کد خبر: 60957
A

ظریف: برای تدارک سفر رییس جمهوری امشب به عراق می روم

وزیر امور خارجه گفت: امشب برای تدارک سفر تاریخی رییس جمهوری عازم عراق هستم و اطمینان دارم که سفر جناب آقای دکتر روحانی به عراق بار دیگر نشان خواهد داد که این دو ملت در واقع قلب تپنده این منطقه هستند.

ظریف: برای تدارک سفر رییس جمهوری امشب به عراق می روم

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمد جواد ظریف» روز شنبه در همایش «حکیم؛ محور وحدت» که به کوشش نمایندگی جریان حکمت عراق در ایران برگزار شد، با بیان این که بدون عراق ما نخواهیم توانست در منطقه امنیت ایجاد کنیم، گفت: بدون ایران و عراق این منطقه روی امنیت و آرامش را نخواهد دید. عراق و ایران دو ستون استوار امنیت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه هستند.
وی افزود: امیدواریم با حرکت جدیدی که به درایت مقامات عراقی ایجاد شده بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم، حرکتی که عراقی ها در دوره اخیر شروع کرده‌اند این است که ما گروه‌ها و ائتلاف‌هایی داریم که شامل همه اقوام و طوایف است.
وی در ادامه با اشاره به شخصیت والای شهید آیت الله حکیم، گفت: اگر حضور وحدت آفرین شهید حکیم نبود، امروز با عراق دیگری رو به رو بودیم، حس می کنم آنچه وی پایه گذاری کرد به همراه دیدگاه بلند امام راحل موجب ارتباط میان مردم ایران و عراق شد بطوری که امروز هیچ قدرتی نمی تواند مردم ایران و عراق را از هم جدا کند.
ظریف تصریح کرد: برای خود افتخار بزرگی می دانم در مراسم بزرگمردی چون سید محمد باقر حکیم حضور داشته و سخنرانی کنم. سعادت داشتم در سال 1371 به همراه شهید حکیم، مرحوم جلال طالبانی و مرحوم چلبی برای حج مشرف شوم.
وی افزود: مناسک حج برای من فرصت بسیار خوبی بود تا با شهید حکیم و خانواده محترمش از نزدیک آشنا شوم و حضور روحانی وی را با تمام وجودم احساس کنم. خداوند وی را با اجداد طاهرینش با حضرت امیرالمونین و سیدالشهدا (ع) محشور بدارد. 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مرحوم حکیم نمونه بارز اخلاق اسلامی بود، ادامه داد: وی مجاهدی بود که همزمان با مجاهدت، اخلاق، خلق و خوی بسیار لطیف و بسیار بزرگوارانه و پدرانه ای داشت و من و همسرم این سعادت را داشتیم که در محضر وی و همسر بزرگوارشان که خداوند به وی صحت و سلامت و طول عمر عنایت بفرماید در مکه مشرف شویم تا این روحیه و خلق نیکو را که به ارث برده بودند در وی دیدیم.
ظریف اظهار داشت: اگر حضور وحدت آفرین شهید حکیم نبود ما امروز با عراق دیگری رو به رو بودیم. حس می کنم آنچه وی پایه گذاری کرد با دیدگاه بلند امام راحل موجب ارتباط میان مردم ایران و عراق شد بطوری که امروز هیچ قدرتی نمی تواند مردم ایران و عراق را از هم جدا کند.
وی خاطرنشان کرد: ارتباطی که موجب شد در 8 سال جنگ تحمیلی و مبارزه مردم ایران و عراق علیه صدام، مردم ایران و عراق همراه و هماهنگ با هم بجنگند و مبارزه کنند و این ارتباط با حسد الشعبی و مبارزه علیه تکفیر، تندروی و افراط گرایی ادامه پیدا کرد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: شهید حکیم توسط فاسد ترین و فاسق ترین افراد که همان تکفیری‌ها بودند شهید شد و ثمره خون این بزرگوار در هم آمیخته شدن خون ایرانی و عراق است؛ عراق سنی، مسیحی و ایزدی و همه اقشار مردم عراق خونشان برای مبارزه با تکفیر و مبارزه با داعش و مبارزه با گروه‌های افراطی به هم آمیخته است.
وی گفت: در هم آمیختن خون مردم عراق و ایران هیچگاه اجازه تفرقه به دشمنان ملت ایران عراق و امت اسلامی نخواهد داد.
ظریف: افزود شهید حکیم فردی بود که توانست با درایت پروژه ها و طرح های بسیار خطرناکی که برای آینده عراق داشتند، مقابله کند. خاطرتان هست به دنبال عراق منهای صدام و در پی دولت گارنر و حکومت نظامی بودند. شهید حکیم توانست با عنایت به ویژگیهای مردم عراق و با تلاش، با درایت، با حکمت از این مرحله عبور کند.
وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عبدالعزیز حکیم گفت: مرحوم سید عبدالعزیز حکیم در این رویارویی در کنار شهید حکیم بودند. درایت ایشان و توان مذاکره دیپلماتیک و دوراندیشی وی باعث شد تیر آمریکایی‌ها به سنگ بخورد؛ تیر کسانی که به دنبال این بودند در عراق یک حکومت رقیب ایران ایجاد کنند و با عراق یک خطری را برای کل جهان اسلام ایجاد کنند.
ظریف در بخش دیگر از سخنانش یادآور شد: در تمام سفر پنج روزه ای که یک ماه قبل به عراق داشتم احساس کردم مردم ایران و عراق جدایی ناپذیرند. در دیدار با عشایر کربلا با تمام وجود احساس کردم که مردم ایران و عراق جدایی ناپذیرند. 
وزیر امور خارجه گفت: ما امروز در عراق گروه‌های ملی عراقی داریم که از همه طوایف و اقوام و همه مذاهب شکل گرفته‌اند. در سفری که به عراق داشتم با دو ائتلاف عراقی ملاقات کردم یکی به رهبری سید عمار حکیم و دیگری به رهبری برادران بدر که هر دو این ائتلاف ها شامل همه قومیت‌های کرد، شیعه ،سنی، ترکمان و مسیحی که همه با هم در یک ائتلاف جمع شدند. دو ائتلافی که در عراق هست هر دو حامل همه قومیت‌هاست و این یک پیروزی بزرگ برای ندای وحدت بخش مرحوم شهید حکیم است.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدوارم به برکت ماه رجب که شهید حکیم شهید ماه رجب هست، خدا به همه ما این توفیق را بدهد که در مسیر وحدت، حکمت و شهادت حرکت کنیم.
وی ادامه داد: فرهنگ ایثار و شهادت است که مردم ایران و عراق را به هم پیوند داده و این فرهنگ است که تمامی سلاح های دنیا در برابر آن ناتوان بوده و خواهد بود.
ظریف گفت: امیدواریم به برکت آن بتوانیم پیام شهید حکیم، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و امام بزرگوار و پیام وحدت آفرین مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب را عملی کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر