کد خبر: 60680
A

زیباکلام: لاریجانی شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد

صادق زیباکلام گفت: لاریجانی از شانس بالایی برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست زیرا بدنه اجتماعی او را نمی‌پذیرد. او فرد محبوبی برای بدنه اجتماعی نیست.

زیباکلام: لاریجانی شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد
به گزارش دیده بان ایران، نامه‌نیوز نوشت: «مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث‌های متعددی را به همراه داشت. برخی آن را باعث جلوگیری یکه‌تازی‌های سیاسی می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند که قانون‌گذار نمی‌تواند اراده و خواست مردم را محدود کند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، باور دارد که تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی نمایندگان خلاف اصل مردم‌سالاری و مغایر با قانون اساسی است. او به «نامه‌نیوز» گفت: «تعیین تعداد دوره‌هایی که نمایندگان می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند و محدود کردن آن به ۳ دوره پیاپی با قانون اساسی و اصل مردم‌ساری در تضاد است.
 
مردم حق دارند که بگویند چه کسی نماینده‌شان بشود؛ خواه یک نماینده سه دوره یا سی دوره نماینده باشد. هیچ قدرتی نباید به جای مردم تصمیم بگیرد زیرا عزم و اراده مردم تعیین‌کننده راه و روش کشور است. قانون‌گذار در قانون اساسی آورده است که نباید جلوی خواست مردم را گرفت. اگر نمایندگان واقعاً به فکر کشور و مردم‌اند، بهتر است در مقابل اِعمال نفوذهای سیاسی و اقتصادی بایستند نه آن که حق انتخاب مردم را محدود کنند.»

هدف لاریجانی از موافقت با مصوبه جدید مجلس
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره را ناظر به اخذ ریاست مجلس از علی لاریجانی دانست، گفت: «علی لاریجانی با این موضوع موافقت کرد و با این که در نهایت به حذف او از مجلس و از دست دادن ریاست مجلس منجر خواهد شد اما او به دلیل آن که در یک شرایط دشواری قرار داشت، با پیشنهاد اخیر موافقت کرد زیرا اگر مخالفت می‌کرد متهم می‌شد که از جایگاه خود دفاع می‌کند.»

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان موافقت لاریجانی را یک برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دانست، اظهار کرد: «من بعید می‌دانم او از حالا برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کرده باشد یا اگر هم چنین باشد، قابل پذیرش نیست که با وضع یک قانون و حذف اجباری خود از مجلس آینده در پی ریاست‌جمهوری باشد.»

شانس ضعیف اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری
وی در تحلیل مناسبات حزبی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ شانس بسیار ضعیفی برای پیروزی دارند زیرا دولت روحانی که با عقبه اصلاح‌طلبان روی کار آمد، به‌شدت عملکرد نامطلوبی داشته است. مردم به دلیل نارضایتی از دولت روحانی به اصلاح‌طلبان اقبال نشان نمی‌دهند اما این قاعده برای اصولگرایان متفاوت است زیرا جبهه اصولگرایی همواره رأی ثابت خود را دارد و طرفداران این جناح که معمولاً هیأتیرأی می‌دهند، منتظر می‌مانند و می‌بینند که گزینه نهایی اصولگرایان چه کسی خواهد بود تا به آن رأی بدهند. برای مثال باید منتظر بود و دید که بین آقایان قالیباف، باهنر، ضرغامی و… چه کسی گزینه نهایی اصولگرایان می‌شود.»

شکست احتمالی لاریجانی در کارزار ریاست‌جمهوری
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا این احتمال وجود دارد که لاریجانی در ائتلاف با اصلاح‌طلبان به کارزار انتخابات وارد شود، گفت: «اگر فرض کنیم که قالیباف به عنوان نامزد نهایی اصولگرایان اعلام شود و لاریجانی نیز در ائتلاف با اصلاح‌طلبان نمایندگی تمام آنها و بخش کوچکی از اصولگرایان را داشته باشد، باز هم لاریجانی از شانس بالایی برخوردار نیست زیرا بدنه اجتماعی او را نمی‌پذیرد. او فرد محبوبی برای بدنه اجتماعی نیست و شاید به واسطه تَکرارکردن‌ها بخشی از مردم به او رأی بدهند اما قاطبه مردم او را نمی‌پذیرند.»

بازگشت مجلس به جایگاه اصلی خود
زیباکلام در پایان قدری نیز از رسالت‌های نمایندگان مجلس سخن گفت: «ای کاش نمایندگان مجلس قبل از آن که به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؟ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟ اگر به تاریخ ۱۰ ساله گذشته نگاه کنیم، درمی‌یابیم که مجلس در کمتر موردی به موضوعات سیاست خارجی ورود پیدا کرده است. نکته دیگری که اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد، نوع نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است.
 
نظارت استصوابی باعث می‌شود که علاوه بر رد صلاحیت بسیاری از افراد، نمایندگان نیز در طول دوره نمایندگی خود مدام از گفتن مسائل متعدد بترسند زیرا همواره نگران رد صلاحیت در دوره بعد خواهند بود. به هر روی اگر مجلس می‌خواهد، بالنده و تأثیرگذار باشد، باید خود را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند و از سوی دیگر بحث نظارت استصوابی حل شود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر