کد خبر: 6140
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه۲۴ آبان ماه

روزنامه های امروز موضوع آلودگی هوا را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده اند. این در حالی است که جو سیاسی کشور به تدریج از شوک انتخابت امریکا در حال خارج شدن است و موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال 96 و معرفی گزینه های رقیب آقای روحانی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های دوشنبه۲۴ آبان ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه جوان در یک تیتر و عکس ابتکاری موضوع سخنرانی دیروز رئیس جمهور را به آلودگی این روزهای کشور مرتبط کرده است.

جوان در این گزارش با عنوان«مرگ آرام شهروندان در هوای آلوده » نوشت: «در حالی‌که مسئولان و رئیس سازمان محیط‌زیست مدام بر بهتر شدن وضعیت کیفیت هوای تهران و سایر کلانشهرها در سال‌های اخیر تأکید می‌کنند، اما در روزهای اوج و بحرانی که نفس‌های مردم به شماره می‌افتد، دیگر خبری از این آمارهای خوشحال‌کننده نیست و حتی برای تشکیل کمیته هماهنگی مواقع بحران آنقدر صبر می‌کنند تا مطمئن شوند حتی باد و باران هم به کمک مردم نخواهد آمد، بر این اساس پس از چهار روز آلودگی هوا در تهران به گونه‌ای که هر روز هم شدت آلودگی‌ها بیشتر از گذشته بود بالاخره جلسه کمیته هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا برگزار شد تا باز هم مسکن‌های موقتی برای کنترل آلودگی تصویب شود؛ مسکن‌هایی که در آنها خبری از تعطیلی مدارس در شرایط هشدار این روزها نبود و تنها به تعطیلی زنگ ورزش مدارس بسنده شد!

 

گویا به دلیل کم کاری و ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی و متولی، بحث آلودگی هوا دیگر به رغم داشتن رنگ سیاه برای مردم و مسئولان به امری عادی تبدیل شده است و مطالبات شهروندان در این حوزه به دست فراموشی سپرده شده است، بر این اساس روز گذشته بنابر اعلام مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست کشور، شاخص کیفی هوای کلانشهرها و 9 مراکز استان ناسالم شده است، بر اساس این گزارش هوای مشهد (۱۰۶)، اراک (۱۱۲)، ارومیه (۱۲۵)، همدان (۱۲۸)، کرج (۱۳۳)و اصفهان (۱۴۳) برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. اهواز با شاخص ۱۶۰، قزوین با شاخص ۱۵۸ و تهران با شاخص ۱۵۶ در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها و آلوده‌ترین مرکز استان‌های کشور در این بازه زمانی بوده‌اند.»

 
 

روزنامه شهروند نیز در یادداشتی نوشت: «روز گذشته، آلوده‌ترین روز تهران در‌ سال ١٣٩٥ معرفی شد و اعلام گردید که کیفیت هوا برای همه افراد ناسالم است و از مردم خواسته شد که از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند. همچنین برای کاهش بحران برخی تصمیمات ازسوی مقامات ذیربط اتخاذ شد. ازجمله این‌که از فروش طرح ترافیک روزانه برای ورود به محدوده داخل شهر برای دو روز جلوگیری و گروه‌های اورژانس نیز در میادین اصلی شهر مستقر شدند. برخی اقدامات دیگر نیز در این میان انجام شده که قابل دفاع است، ولی تعدادی از این برنامه‌ها برای شهروندان محل پرسش است که به دو نمونه آنها اشاره می‌شود. اول این‌که اعلام شده معادن شن و ماسه تهران برای ٤٨ساعت تعطیل می‌شود و دیگر این‌که از عبورومرور اتوبوس‌های دودزای شرکت واحد جلوگیری می‌شود و به‌طورکلی با هر وسیله نقلیه دودزا برخورد خواهد شد.

پرسشی که برای خواننده پیش می‌آید، این است که همه می‌دانیم هر‌ سال در ماه‌های آبان و آذر و دی وضع آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی و وارونگی هوا بدتر از سایر روزهای ‌سال می‌شود. بنابراین اگر می‌توان اقداماتی را برای تخفیف این وضع پیش‌بینی کرد، نباید آن را به روزهایی موکول کرد که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد. این اقدامات پیشگیرانه را باید پیش از بروز آلودگی انجام داد. به‌ویژه آنکه در روزهای گذشته هوا به سوی آلودگی پیش می‌رفت و افزایش آن نیز ازسوی سازمان هواشناسی قابل پیش‌بینی بود.

ولی مسأله اصلی چیز دیگری است. دو مورد مذکور که هر دو نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند، می‌توانند موضوع بحث جداگانه باشند. بخش اصلی معادن شن و ماسه نزدیک به تهران در منطقه ١٨ تهران قرار دارند و اخبار و گزارش‌های عجیب و غریبی از این معادن به گوش می‌رسد. اخیرا نیز یکی از اعضای شورای شهر اخطار کرد که در برخی از مناطق برداشت از این معادن به حدود چند متری رودخانه کن رسیده که می‌تواند منشأ خطر باشد. به‌طور کلی اطراف بستر این رودخانه به طرز بحرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علت همین مسائل بود که شهردار پیشین منطقه ١٨ تهران در تابستان امسال این معادن را تعطیل کرد تا یکی از منابع آلاینده هوای تهران قطع شود، ولی زمان زیادی نگذشت که آقای شهردار تغییر کرد. شهرداری که فقط ٧ یا ٨ماه بود که در آن منطقه مشغول مدیریت شده بود. همه نگاه‌ها در علت تغییر شهردار منطقه ١٨ متوجه تعطیلی این معادن شد و از آن پس نیز دوباره کارهای معادن شن و ماسه به روال سابق برگشت و اکنون که آلودگی هوا به بدترین شرایط رسیده، دستور تعطیلی آن هم ٤٨ساعته می‌دهند که معلوم نیست حتی اجرای آن را شاهد باشیم. بنابراین مهم‌تر از مسأله آلودگی هوا که شفافیت و روشنایی هوا را از میان می‌برد، آلودگی فضای مدیریتی است که شفافیت اداره امور را دچار اختلال می‌کند.

مورد دوم نیز از اهمیت مشابهی برخوردار است. در شهری که هزاران میلیارد می‌توان صرف ساخت پل صدر کرد و پل طبیعت را احداث کرد، چرا تاکنون نتوانسته است، اتوبوس‌های دودزا یا موتورسیکلت‌های آلوده‌کننده را تغییر دهد؟ اگر امروز روی پل طبیعت بایستیم، در افق خود چه به سوی شمال و چه به سوی جنوب چه چیزی جز آلودگی و دود را خواهیم دید؟»

کاریکاتور از روزنامه شهروند

 
 
اظهارات هاشمی درباره انتخاب رهبر آینده/ علت آلودگی هوا چیست؟/ اصلاح طلب ها کاندیدای اصولگرایان را معرفی کردند

روزنامه همدلی هم با تیتر زیر به استقبال آلودگی هوا رفته است.

اظهارات هاشمی درباره انتخاب رهبر آینده/ علت آلودگی هوا چیست؟/ اصلاح طلب ها کاندیدای اصولگرایان را معرفی کردند 
 

انتخابات 96 ریاست جمهوری

روزنامه های اصلاح طلب نامزد ریاست جمهوری اصولگرایان را معرفی کردند. دو روزنامه اصلی اصلاح طلبان یعین شرق و اعتماد از آقای قالیباف به عنوان گزینه اصل اصولگرایان برای انتخابات 96 رو نمایی کردند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« قالیباف با بقیه متفاوت است » نوشت:« نشانه‌ها همه حاکی از این است که چشم امید این جریان در انتخابات ٩٦ «محمدباقر قالیباف» است. تا جایی که حتی «محمدرضا باهنر» هم که پیش از این ناکامان انتخاباتی را انذار به نیامدن کرده بود، «قالیباف» را از دیگران استثنا می‌کند. او روز گذشته در پاسخ به این پرسش «شرق» که چرا با وجود توصیه شما به نیامدن نامزدهای ناکام پیشین، به علت مقبولیت‌نداشتن نزد مردم، برخی همچنان اصرار به نامزدشدن «قالیباف» دارند، گفت: «فعلا نمی‌خواهم ایجابی یا سلبی درباره کسی صحبت کنم، اما درباره آقای «قالیباف» باید بگویم او با بقیه متفاوت است.

پیش از این هم حسن بیادی و روز گذشته هم حسین سبحانی‌نیا فعال سیاسی اصولگرا به شروط قالیباف برای آمدن اشاره کرده‌اند.

 
 

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان « قالیباف، جدی‌ترین گزینه ٩٦ اصولگرایان » نوشت:« محمدرضا باهنر در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا قالیباف اعلام کرده که در صورتی که اصولگرایان در انتخابات روی او اجماع کنند، در انتخابات شرکت می‌کند، اینطور پاسخ داد: شرطی که آقای قالیباف اعلام کرده‌اند کاملا شرط عاقلانه و مدبرانه‌ای است و حرف دقیق و درستی است. این دفعه باید هر کس که قصد نامزدی دارد این شرط را اعلام کند که در صورتی می‌آید که اجماع اصولگرایان اتفاق بیفتد؛ و الا هر قدر آدم‌های قدرتمندی باشند اگر دو یا سه نفر باشند آرای همدیگر را خراب می‌کنند و از توفیق نهایی یکدیگر را باز می‌دارند.باهنر با بیان اینکه اطلاع ندارم آقای لاریجانی از چه کسی حمایت می‌کند، گفت: ایشان به طور مشخص اعلام کرده که در انتخابات جزو نامزدها نیست اما تحلیل من این است که اگر اصولگرایان روی کاندیدایی اجماع کنند، لاریجانی هم از آن فرد حمایت خواهد کرد. البته من از این مساله اطلاع دقیق ندارم و این سخن تحلیل من است.»

مصاحبه جالب هاشمی

اظهارات هاشمی درباره انتخاب رهبر آینده/ علت آلودگی هوا چیست؟/ اصلاح طلب ها کاندیدای اصولگرایان را معرفی کردند 
 

آیت الله هاشمی در گفت و گو با روزنامه آرمان با عنوان«روحانی را اصلح می دانم » به مستئل زیادی پرداخته است که در ادامه اظهارات هاشمی درباره انتخاب رهبر بعدی را مشاهده می نمائید:

تنها نهادی که قانون‌اش را خودش می‌نویسد، خبرگان است. ما برای انتخاب رهبر قانون مفصلی داریم. اول این است که به صورت سری دو، سه نفر تعیین می‌شوند و این افراد همه‌ کسانی را که در روحانیت صلاحیت دارند، بررسی می‌کنند که ببینند کدام صلاحیت بیشتری دارد. سال‌های قبل یک دوره انجام شد. هنوز آقای مشکینی زنده بودند که به دو نفر رسیده بودند. منتهی آنها تصمیم نمی‌گیرند. فقط نظرشان را به خبرگان می‌دهند. در روزی که لازم شد، روی اینها بحث و انتخاب می‌کنند و ممکن است که بگویند این ده یا پانزده نفر صلاحیت نسبی دارند و ارجحیت‌شان با فلان است یا مثلا این سه نفر ارجح هستند. آنها فقط پیشنهاد می‌دهند. خبرگان بحث می‌کند و با رای این کار را انجام می‌دهند. بنابراین این تعطیل شدنی نیست و آنها کار خودشان را می‌کنند.

 

البته این موضوع نظر شخص رهبری هم بود. امام(ره) به طور طبیعی رهبر شده بودند و کسی انتخاب‌شان نکرده بودند. بعد از امام(ره) وقتی که حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای را انتخاب کردیم، این امکان وجود داشت که در اصلاح قانون اساسی مدت آورده شود. خیلی‌ها هم نظرشان این بود که مدت بگذاریم. خود آیت‌ا... خامنه‌ای برای مدت گذاشتن موافق بودند. بعد تصویب کردیم که مدت ندارد و تا شرایط را دارد باید باشد. فکر می‌کنم این مساله‌، مساله مهمی نیست. چون قانون اساسی است و اگر بخواهند این کار بشود، باید قانون اساسی را عوض کنند و خبرگان نمی‌تواند.

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر