کد خبر: 60494
A

سخنگوی شوای نگهبان چرا از توییتر استفاده می‌کند ولی برای مردم فیلتر است؟

کدخدایی: درباره مذاکرات آقای موسوی با رهبر انقلاب چیزی نمی‌دانم ولی این‌طرف درباره شورای نگهبان باید بگویم که ایشان هرگز به شورا نیامدند و آقای رضائی فقط آمدند. آقای کروبی هم در جلسات شورا حاضر نشدند و تنها نمایندگانشان گاهی حضور پیدا می‌کردند که ما بخش‌هایی از آن را همان زمان منتشر کردیم مابقی را هم منتشر خواهیم کرد. اشکالی ندارد.

سخنگوی شوای نگهبان چرا از توییتر استفاده می‌کند ولی برای مردم فیلتر است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری پانا، با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در باره موضوعات مختلف از جمله انتخابات88 مصاحبه کرده است.

بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:


در مجلس دهم کسی را برای تذکر احضار کرده‌اید؟

بله گاهی پیش آمده است. گاهی یک وزیری آمده و شکایت کرده که مثلاً فلان نماینده این حرف‌ها را زده و این مطالب را بیان کرده است یا مسائل خلاف امنیت گفته است، ما آن نماینده را خواستیم توضیحش را گرفته‌ایم و به او گفته‌ایم که چنین مطلبی در ارتباط با شما بیان شده است.

این تذکرات چه تاثیری در روند کار نمایندگان دارد؟

الان هیچ.

در تایید صلاحیت چطور؟

قطعاً در تأیید صلاحیت اگر مطالب خلافی بیان شده باشد، تاثیرگذار خواهد بود ولی اگر در انتخابات شرکت نکرد که هیچ.

 شما جزء مسئولان ایرانی فعال در این شبکه اجتماعی هستید. امروز بسیاری از مسئولان ایرانی در این شبکه اجتماعی فعال هستند ولی این شبکه برای مردم فیلتر است. مردم می‌بینند که مسئولان در این شبکه فعالیت می‌کنند، ولی دسترسی آن‌ها به این شبکه با مشکل مواجه است، این تناقض را چطور تفسیر می‌کنید؟

این سوال‌ها را باید از آقای جهرمی (وزیر ارتباطات) بپرسید نه من. به من هیچ ربطی ندارد.

از شما به عنوان یک کاربر این شبکه اجتماعی سوال پرسیدم.

من هم از آن استفاده می‌کنم دیگر؛ چه بگویم.

سوال من مشخصاً اینجاست که شما از فضای توئیتر استفاده می‌کنید و توئیتر برای مردم عادی فیلتر است، این تناقض ایجاد می‌کند.

یک امکانی هست و ما داریم از آن استفاده می‌کنیم. امکانش نباشد، استفاده نمی‌کنیم. یک زمانی تلگرام بود من از تلگرام استفاده می‌کردم الان گفتند، نمی‌شود من هم استفاده نمی‌کنم.

پس شما هم جزء کاربران اینترنت ویژه هستید؟

بله. همان امکانی که برای آقای جهرمی هست، برای ما هم هست.

برویم به سراغ سال 88.سال 88 شش عضو شورای نگهبان به سود یک کاندیدا موضع گرفتند.

این شش فرد را نام ببرید و مدرکش را هم به من بدهید. چون این مطلب را آقای آخوندی گفت که من در حضور آقا هم به ایشان گفتم که نامشان را به من بدهد.

آقای آخوندی اسامی را داد؟

ابدا. شش یا هشت تا عضو نبودند. آقایان محتشمی‌پور و کرباسچی صبح همان روز آمدند پیش ما و گفتند دو نفر (که صوت آن هم موجود است) ولی شب در جلسه حضرت آقا گفتند 8 نفر که من به آقا عرض کردم بگویید اسامی آن‌ها را بگویند که آقا فرمودند حالا صبر کنید و بعد یک توضیحی دادند که اصلاً کل قضیه را دیگر آقایان ادامه ندادند.

حالا شما بیایید اسم این شش نفر را ببرید و مدرکش را هم بیاورید. من در جایی گفتم که آقای عزیزی و آقای الهام افرادی بودند که موضع گرفتند که آقای عزیزی از من ایراد گرفت. من گفتم فقط همین دو نفر که جزء دولت بودند آمدند و موضع گرفتند. البته آن‌ها آن زمان به عنوان عضو دولت آمدند نه عضو شورای نگهبان.شما بروید و سرچ کنید. واقعاً شش نفر را در بیاورید و برای من هم بفرستید تا من هم متوجه شوم.

آقای تاجزاده در مناظره اخیرشان یک نکته‌ای را گفتند مبنی بر اینکه که رهبری در جلسات خصوصی‌شان گفتند که شکست احمدی‌نژاد شکست من است، شما چنین چیزی را به خاطر دارید؟

نه. اصلاً من این جمله را اولین بار شنیدم. اصلاً چنین چیزی نبود. حتی در همان جلسه بیست و ششم، یک بحثی بین رهبری و خانم کروبی شد. تأکید ایشان این بود که قانون هر چه بگوید و رو کردند به بنده و وزارت کشور و گفتند که شورای نگهبان و وزارت کشور عین قانون را اجرا کنند و بر اساس مر قانون پیش بروند، تاکید رهبری همواره روی اجرای قانون بود.

پس آن مسأله شکست احمدی‌نژاد شکست من است، کلا مطرح نشد؟

اصلاً و ابدا. من اصلاً چنین چیزی را نشنیده بودم. اصلاً در شأن رهبری ورود به این شکل به مسائل نیست.

اخیرا محصوران درخواستی داشتند مبنی بر انتشار بدون سانسور مذاکرات 88، شما به عنوان یک فعال سیاسی این در خواست را چطور ارزیابی می کنید؟

کدام مذاکرات را؟

تمام مذاکراتی که بین آقای موسوی و شورای نگهبان و آقای موسوی و رهبری صورت گرفته را منتشر کنند.

درباره مذاکرات آقای موسوی با رهبر انقلاب چیزی نمی‌دانم ولی این‌طرف درباره شورای نگهبان باید بگویم که ایشان هرگز به شورا نیامدند و آقای رضائی فقط آمدند. آقای کروبی هم در جلسات شورا حاضر نشدند و تنها نمایندگانشان گاهی حضور پیدا می‌کردند که ما بخش‌هایی از آن را همان زمان منتشر کردیم مابقی را هم منتشر خواهیم کرد. اشکالی ندارد.

 شغل سخنگویی شغل خوبی است؟

واقعا شغل سختی است. اگر من در اختیار خودم بودم، هیچوقت این سمت سخنگویی را انتخاب نمی‌کردم، شغل که نیست ولی خب سمتی است در شورا. اگر در اختیار خودم بود قطعاً من سخنگویی را انتخاب نمی‌کردم.

با این حساب تا کنون شده است موضوعی را مطرح کنید که اعضای شورای نگهبان یا آقای جنتی بگویند چرا فلان حرف را زدید؟

بله. بالاخره ما فقط به شما که جواب نمی‌دهیم به یازده نفر دیگر هم جواب می‌دهیم، هر مصاحبه شما که منتشر می‌شود آقایان می‌آیند به ما اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا این جواب‌ها را این قدر شفاف داده‌اید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر