کد خبر: 60611
A
ماجرای سه دوره نمایندگی و بس؛

قاضی پور: مصوبه امروز مجلس غیر قانونی است/ اصغر سلیمی: گمان نمی کنم مصوبه امروز مجلس درباره “دوره نمایندگی” خلاف قانون اساسی باشد

بعد از مدتها بالاخره پای لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس و صحن علنی باز شد. با وجود اینکه امروز نزدیک به 9 ماده آن به تصویب رسید اما در میان آنها یک بند بسیار مهم نیز با رای مثبت نمایندگان روبه رو شد و آن مسئله محدودیت حضور نمایندگان برای سه دوره است.

قاضی پور: مصوبه امروز مجلس غیر قانونی است/ اصغر سلیمی: گمان نمی کنم مصوبه امروز مجلس درباره “دوره نمایندگی” خلاف قانون اساسی باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ بعد از مدتها بالاخره پای لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس و صحن علنی باز شد. با وجود اینکه امروز نزدیک به 9 ماده آن به تصویب رسید اما در میان آنها یک بند بسیار مهم نیز با رای مثبت نمایندگان روبه رو شد و آن مسئله محدودیت حضور نمایندگان برای سه دوره است. مسئله ای که اگر به تصویب برسد حداقل 34 نماینده از حضور در مجلس یازدهم  باز می مانند. دراین میان نکته ای که بسیار سوال برانگیز است تاکید نمایندگان مجلس بر مغایرت این مصوبه با قانون اساسی است. مسئله ای که به نظر می رسد درست و است و احتمال انکه این ماده در شورای نگهبان رد شود زیاد است اما سوال اینجاست وقتی نمایندگان با علم به اینکه این مصوبه با قانون اساسی مغایرت دارد چرا آن را طرح و تصویب می کنند؟ آیا نمی تواند از آن دست قوانینی باشد که یک سال مانده به انتخابات با آن شویی اجرا شود؟ موضوعی که البته برخی نمایندگان که نمی خواهند نامشان فاش شود بر آن مهر تائید می زنند و البته دیگران مخالف ان هستند.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه که در جریان انتخابات مجلس دهم صحبت هایش درباره زنان و سر بریدن اسرای عراقی حاشیه ساز شده بود و حتی تائید اعتبارنامه اش با اما و اگر مواجه شد حالا اگر قانون محدودیت حضور نمایندگان در مجلس تصویب شده است به خبرآنلاین می گوید: «درقانون اساسی به هیچ عنوان محدودیت نیست و این حدودیت یعنی حقوقی را از حقوق مردم کسر کردن ممکن است در یک حوزه انتخابیه پنج الی شش دور به نماینده شان رای بدهند این مردم را از رای دادن محروم کرد»

او در پاسخ به این سوال که آیا با این طرح مخالف هستید می گوید:«من فقط می دانم این با چند اصل قانون اساسی مغایر است. در قانون اساسی آزادی وجود دارد و شما نمی توانید  مردم را از چیزی که می خواهند محروم کنید. خیلی از نمایندگان شش دوره نماینده شده اند معلوم است که مردم این نماینده را می خواهند.»

قاضی پوردر پاسخ به این سوال که اگر حتی این قانون هم به تائید نرسد اما گویا تذکاراتی از دستگاه های نظارتی به شما داده شده است که دیگر ثبت نام نکنید چون رد صلاحیت می شوید گفت: «این موضوع کذب در کذب است هیچ مطلبی تا کنون مطرح نشده است. والسلام.» او در وقتی بار دیگر سوال تکرار شد که یعنی برای نمایندگی در مجلس یازدهم هیچ توصیه و تذکری درباره کاندیدا نشدن در انتخابات دریافت نکرده اید گفت: نه به هیچ عنوان تذکری نداده اند»

او در پاسخ به این سوال که اگر دور بعد نتوانید نماینده شوید چه می کنید گفت: « می روم و کشاورزی می کنم.»

همچنین اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی سایت خبری مدآرا، با اشاره به مصوبه امروز مجلس درباره ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگانی که سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته‌اند در انتخابات، گفـت: یکی از ویژگی‌های نمایندگان مجلس کسب تجارب گسترده در بحث قانونگذاری و نظارت و همچنین تجربیات ذی قیمت به دلیل ارتباط نزدیک با مردم است.

وی ادامه داد: محدود کردن نمایندگان برای حضور دوباره در انتخابات صحیح نیست زیرا ما را مردم انتخاب می‌کنند و اگر یک نماینده به درستی وظایف خود را انجام می‌دهد می‌تواند بار دیگر از سوی مردم انتخاب شود. حال احتمال دارد شخصی تنها بتواند یک دور در مجلس حضور پیدا کند و برای دور بعدی انتخاب نشود.

سلیمی با بیان اینکه این مصوبه ایراداتی هم دارد، تصریح کرد: بحث حضور تنها سه دور متوالی برای یک نماینده در مجلس احتمال بروز تخلفاتی را هم در پی دارد، یعنی در دور سوم به دلیل آنکه می‌داند در دور بعدی مجلس حضور ندارد بخواهد از رانت یا زد و بند سیاسی و اقتصادی استفاده کند و دیگر از تحرک، نشاط و انگیزه کافی هم برخوردار نباشد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل موافقان این مصوبه جوانگرایی در حوزه پارلمانی است، اما با این قانون مجلس از وجود نخبگان خالی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به برخی مباحث درباره رد این مصوبه در شورای نگهبان به دلیل مغایر بودن با قانون اساسی هم بیان کرد: در قانون برای انتخابات مجلس شایسته‌گزینی مطرح شده است و تنها برای ریاست جمهوری موضوع دو دوره مطرح شده است لذا گمان نمی‌کنم خلاف قانون اساسی باشد.

براساس تحقیقات اولیه، علی لاریجانی، علی مطهری، مسعود پزشکیان، علاءالدین بروجردی، محمدرضا تابش، سیدحسین نقوی حسینی، جواد کریمی قدوسی، محمد آشوری تازیان، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد، حسین امیری خامکانی، عزیز اکبریان، مهرداد بائوج لاهوتی، یوناتن بت کلیا، کاظم جلالی، شهباز حسن پور بیگلری، حسن خسته‌بند، محمد دهقانی، محمدرضا رضایی کوچی، علیرضا سلیمی، حسینعلی شهریاری، هادی شوشتری، محمدقسیم عثمانی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نادر قاضی پور، هادی قوامی، حسن کامران دستجردی، جبار کوچکی‌نژاد، محمدمهدی مفتح، علیرضا محجوب، سیامک مره صدق، سیدناصر موسوی لارگانی و عزت الله یوسفیان ملا نمایندگانی هستند که دیگر نمی‌توانند در خانه ملت حضور یابند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر