کد خبر: 61142
A

تکذیب اظهارات سروش توسط محمد مجتهدشبستری: جایی ننوشته‌ام مغز زنان کوچک‌تر از مردان است

محمد مجتهدشبستری، سخن دکتر عبدالکریم سروش درباره دستوری بودن نگارش مقاله مربوط به حق رای زنان توسط خود را تکذیب کرد.

تکذیب اظهارات سروش توسط محمد مجتهدشبستری: جایی ننوشته‌ام مغز زنان کوچک‌تر از مردان است

به گزارش دیده بان ایران، روزنامه جمهوری اسلامی از قول شبستری نوشت: «دکتر عبدالکریم سروش در سخنرانی اخیرشان که با عنوان چهلمین سالگرد انقلاب ایراد شده به مناسبتی از یک کتاب یاد کرده‌اند که حاوی 5 مقاله از پنج نویسنده می‌باشد که یکی از آنان محمد مجتهد شبستری است.

این کتاب که نام آن «زن و انتخابات» است در دهه سی شمسی در حوزه علمیه قم و زمان زعامت آقای بروجردی نوشته شده و موضوع آن مخالفت با اعطاء حق رای و کاندیداتوری به زنان در انتخابات از سوی حکومت شاه است.

آقای سروش گفته‌اند این کتاب به دستور آقای بروجردی نوشته شده و آقای شبستری در مقاله خودش که در این کتاب آمده استدلال کرده است که چون حجم مغز زنان کم‌تر و کوچک‌تر از حجم مغز مردان است آنان حق دخالت و مباشرت در امور سیاسی را ندارند و این حق مخصوص مردان است. چند سال قبل نیز به مناسبت دیگری ایشان همین مطلب را اظهار کرده بودند.

نمی‌دانم این اشتباه چگونه برای دکتر سروش پیش آمده است. اولاً، آن کتاب به ابتکار خود نویسندگان نوشته شد و نه دستور آقای بروجردی. ثانیاً، مقاله صاحب این قلم در آن کتاب یک مقاله صرفاً فقهی است که استدلال‌های فقهی مراجع شیعه و سنی در باب مخالفت با حق رای و ریاست زنان را توضیح داده است و هیچ‌گونه سخنی از مغز زن و مرد در آن مقاله به‌میان نیامده است.»

دکتر سروش در سخنرانی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی، چند مطلب نادرست دیگر هم گفته که کذب بودن آنها روشن است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر