کد خبر: 60531
A

واکنش احمد توکلی به اظهارات رییس جمهور/ آقای روحانی با رای مستقیم روی کار آمده، وزرا چی؟!

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (شنبه) به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و در غیاب رییس جمهوری و رئیس مجلس در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه پالرمو از لوایح چهارگانه FATF برگزار شد؛ همچنین پیش از این دو جلسه در مورد بررسی لایحه پالرمو برگزار شده بود که منجر به تصمیم‌گیری نشد.

واکنش احمد توکلی به اظهارات رییس جمهور/ آقای روحانی با رای مستقیم روی کار آمده، وزرا چی؟!

به گزارش دیده بان ایران؛ در جلسه امروز تعدادی از افرادی که به عنوان موافق و مخالف ثبت‌نام کرده بودند، قرار بود امروز نظرات خود را مطرح کرده و در نهایت مجمع تشخیص به یک تصمیم قطعی برسد که اخبار منتشر شده نشان‌دهنده این است رای‌گیری درباره پالرمو نیز به جلسه بعد از عید مجمع تشخیص کشیده شد.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیم‌گیری به چند دلیل عقب افتاد و هنوز بحث ادامه دارد نخست آنکه آقای وزیر اقتصاد به عنوان وزیر مسئول که با آقای روحانی هم مشورت کرده بود، درخواست کرد که آخر سال تصمیم گرفته نشود، چرا که ممکن است بازار ارز تحت تاثیر قرار بگیرد، البته مشخص نیست چقدر این اتفاق بیفتد اما بالاخره احتیاط لازم است.

وی تصریح کرد: دلیل دوم هم این بود که بیانیه‌هایی که اخیرا اتحادیه اروپا دادند، بیش از حدِ خودشان حرف زدند چراکه برخی از مواضعی که گرفتند دخالت در امور داخلی ایران است و بررسی بیشتر می‌خواهد. دلیل بعدی هم این است که گفته‌اند که چون پالرمو و ‌CFT  هر دو ذیل FATF معنی می‌دهد و به هم مرتبط‌اند و ما باید هر دو را با هم بررسی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اظهارات روحانی که بدون ذکر نام مجمع گفته بود مجمع در این خصوص تصمیم‌گیر نیست، گفت: پاسخ آقای روحانی را آقای آملی لاریجانی رئیس مجمع دادند، بنده هم توضیحاتی اضافه کردم که موضع‌گیری آقای روحانی کاملا غیردموکراتیک بوده و بسیار آشکار است.

وی گفت: در دموکراسی فقط افرادی که با رای مستقیم به قدرت می رسند صاحب اختیار نیستند بلکه منتخبان با رای غیرمستقیم نیز حقوقی دارند و حق هر کس را قانون مشخص می کند.

توکلی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری می‌کند، ادامه داد: مثلا آقای روحانی با رای مستقیم انتخاب و سرکار آمده است، اما وزرا چگونه انتخاب شدند؟ روحانی که رای مردم را گرفته است وزرا را معرفی می‌کند و مجلسی که با رای مردم شکل گرفته این افراد را تایید می‌کند پس وزرا که با رای غیر مستقیم مردم به قدرت می رسند و حق اتخاذ تصمیم‌های مهمی را دارند؛ در انجا کسی می تواند بگوید چرا یک نفر برای کل ملت تصمیم می گیرد؟ یا اینکه رییس جمهور براساس قانون اساسی اختیار دارد فردی به عنوان ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کند و یک فرد در مورد بودجه کشور تصمیم گیری می‌کند، این کار چون طبق قانون اساسی است قابل اعتراض نیست و کاملا دموکراتیک است.

توکلی خاطرنشان کرد: پس از نطق کوتاه ولی قوی رئیس مجمع، بنده در ادامه دو مثال زدم که در آمریکا رئیس جمهور غیرمستقیم و بر اساس کارت الکترال انتخاب می‌شود، یا زمانی‌که رییس جمهور آمریکا اعضای دیوان عالی قضایی کشورشان را تعیین می‌کند و آنها تا آخر عمر در سمت خود باقی هستند و کسی نمی‌تواند تغییرشان دهد. اگر بخواهیم استدلال آقای روحانی را بپذیریم باید بگوییم این‌ها دموکراتیک نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ در گذشته آقای بنی‌صدر و آقای احمدی‌نژاد نیز چنین مقایسه‌های نادرستی را ارائه داده بودند./الف

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر