کد خبر: 61026
A

هاشمی‌طبا: اصولگرایان کمر به نابودی روحانی بسته اند

رییس دولت اصلاحات در دیداری که با فراکسیون امید داشت، با تحلیل شرایط اذعان داشت وضعیت به گونه‌ای نیست که بتوان به راحتی ار مردم خواست تا در انتخابات حضوری همه‌گیر ‏داشته‌باشند. این اظهارات و البته شرایطی که به به هرحال گرفتاری‌هایی را به مردم تحمیل ‏کرده‌است، موجب شده تا درباره احتمال توفیق‌های انتخاباتی جریان اصلاحات تردیدهایی جدی ‏به وجود آید که در ادامه «مصطفی هاشمی‌طبا» به بررسی این ‏موضوع پرداخته است.

هاشمی‌طبا: اصولگرایان کمر به نابودی روحانی بسته اند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ متن گفتگوی  مصطفی هاشمی طباء  به شرح زیر است:‌

‌*رییس دولت اصلاحات در دیدار با فراکسیون امید مجلس با گفتن اینکه « دیگر خیلی ‌سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده ‌انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه ‌در یکسال آینده تحولی رخ بدهد.» از دشواری جریان اصلاحات برای تکرار توفیق های ‌انتخاباتی گفته است. تحلیل شما از وضعیت احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ ‌چیست؟

اصلاح طلبان همانطور که شما به درستی اشاره کردید، در انتخابت دهه نود، به توفیق های ‌تکراری رسیدند و توانستند در دو انتخابات ریاست جمهوری و یک انتخابات مجلس و یک ‌انتخابات شورا رقابت خوبی را تجربه کنند. اما اینکه در انتخابات سال ۹۸ چه شرایطی را تجربه ‌کنند، بستگی به تحولات ماه های آتی دارد. اینکه مردم چقدر از اوضاع رضایت دارند و البته اینکه ‌شورای نگهبان به چه صورت کاندیداهای این جریان را تایید یا رد کند هم هم موضوعی ‌است که تأثیر بسزایی در نوع حضور انتخاباتی اصلاح طلبان دارد.‌

*رابطه اصلاح طلبان با دولت چقدر می‌تواند در آینده اصلاح طلبی نقش آفرینی کند؟

این روزها همه از این حرف می‌زنند که رابطه اصلاح طلبان با دولت برخلاف آنچه گاهی گفته ‌می‌شود، رابطه ای تعاملی و همصدایی است و اینکه تعدادی از چهره های منتسب به این گروه ‌نقدهایی را به عملکرد دولت دوازدهم دارند، دلیل خوبی برای نشان دادن فضای تقابلی بین دو ‌مؤتلف سال های ۹۲ و ۹۴ نیست. در واقع این اصولگرایان هستند که کمر به نابودی آقای روحانی بسته و از هر بهانه ای بهره می‌گیرند تا چهره دولت را ناکارآمد نشان ‌بدهند.

ببینید! اینهایی که نطق می‌کنند، بیانیه می‌دهند، طومار می‌نویسند، پلاکارد دستشان ‌می‌گیرند و .. یا با تشکیل گروه ها فعالیت های منسجمی انجام می‌دهند تا بتوانند با بزرگنمایی ‌مشکلات و زیر سایه بردن دستاوردها دولت را به عنوان دولتی ناکام و بحران زا معرفی کرده آن را تخریب کنند و پایین بکشند. ‌البته گروه معدودی از اصولگرایان هستند که بنا بر عقل مداری دارند و به همین دلیل در شرایط ‌دشوار فعلی کشور قرار را بر همکاری و همراهی با دولت مستقر گذاشته‌اند.‌

*به هرحال اصلاح طلبان به دلیل حمایت همه جانبه ای که از دولت داشتند، نمی‌توانند ‌از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.‌

قرار نیست، چنین اتفاقی بیفتد و دقیقا به همین دلیل است که می بینیم، برخی از چهره‌های ‌شاخص این جریان انتقادهایی را هم مطرح می‌کنند. اما باید مراقب باشیم تا این شرایط و سختی ‌هایی که به مردم متحمل شده است، باعث نشود تا در انتخابات آتی مجلس و دولت، تندروها و ‌آنهایی که امتحان خود را با ضربه زدن به منافع عمومی پس داده‌اند، بار دیگر روی ‌کار بیایند و فرصت دوباره ای برای اهمال کاری و … به دست بیاورند.

همه می‌دانند که تندروها ‌چه آسیب هایی زدند و به همین دلیل، هر کاری که لازم است، تاکید می کنم، هر کاری که لازم ‌است باید انجام شود تا انسجام اصلاح طلبان با اعتدالیون و حتی اصولگرایان منطقی به هم نخورد ‌تا در بلکه مجلس یازدهم و دولت سیزدهم اثری از افراطیون نباشد.

‌*حرفی مانده است؟

شرایط سخت است. خیلی سخت، به قدری سخت که هیچ کس حق ندارد، حتی کوچکترین ‌اشتباه یا کوتاهی ای داشته باشد.‌/ انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر