کد خبر: 6136
A
داود سلیمانی در گفت و گو با دیده بان ایران:

دولت برای مبارزه با فساد باید قوانین را اصلاح کند / رانت اطلاعاتی، قدرت و رانت های ویژه مهم ترین عوامل گسترش فساد است

انتظار از دولت در مبارزه با رانت خواری وجود دارد اما این دولت نشان داده که در این رابطه حساسیت دارد و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. دولت باید تحول اساسی در اقتصاد رانتی ایجاد کند . این امر با دقت در تنظیم برنامه پنج ساله و توجه به برخی نهادها و دستگاه های دولتی که نیازمند نظارت بیشتر و تدوین آیین نامه های دقیق تر میسر است تا کسی نتواند به واسطه ی نزدیکی به قدرت قوانین را دور بزند یا به رانت شکل قانونی بدهد.

دولت برای مبارزه با فساد باید قوانین را اصلاح کند / رانت اطلاعاتی، قدرت و رانت های ویژه مهم ترین عوامل گسترش فساد است

داود سلیمانی استاد دانشگاه و  فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، در پاسخ به این سوال که چرا در سال های اخیر فساد اقتصادی و اداری بیش از گذشته نمایان شده است گفت: .

دلیل بوجود آمدن فساد در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بیش از هر چیز به زمینه های مساعد آن در اجتماع بر می گردد. عمدتا ساختارهای نامناسب و غیر قانونی است که موجب فساد می شود. از عمده عوامل فساد ساختاری رانت است .این رانت در زمینه های متنوعی شکل می گیرد رانت اطلاعاتی، رانت قدرت، رانت های مربوط به موقعیت های ویژه در روابط پنهان و مانند آن شکل می گیرد. یکی دیگر از این عوامل نبود سازو کارهای قانونی برای سد کردن راه های سو استفاده است.

این نماینده مجلس ششم در ادامه به عملکرد دولت یازدهم در مبارزه با فساد اشاره کرد و می گوید:

انتظار از دولت در مبارزه با رانت خواری وجود دارد اما این دولت نشان داده که در این رابطه حساسیت دارد و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. دولت باید تحول اساسی در اقتصاد رانتی ایجاد کند . این امر با دقت در تنظیم برنامه پنج ساله و توجه به برخی نهادها و دستگاه های دولتی که نیازمند نظارت بیشتر  و تدوین آیین نامه های دقیق تر میسر است تا کسی نتواند به واسطه ی نزدیکی به قدرت قوانین را دور بزند یا به رانت شکل قانونی بدهد. همانطور که دولت در مساله ی حقوق های نامتعارف در بیمه ها و بانک ها و سایر دستگاه ها شاهد بودیم دولت خوب عمل کرد و نسبت به اصلاح  قانون و برگرداندن آن حقوق ها به بیت المال عمل کرد باید در حوزه های کلان تَر نیز به این کار مداومت بخشد.

داود سلیمانی در ادامه عملکرد دولت روحانی اشاره کرد و گفت و پاسخ به این سوال که دولت یازدهم تا چه حد در جهت شفاف سازی حرکت کرده است گفت:

همانطور که می دانید دولت روحانی به تدریج در جهت شفاف سازی اختلاس ها و سو استفاده ها عمل کرده و بخش بسیار مهمی از ان را باطلاع ملت رساند. می دانیم که یکی از عوامل مهم ساختاری نیز گردش آزاد اطلاعات و نظارت رسانه هاست و دولت نیز در این جهت در جهت شفاف سازی خوب عمل کرده است.البته راه نرفته بسیار است.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین راهکاردولت  برای مبارزه با فساد چیست، یادآور شد:

همانطور که گفتم راهکار مبارزه با فساد، اصلاح ساختارهای اداری فاسد است. من فکر می کنم اصلاح قانون در مبارزه با فساد مفید است. حرکت در جهت اقتصاد غیر رانتی،عدم وابستگی به نفت،گردش آزاد اطلاعات،مطبوعات آزاد، نظارت دقیق تر و واقعی تَر دستگاه های نظارتی و تقدم شایسته سالاری به رابطه سالاری در واگذاری مسئولیت ها از جمله مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد است.

داوود سلیمانی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم در ماه های  آینده باید چه کارهایی را در اولویت قرار بدهد گفت :

اولویت را باید به باز کردن هرچه بیشتر فضای ازاد گردش اطلاعات و آزادی بیان و رسانه ها و احزاب برای این منظور داد. البته دولت باید بتواند با همکاری مجلس نسبت به اصلاح قوانین در این زمینه رایزنی کند تا بتواند زمینه های حقوقی آن را فراهم نماید و با دست باز نسبت به بستن راه های سوء استفاده عمل کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر