کد خبر: 61466
A

مجمع با رعایت منافع ملی درمورد لوایح FATF تصمیم بگیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع مهلت‌های با FATF را می‌داند و امیدواریم درمورد لوایح مرتبط با سی اف تی و پالرمو براساس منافع ملی تصمیم بگیرد

مجمع با رعایت منافع ملی درمورد لوایح FATF تصمیم بگیرد

به گزارش دیده بان ایران، «محمدرضا عارف» امروز- دوشنبه- دلیل طولانی شدن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و لایحه مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بحث درباره این دو لایحه پیچیده است به خصوص در موضوع پالرمو که اکنون در مجمع مطرح است و دو دیدگاه متفاوت وجود دارد.
وی افزود: تقریباً آنچه که می‌توان گفت، آن است که براساس یک نظر مشخصاً نمی‌توان بیان کرد که الحاق به پالرمو چه منفعتی خواهد داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: یک نظر نیز که بیشتر به نظر دولت نزدیک است و وزارتخانه های امور خارجه و اقتصاد مطرح می‌کنند، آن است که عدم الحاق به این کنوانسیون ها می‌تواند خسارات جدی را به دنبال داشته باشد، لذا توصیه کردند که به این کنوانسیون‌ها ملحق شویم.
عارف با ابراز امیدواری از این که مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح مرتبط با FATF را براساس منافع ملی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد، خاطرنشان کرد: فرض بر آن است که تمامی تصمیمات و اقدامات در جهت کاهش مشکلات اقتصادی و رونق آن باشد.
وی ادامه داد: لذا مهم آن است که تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت درباره دو کنوانسیون مرتبط با FATF بر اساس منافع ملی باشد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نکته مورد توجه آن است که الحاق به این کنوانسیون‌ها فی نفسه منفعتی ندارد و منفعت کشورها بسته به فعالیت و حضور آنها است، بحث بر سر زیان عدم الحاق به این کنوانسیون‌هاست که در این باره هم اختلاف نظر وجود دارد.
عارف با بیان این که مجمع تشخیص در دو جلسه درباره پالرمو بحث و بررسی کرده است، ادامه داد: جلسه سوم مجمع همزمان با ارائه مصوبه مجلس درباره لایحه سی اف تی بود.
وی گفت: لذا پیشنهاد شد که این دو لایحه در کنار یکدیگر دیده شود که این پیشنهادی منطقی بود، زیرا هر دو معاهده بین‌المللی قرار شد در جلسه بعدی مجمع مجدداً بحث و بررسی صورت گیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درخصوص این که به پایان مهلت FATF نزدیک می‌شویم و اگر ایران در خرداد ماه به نتیجه نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد، یادآور شد: ان‌شاءالله مجمع تشخیص منافع ملی را در نظر می‌گیرد.
عارف تاکید کرد: مجمع این مهلت‌ها را می‌داند و مورد توجهش قرار دارد، مهم آن است که در مجمع با رعایت منافع ملی تصمیم گیری شود.
وی درباره نگرانی‌های اقتصادی مردم در صورت عدم تصویب لوایح پالرمو و CFT خاطرنشان کرد: فرض آن است که همه تصمیمات و اقدامات در جهت کاهش مشکلات اقتصادی و رونق آن باشد، مجمع تشخیص، مجلس و دولت این موضوعات را مدنظر دارند، امیدواریم تشخیص مجمع هم در این مسیر باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این که کفه ترازو نظرات اعضای مجمع به کدام سمت سنگین‌تر است، اضافه کرد: به صورت حدودی معلوم است، اما ممکن بوده افراد بر اساس مطالعات و کسب اطلاعات جدید نظرات آنها تغییر کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر