کد خبر: 6073
A
رئیس جمهور در اهواز:

صنعت نفت حداکثر استفاده از برجام را داشته است/ نباید صرفا دود صنعت نفت به چشم مردم منطقه برود

رئیس جمهور گفت: صنعت نفت کشور حداکثر استفاده را از فضای برجام داشته است.

صنعت نفت حداکثر استفاده از برجام را داشته است/ نباید صرفا دود صنعت نفت به چشم مردم منطقه برود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم بهره برداری از طرح های توسعه میادین نفتی غرب کارون اظهار کرد: برجام یعنی یک فضای جدید و تنفس جدید که باید از این فضا بهره برداری کرد، اکنون درها باز شده که ما کار کنیم.

وی در ادامه افزود: صنعت نفت باید از این فضا بهره ببرد و به حق هم اعجاب جهانیان را برانگیخته است. همانطور که برجام موجب اعجاب جهانیان شد، تحرک صنعت نفت نیز موجب اعجاب شد. می‌گفتند برجام عملیاتی شده، اما سال ها طول می کشد که صادرات نفت به 2 میلیون بشکه برسد و مابه این زودی ها به شرایط قبل از تحریم نمی رسیم، اما صنعت نفت در چند ماه کاری کرد که جهانیان را به شگفتی وا داشت و این تلاش ها جای تشکر و سپاسگذاری دارد.

روحانی خاطر نشان کرد: در طول مذاکرت بار اصلی برجام بر دوش وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، شورای عالی امنیت ملی و مجلس بود و شورای نگهبان هم در روزهای آخر در این افتخار شریک شد. رهبری هم از آغاز راهنما و هدایتگر بودند و ملت بزرگ هم پشتوانه دولت بود، اما بعد از برجام دستگاه های دیگر این بار را بر دوش گرفتند که یکی از این بخش ها صنعت  نفت و وزارت نفت بود و به خوبی هم از این فضا بهره برداری کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه از این فضای مناسب باید به خوبی استفاده کنیم اظهار کرد: غرب کارون یکی از میدان های فعالیت ما بعد از جنگ تحمیلی است. امروز ما بعد از سه سال به رقم تولید 250 هزار بشکه در این منطقه رسیده ایم، که توان تولید 300 هزار بشکه را هم داریم، اما باید این رقم به بیش از 1 میلیون بشکه برسد. ما برای دستیابی به این هدف به سرمایه و تکنولوژی نیازمندیم. اما سرمایه ما محدود است و برای فازهای بعدی این منطقه 18 میلیارد دلار سرمایه نیازمندیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در تکنولوژی ضریب بازیافت  مهم است. اهمیت دارد که چقدر می توانیم از یک چاه نفت استخراج کنیم. مخزن این منطقه 67 میلیارد بشکه است که اگر یک درصد بتوانیم بازیافت را بالا ببریم در واقع 670 میلیون بشکه نفت بیشتر تولید می کنیم که معادل 33 میلیارد دلار می شود. ما باید بتوانیم چاه ها را جوان و سرپا نگه داریم زیرا می خواهیم از چاه ها در بلند مدت استفاده کنیم که این به تکنولوژی روز نیاز دارد.

روحانی همچنین تاکید کرد: شک نداریم که بسیاری از کارهای بزرگ را خودمان می توانیم انجام دهیم. ما از عظمت مهندسان، مدیران و کارکنان خود مطلع هستیم. اما در دنیای امروز باید از سرمایه و تکنولوژی جهان هم بهره ببریم. ما از فضای امروز باید برای جذب سرمایه و فناوری در جهت توسعه کشور و اشتغال جوانان استفاده کنیم. بزرگترین مشکل ما اشتغال جوانان است و شغل هم با سرمایه و تکنولوژی ایجاد می شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه امروز شاهد افزایش تولید 250 هزار بشکه هستیم که باید این رقم را به بالای یک میلیون بشکه برسانیم تصریح کرد: برای آبادانی خوزستان باید از منابع به خوبی بهره برداری کنیم. برای سلامت محیط زیست باید از فناوری درست استفاده کنیم. الان گاز در یادآوران می سوزد، چون بخش NGL فعال نیست. می توانیم با بهره برداری از تکنولوژی و سرمایه، محیط زیست سالم تری داشته باشیم.

روحانی در ادامه گفت: مردم منطقه همچنین باید از منافع صنعت نفت بهره ببرند و چهره منطقه نفتی باید برای مردم منطقه چهره رحمت باشد نا خشونت. مردم باید ببینند که در منطقه آنها امکانات آموزشی، رفاهی و درمانی هم ایجاد می شود و  شرایط زندگی آنها بهتر شده و برای آنها اشتغال ایجاد می شود. مردم منطقه و استان خوزستان اولویت دارند و باید از نیروهای بومی استفاده کرد. نباید صرفا دود صنعت نفت به چشم مردم منطقه برود.

روحانی در پایان بر توسعه خطوط ریلی و الکترونیکی کردن مسیر ریلی تهران تا بندر امام تاکید کرد و گفت: 76 ایستگاه تحت این پروژه قرار می گیرد. باید بار ترافیکی به روی ریل بیفتد و مردم از مسیری امن تر و محیط زیست سالم تری بهره مند شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر