کد خبر: 6158
A
دیده بان ایران گزارش می دهد ؛

اصول گرایان 8 گزینه را در انتخابات 96 معرفی می کنند

آنطور که سید محمد حسینی از اعضای ارشد جبهه یکتا گفته است، "رستم قاسمی" و "حمیدرضا حاجی بابایی" کاندیداهای احتمالی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهند بود.

  اصول گرایان 8 گزینه را در انتخابات 96 معرفی می کنند

دیده بان ایران: اصول گرایان در انتخابات آینده با چند چهره شاخص به عرصه رقابت وارد می شوند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیده بان  ایران؛ حدود 7 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم زمان باقی است؛ گویی هر چه به این انتخابات نزدیک ترمی‌شویم پراکندگی و تشتت، بیشتر بر اردوگاه اصولگرایی سایه می‌افکند؛ هر روز نام جدیدی از سوی یکی از شخصیت ها و یا  طیف های اصولگرایی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو مطرح می شود و این همه در حالی است که ریش سفیدان و زعمای قوم اصولگرا مصرانه و عاجزانه بانگ وحدت و اجماع سر می دهند.

 

هفته پیش بود که حداد عادل در جریان مجمع عمومی "جمعیت رهپویان" علیه  همفکران و همقطاران اش به تعریض و کنایه سخن گفت و اظهار داشت: «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود اما ما (اصولگرایان) چند بار گزیده شدیم.» اشاره حداد عادل به استنکاف اصولگرایان از ائتلاف و اجماع در چند انتخابات اخیر بود؛ انتخاباتی که برای آن‌ها، اصولگرایان سازوکارهایی با عناوین مختلف نظیر شورای هماهنگی و شورای همگرایی و ... تشکیل  می‌دادند و میتینگ‌ها و گردهمایی‌هایی پرطمطراق با چاشنی عکسهای فراوان یادگاری هم تدارک می‌دیدند  اما در موعد بستن لیست و یا معرفی نامزد نهایی اختلافات به یکباره سرباز می زد و هر فرد و طیفی سعی می کرد نامزد خود را به مجموعه اصولگرایی تحمیل کند.

 

هنوز خاطره انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84 از اذهان اصولگرایان محو نشده است؛ انتخاباتی که در آن راست نشینان سپهر سیاسی ایران با محوریت ناطق نوری و در ذیل شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی نیروهای انقلاب برای اجماع هم قسم شدند اما در آخر وقتی نام علی لاریجانی از اتاق فکر شورای مزبور خارج شد، سایر شخصیت های مدعی اصولگرا آن را برنتافتند و هر یک راه خود را رفتند؛ قالیباف قهر سیاسی کرد؛ احمدی نژاد هم با پشتیبانی جبهه آبادگران خودسرانه راه خود را پیمود و حتی به تهدید اصولگرایان هم مبادرت ورزید.

 

مشابه اتفاق فوق‌الذکر، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92 نیز برای اصولگرایان رخ داد؛ با این تفاوت که دیگر در این انتخابات شخصیت موجه و مرضی الطرفینی همچون ناطق نوری نبود تا برای اصولگرایان سازوکار وحدت بچیند؛ تندروی ها و تهمت‌های 8 ساله احمدی نژاد که با سکوت زعمای قوم اصولگرا همراه شده بود ناطق را رنجانده بود و او به هیچ وجه حاضر نبود دوباره به خیمه اصولگرایی بازگردد. در غیاب ناطق‌نوری، آیت الله مهدوی‌کنی دبیرکل وقت جامعه روحانیت مسئولیت سازماندهی و به اجماع رساندن اصولگرایان را پذیرفته بود؛ شخصیتی که بنا بر نقل‌قول‌های متواتر در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 92، تماس‌هایش  از سوی کاندیداهای اصولگرا پاسخ داده نمی شد و همین امر موجب شد تا وی عطای به وحدت رساندن اصولگرایان را به لقایش ببخشد.

وضعیت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم نیز مطلوب تر از نمونه‌های فوق‌الذکر نبود؛ لیست آن ها در تهران دو بار تغییر کرد؛ با هر بار تغییر اعتراض شخصیت‌ها و طیف‌های میانه رو اصولگرا بیشتر می‌شد، آنها معتقد بودند در لیست نهایی سهم زیادی برای پایداریچی ها در نظر گرفته شده است و اصطلاحا اصولگران شکار پایداری ها شده اند. چندی پیش نیز غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت از این واقعیت پرده برداشت که لیست اصولگرایان برای مجلس دهم مورد قبول این تشکل ریشه دار روحانی نبود.

 

با نگاهی گذرا به وضعیت متشتت اصولگرایان در سه انتخابات گذشته متوجه می شویم که ابراز نگرانی اخیر حدادعادل که با نهیب و تلنگر وی همراه بوده چندان هم بی‌دلیل نیست؛ بویژه آنکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 96 از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایی زمزمه هایی مبنی بر تکروی برخی طیف ها به گوش می رسد. جبهه یکتا که متشکل از برخی یاران سابق احمدی نژاد است از کاندیداهای خود رونمایی کرده است؛ آنطور که سید محمد حسینی از اعضای ارشد جبهه یکتا گفته است، "رستم قاسمی" و "حمیدرضا حاجی بابایی" کاندیداهای احتمالی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهند بود.

وقتی جبهه یکتا با قدمتی کمتر از دو سال برای انتخابات کاندیدا معرفی می کند بدیهی است که موتلفه‌ای‌ها با سابقه ای بیش از 50 سال نیز در این زمینه داعیه دار باشند و بخواهند عرض اندام کنند؛ "اسدالله بادامچیان"، "مصطفی میرسلیم" و "یحیی آل اسحاق" کاندیداهای بالقوه حزب موتلفه برای انتخابات پیش رو هستند.

رهپویانی‌ها که به همراه تشکل مافوقشان یعنی جمعیت ایثارگران نمادهای جریان نواصولگرایی محسوب می‌شوند نیز برای انتخابات پیش رو برنامه ریزی کرده‌اند؛ برخی خبرها حکایت از آن دارد که "الیاس نادران" نامزد جریان نواصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهد بود؛ البته آنطور که "پرویز سروری" قائم مقام این جمعیت گفته است، نامزد نهایی شان در اواخر آذرماه معرفی می شود.

 

اما بی‌شک  یکی از کاندیداهای محتمل جریان اصولگرایی برای انتخابات پیش‌رو "محمد باقر قالیباف " خواهد بود؛ بویژه آنکه اخیرا "محمد علی پورمختار" و "حسین سبحانی نیا" نمایندگان اصولگرای فعلی و سابق مجلس نیز به وی اقبال نشان داده‌اند و طی مصاحبه‌هایی علت شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته را عدم اجماع بر روی کاندیداتوری شهردار تهران دانسته اند. البته به نظر می رسد این روزها اوضاع قالیباف یا همان مدیر جهادی اصولگرایان به گونه ای نباشد که بخواهد بر روی کاندیداتوری ریاست جمهوری تمرکز کند؛ او فعلا درگیر پرونده املاک نجومی و اثبات مبرایی خود از دست داشتن در این تخلف و  تضییع آشکار است.  

در میان کاندیداهای متکثر و بالقوه جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نام "سعید جلیلی" را نباید از قلم انداخت؛ شخصیت محبوب جبهه پایداری و علامه مصباح که این روزها بروز و ظهور بیشتری در محافل سیاسی و رسانه ای و دانشگاهی دارد و با ترجیع بند ضدبرجامی اش، به نقش اول سناریو عناد با دولت تبدیل شده است؛ او همان فردی است که قاطبه جریان اصولگرایی معتقد است با اعلام کاندیداتوری در انتخابات 92، میز اجماع راست نشینان را به هم زد و موجب شد آن ها قافیه را به رقیب ببازند. ماجرای نامزدی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به قدری حاد شده بود که بحث حمایت یا عدم حمایت از وی، تشکیلات باریشه‌ای همچون جامعه مدرسین را به تعبیر آیت الله یزدی تا مرز  انشقاق هم کشاند.

بی تردید هر چه به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال 96 نزدیکتر می شویم اردوگاه اصولگرایی شاهد تحولات بیشتری خواهد بود؛ تحولاتی که شاید با تنازع و تخاصم همراه باشد؛ شاید هم پای یک احمدی نژادی به میدان باز شود و گره کلاف سردرگم اصولگرایی را کورتر کند....

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر