کد خبر: 60520
A

مناظره سخنگو و منتقدان؛ از توییتر تا نشست خبری

مناقشه بر سر نظارت استصوابی شورای نگهبان آخر هفته گذشته در توییتر داغ بود. عباسعلی کدخدایی در قامت سخنگوی این نهاد در توییتی از عملکرد نظارتی شورای نگهبان دفاع کرد و به منتقدان تاخت. بعد از او نوبت مخاطبان بود که پاسخ سخنگوی شورای نگهبان را بدهند.

مناظره سخنگو و منتقدان؛ از توییتر تا نشست خبری

به گزارش دیده بان ایران؛ فعالیت سخنگوی شورای نگهبان از بدو ورود به توییتر حاشیه‌ساز بوده است. چه اولین توییتش که خبر عضویت خود را اعلام کرد و چه آخرین توییتش که به دفاع از نظارت استصوابی پرداخت و با واکنش کاربران این شبکه و فعالان سیاسی مواجه شده است.

عباسعلی کدخدایی آخر هفته گذشته با صدویکمین پست خود در توییتر سعی کرد از نظارت استصوابی شورای نگهبان دفاع کند. اما توییتش با موجی از واکنش‌های منفی از سوی کاربران این شبکه و همچنین فعالان سیاسی مواجه شد.

او در پاسخ به انتقادها از عملکرد شورای نگهبان نوشت: هر وقت من انتخاب نشوم، انتخابات مهندسی شده است. هر وقت من تأیید نشدم، نظارت قانونی بد است. اما هر وقت تأیید شدم دیگر نه انتخابات مهندسی شده است و نه نظارت استصوابی بد است. این یعنی قانون به کنار، هر چه باب میل من است انجام شود. حکایت همان است که گفته مرگ خوبه ولی برای همسایه!»

اولین واکنش به این توییت را عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشت. او توییتر را برای پاسخگویی به کدخدایی انتخاب کرد و با مخاطب قرار دادن سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «یکی که خیلی عصبانی بود با فریاد به دیگری گفت هزار دلیل دارم که خدا نیست. دومی به طنز جواب داد، من یک دلیل دارم کافی ا‌ست. چون اگر خدا بود فردی چون تو را نمی‌‌آفرید! حالا حکایت سخنگوی شورای نگهبان شده. هیچ دلیلی برای نادرستی ادعای این شورا بهتر از وجود سخنان غیرحقوقی و جدلی سخنگوی آن نیست.»

آذر منصوری، قائم‌مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت هم سخنگوی شورای نگهبان را در توییتر مخاطب قرار داد و در پاسخ به او نوشت: «ارزیابی و داوری منصفانه درخصوص چگونگی و حاصل نظارت استصوابی، کار سختی نیست. ببینند در انتخابات مجلس دهم از مجموع جریان‌های سیاسی که در انتخابات ثبت‌نام کردند، چند نفر تأیید صلاحیت و چند نفر ردصلاحیت شدند و دلیل ردصلاحیت‌ها چه بوده است. تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.»

مصطفی تاجزاده، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما به جز نقد سخنان سخنگوی شورای نگهبان، او را به مناظره درباره این موضوع دعوت کرد. معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات مانند منصوری و عبدی، پاسخ کدخدایی را در همان توییتر داد و نوشت: «اگر سخنگوی شورای نگهبان به آنچه می‌گوید باور دارد، دعوت من (رئیس پیشین ستاد انتخابات کشور) را برای مناظره می‌پذیرد تا معلوم شود نظارت استصوابی راه بر غیرشایستگان می‌بندد، یا ام‌الفساد است و منشأ ناکارآمدی، فسادگستری و مریدپروری؟ آقای کدخدایی اعتماد به‌نفس انجام این گفت‌وگو را دارد؟»

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات هم خطاب به شورای نگهبان گفت: «اگر راست می‌گویید نظارت استصوابی را برای همیشه و همگان تعطیل کنید تا دیگر کسی بهانه‌ای نداشته باشد.»

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم خطاب به سخنگوی شورای نگهبان در توییترش نوشت: «از حد گذرانده‌اند. شایسته‌گزینی در کشور قربانی نظارت‌استصوابی بی‌ضابطه و شل‌کن سفت‌کن آقایان شده ‌است و بر اساس آن ناکارآمدی و فساد همه‌جا را گرفته‌است. حال ایشان به‌جای آنکه سرش را پایین بیندازد و شرمنده حاصل کار خودشان باشد باد در پاچه قربانیان کرده و بر دل و پهلوی آن‌ها مشت می‌کوبد.»

شرط شورای نگهبان برای دیدار با اصلاح‌طلبان

کدخدایی که برای ارتباط بیشتر با مردم به عضویت توئیتر درآمده است، پاسخی به این واکنش‌ها نداد و ترجیح داد سکوت کند. اما در نهایت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران مجبور به پاسخگویی شد. کدخدایی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از او درباره واکنش اصلاح‌طلبان به توییت روز گذشته‌اش و پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک با اصلاح‌طلبان درباره بررسی صلاحیت‌ها پرسید، اظهار کرد: ما از پیشنهاد هر گروه و جناحی استقبال می‌کنیم. جسته و گریخته هم با این افراد دیدار داریم و اگر آنها بخواهند، می‌توانند خبرها را منتشر کنند. مشکلی برای دیدار نداریم. کدخدایی که برای ارتباط بیشتر با مردم به عضویت توئیتر درآمده است، پاسخی به این واکنش‌ها نداد و ترجیح داد سکوت کند. اما در نهایت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران مجبور به پاسخگویی شد.

او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که درباره واکنش اصلاح‌طلبان به توییت روز گذشته‌اش و پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک با اصلاح‌طلبان درباره بررسی صلاحیت‌ها پرسید، اظهار کرد: ما از پیشنهاد هر گروه و جناحی استقبال می‌کنیم. جسته و گریخته هم با این افراد دیدار داریم و اگر آنها بخواهند، می‌توانند خبرها را منتشر کنند. مشکلی برای دیدار نداریم.

کدخدایی اما این دیدار را مشروط به این دانست که اصلاح‌طلبان «حرف اساسی» داشته باشند. 

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: همین افرادی که گفتید هر روز در سه نوبت علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند. ما باید چه پاسخی داشته باشیم. ما در برابر اینها دیروز یک پاسخ دادیم.

در نشست سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگاری پرسید: «بسیاری از فعالان سیاسی معتقد هستند نظارت استصوابی راه را بر غیرشایستگان باز می‌کند و منشأ ناکارآمدی، مریدپروری و فسادگستری است و برای این مسأله هم به فساد برخی نمایندگان در دوره‌های مختلف و مصوباتی که کارآمدی ندارد، اشاره می‌کنند. برای حل این معضل چه راهکاری دارید؟» و کدخدایی در پاسخ بیان کرد: شورای نگهبان براساس قوانین انتخابات مجلس و دولت، شرایط حداقلی را برای بررسی صلاحیت کاندیداها دارد و براساس حداقل‌ها کاندیداها را بررسی می‌کند. ما ابزار شایسته‌سنجی نداشته و نداریم و این کار بستگی به انتخاب مردم و معرفی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دارد. اگر گروه‌های سیاسی در این جهت گام بردارند، این مشکل هم رفع می‌شود./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر