کد خبر: 61230
A
بازنشر یک یادداشت:

علی مطهری: وظیفه اصلی مجلس خبرگان رصد و نظارت بر بقای شرایط رهبر است/ بازار ارز و سکه چه ارتباطی با وظایف مجلس خبرگان دارد؟

«اصل ۱۱۱ قانون اساسی می‌گوید: "هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود از مقام خود برکنار خواهد شد.

علی مطهری: وظیفه اصلی مجلس خبرگان رصد و نظارت بر بقای شرایط رهبر است/ بازار ارز و سکه چه ارتباطی با وظایف مجلس خبرگان دارد؟

به گزارش دیده بان ایران، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری امروز در دومین روز از ششمین اجلاسیه این مجلس بر مبارزه با فساد، حل مشکلات کشور و انتقال سالم انقلاب به نسل آینده تاکید کردند. 

این در حالی است که پیش از این بسیاری از فعلان سیاسی کشور با اشاره به این نکته که وظایف اعضای مجلس خبرگان چیزی دیگری است نسبت به این نوع نگرش مجلس خبرگان هشدار داده بودند. 

علی مطهری در همین رابطه شهریور ماه گذشته، پس از انتشار بیانیه مجلس خبرگان طی نگارش یادداشتی نوشته بود: 

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «مجلس خبرگان و قانون اساسی» که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشت:

«اصل ۱۱۱ قانون اساسی می‌گوید: "هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یک صد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم است."

پس وظیفه اصلی مجلس خبرگان رصد کردن و نظارت بر بقای شرایط رهبر است. این شرایط مطابق اصل پنجم و یکصد و نهم قانون اساسی عبارتند از صلاحیت علمی،‌ عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری. در میان این شرط‌ها شرط عدالت که ناظر به عملکرد رهبر است از همه مهمتر است. مجلس خبرگان رهبری موظف است علاوه بر سایر شروط دائما بر بقای شرط عدالت در رهبر نظارت داشته باشد و در قطعنامه پایانی اجلاس‌های خود گزارشی از این امر به مردم بدهد که مثلاً ما گزارشی از وضعیت نهادهای زیر مجموعه رهبری به ایشان دادیم یا چند سوال را با مقام رهبری مطرح کردیم و ایشان پاسخ دادند، چیزی که مورد رضایت خود مقام رهبری نیز هست و ایشان بارها به ضرورت سوال و انتقاد از خودشان تصریح کرده‌اند.

متاسفانه مرحوم آیت الله مهدوی کنی نظارت مصرح در اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی بر رهبر را به صیانت از رهبر تفسیر کردند. تفسیری که خلاف نص این اصل و تداعی کننده اندیشه سیاسی قرون گذشته اروپاست که می‌گفتند حاکم در مقابل خدا مسوولیت دارد و پاسخگوست اما در مقابل مردم چنین نیست و همین امر باعث گریز مردم اروپا از دین شد.

نگاهی به قطعنامه پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری که صرفا شامل رهنمودهای اقتصادی است نشان می‌دهد که مجلس خبرگان به کلی از مسیر قانونی خود خارج شده و وارد حوزه اختیارات مجلس و دولت شده است. ورود به موضوع بازار ارز و سکه چه ارتباطی با وظایف این مجلس دارد؟ حال که مجلس خبرگان به وظیفه اصلی خود نمی‌پردازد بهتر است از برگزاری اجلاس‌های خود که موجب استهلاک بیت المال است صرف نظر کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر