کد خبر: 60908
A
انتقاد داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب از مصوبه منع بیش از سه دوره نمایندگی؛

اصل چرخش نخبگان باید با انتخاب مردم صورت بگیرد نه با مصوبه مجلس/ مجلس گزینه‎های مردم در انتخابات را محدود نکند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: در این‌که چرخش نخبگان یک اصل دموکراتیک است، شکی نیست اما این اصل دموکراتیک باید توسط مردم و از طریق انتخابات صورت بگیرد. به هرحال نمایندگان از طرف مردم انتخاب می‌شوند و مردم هم حق دارند گزینه‌های مختلفی داشته باشند.

اصل چرخش نخبگان باید با انتخاب مردم صورت بگیرد نه با مصوبه مجلس/ مجلس گزینه‎های مردم در انتخابات را محدود نکند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در ارزیابی مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص محدود شدن انتخاب هر نماینده به سه دوره گفت:‌ جای تعجب است که چرا چنین مصوبه‌ای در مجلس گذرانده شده و هنوز دلایل آن برای ما مشخص نیست. شاید طرفداران این مصوبه این‌طور عنوان کنند که این مصوبه به چرخش نخبگان کمک خواهد کرد و چرخش نخبگان هم یک اصل دموکراتیک است.

وی ادامه داد:  البته در این‌که چرخش نخبگان یک اصل دموکراتیک است، شکی نیست اما این اصل دموکراتیک باید توسط مردم و از طریق انتخابات صورت بگیرد. به هرحال نمایندگان از طرف مردم انتخاب می‌شوند و مردم هم حق دارند گزینه‌های مختلفی داشته باشند.

قنبری افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که در کشور‌ما گزینه‌های زیادی برای انتخاب مردم وجود ندارد و در زمان انتخابات یک سلیقه خاص اعمال شده و تعداد زیادی از افراد یک جناح خاص اجازه ورود به صحنه انتخابات را پیدا نمی‌کنند. حالا نیز مصوبه محدود شدن حضور هر نماینده به سه دوره در مجلس به تصویب رسیده است که باز هم باعث می‌شود مردم از حق انتخاب نمایندگان باتجربه محروم شوند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: مردم شاید دوست داشته باشند نماینده‌ای که چند دوره در حوزه انتخابیه خود تجربه کسب کرده است را مجددا با انتخاب خود راهی مجلس کنند؛ چه ایرادی دارد نماینده‌ای که اعتماد مردم را جلب کرده است، باز هم انتخاب شود.

وی ادامه داد: اینکه در برخی کشورها از جمله کشور ما برای ریاست دولت محدودیت در نظر گرفته می‌شود به دلیل آن است که این پست مرکز تجمیع قدرت بوده و شاید عدم ایجاد محدودیت،‌ چرخش نخبگان را متوقف کند اما نمایندگی مجلس یک جایگاه مردمی بوده و جایگاهی نیست که نماینده از قدرت خود استفاده کرده و به سمت دیکتاتوری برود.

قنبری افزود: به نظر من این مساله حق مردم است و شاید در چهارچوب دموکراسی هم این ایراد به نمایندگان مجلس وارد باشد که وکلا نمی‌توانند حق موکلان خود را محدود کنند. امیدوار هستم مجلس این مصوبه را اصلاح کند که در مجموع مصوبه خوبی نبود و تنها به محدود شدن گزینه‎های مردم در انتخابات می‌انجامد.

وی گفت: البته یک انحراف دیگری که در مجلس صورت گرفته نیز مساله شرط مدرک تحصیلی است. شرط فوق لیسانی که مصوب شده  شرطی خلاف روح دموکراسی است و دموکراسی را به سمت آریستوکراسی می‌برد. به هرحال برای معیار باسوادی آنچه در قانون اساسی آمده است تنها خواندن و نوشتن است تا همه فرصت انتخاب شدن را داشته باشند. همه باید به شکل برابر خود را در معرض رای مردم قرار دهند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر