتی بیانیه گام دوم رهبری را تبیین کنند.
گنجی خاطرنشان کرد: صداوسیما نمی‌تواند با همراهی افرادی که دنیای آن‌ها دنیای غرب است، انقلاب اسلامی را تبیین کند.
وی افزود: من از کلیت عملکرد صداوسیما دفاع می‌کنم و صداوسیما هرقدر پخته‌تر عمل کند ما سرمان را بالاتر می گیریم.
مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که مجموعه رسانه‌ای قوی شکل بگیرد که در منطقه و در کل دنیا نفوذ کند و به نظر من اختلاف فاحشی در امکانات و وسایل صداوسیما و رسانه‌های برتر جهان وجود ندارد.
گنجی با بیان اینکه از لحاظ سواد رسانه‌ای هم با رسانه‌های برتر اختلاف نداریم، افزود: اگر به دنبال این هستیم که اشکال کار ما کجاست به نظر من مشکل ما سواد و امکانات نیست، بلکه انگیزه است، یعنی ما تولید کارخوب نمی‌کنیم و همت عالی نداریم.
وی تاکید کرد: اگر از صداوسیما حرف می‌زنیم به خاطر این است که صداوسیما بودجه بیشتری دارد و باید سهم بیشتری در عملکرد رسانه‌‌ای ایران باید داشته باشد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر