کد خبر: 61644
A

روحانی در جلسه ستاد بحران:ابتدا باید آب شهرها تخلیه شود/ تشکر رئیس‌جمهور از وزیر کشور و هلال احمر

رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه سیل روزهای اخیر کشور بیان کرد: کار بزرگی در استان گلستان انجام شده است. رئیس قوه مجریه افزود: از آقای وزیر کشور که در این مدت زحمات زیادی کشیدند و به استان‌های مختلف سفر کردند و با تاکید من در استان گلستان ماندند، تشکر می‌کنم.

روحانی در جلسه ستاد بحران:ابتدا باید آب شهرها تخلیه شود/ تشکر رئیس‌جمهور از وزیر کشور و هلال احمر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد بحران که به صورت ویدئو کنفرانس هم‌اکنون در حال برگزاری است، درباره اقدامات انجام‌شده در خصوص کمک به حادثه‌دیدگان سیل روزهای اخیر و همچنین رفع مشکلات مردم در این مناطق بیان کرد: کار بزرگی در استان گلستان انجام شده است و با توجه به این که این حادثه بسیار فراگیر بود و می‌توان گفت شهر زیر آب رفته بود، در برخی از مناطق کار سخت و بزرگی انجام شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم به‌رغم همه مشکلات همت بلندی داشتتند و روحیه بالا و تلاش دسته‌جمعی آنها برای نجات شهرشان مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: از  ارتش و سپاه می‌خواهم برای تخلیه و همچنین مهندسی از امکانات موجود استفاده و هرچه سریع‌تر آب را تخلیه کنند.

رئیس قوه مجریه افزود: از آقای وزیر کشور که در این مدت زحمات زیادی کشیدند و به استان‌های مختلف سفر کردند و با تاکید من در استان گلستان ماندند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با تشکر از  پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: از سپاه و ارتش هم تشکر می‌کنم و ان‌شالله تلاش‌شان مضاعف شود برای اینکه مردم با خیال راحت بتوانند به خانه‌های خود برگردند و خانه‌های خود را ترمیم و تعمیر کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: همه باید در زمینه مسئله جان مردم تلاش کنند. یک بخش نیروهای امدادی تلاش کنند یک بخشی نیروهای درمانی تلاش کنند. مسئله جان مردم باید اهمیت اول باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: مسئله دوم که باز برای ما مهم است، مسئله سدها است. پایداری و حفاظت سدها به عنوان یک اصل بسیار مهم برای ما است چون اگر آنجا مسئله‌ای پیش بیاید، دیگر نمی‌شود جبران شود و من در مجموع با اقداماتی که وزارت نیرو به طور منظم انجام می‌دهد و با پایش انجام شده امیدوارم هیچ‌گونه مشکلی در سدها نداشته باشیم؛ البته باید به طور منظم پیگیری شود و رهاسازی از ذخیره‌سازی آب انجام شود.

روحانی با اشاره به تمرکز مدیریت در بحران بیان داشت: مسئله تمرکز مدیریت بسیار مهم است یعنی ستاد بحران، تمرکز این مدیریت را بر عهده دارد و همه باید با هماهنگی ستاد کار کنند. نکته‌ای که امیر صالحی گفتند که بعضی از موارد ناهماهنگ کار می‌شود می‌تواند خطرناک باشد و هم می‌تواند مشکل جدید ایجاد کند. راه حل اصلی این است که ما بتوانیم تحرک رودخانه‌های اصلی که آب را در شمال به دریا منتقل می‌کنند، بیشتر کنیم.

وی تاکید کرد: البته که مشکلات اساسی وجود دارد که بعدها باید وزارت نیرو دنبال کند و قوه قضاییه باید یاری کند؛ این معضلی که سال‌هاست بعضی از متخلفین در رودخانه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، ساختمان و  هتل درست کرده و مشکلات ایجاد کرده‌اند.

روحانی در مورد آب و برق و جاده‌های روستاها گفت: هم وزیر راه ما آقای اسلامی و هم وزیر نیرو آقای اردکانیان باید همه تلاش خود را بر عهده بگیرند تا قطعی آب و برق و جاده به حداقل ممکن برسد و با همه توانی که وجود دارد، باید این کار انجام شود.

وی بیان داشت: من فکر می‌کنم از امروز به بعد در هر استانی یک کار گروه کوچکی با محوریت وزارت نیرو تشکیل شود تا بداند کدام بارندگی به سیلاب منتهی می‌شود، مثل شیراز که اگر یک همچین کارگروهی فعال بود همان لحظه‌ای که این باران شدید می‌آمد، شاید می‌توانست پیش‌بینی کند که این باران منتهی به سیلابی در کنار دروازه قرآن می‌شود و می‌توانست مردم را تخلیه کند؛ این کار برای کشورمان ضروری است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من در اینجا دو نکته می‌خواهم عرض کنم: اولا مردم عزیز ما توجه داشته باشند که همه نیروها اعم از دولتی و نیروهای مسلح از ابتدای امر پای کار بودند. واقعا شبانه‌روز تلاش می‌کردند و ما ساعت ۱۱ تماس می‌گرفتیم سر کار بودند دیرتر تماس می‌گرفتیم یا زودتر تماس می‌گرفتیم یا نیمه شب تماس می‌گرفتیم سر کار بودند این واقعا ارزشمند است یک عده نیایند در فضای مجازی کاری انجام دهند که اتهام و سخن ناروا و مأیوس کردن مردم است.

وی در این باره اظهار داشت: خود مردم بسیار پرتلاش بودند. در همه جا آنها خط مقدم بودند مردم تلاش و کوشش کردند کار مردم بسیار ارزشمند است و این به معنای وطن دوستی ایمان و برادری مردم است و باید از همه تشکر و سپاسگزاری کنیم.

روحانی بیان داشت: نکته بعد اینکه خسارات مادی ان‌شاءالله به حول و قوه الهی جبران خواهد شد این خسارت ممکن است در بخش کشاورزی خیلی باشد و در بخش‌های زیربنایی زیاد باشد. وزیر صنعت به من می‌گفت که جاهایی که داربست قالی داشت این همه آب گرفته وقتی داربست قالی را آب می‌گیرد، دیگر نمی‌شود آن دار قالی را استفاده کرد. وزیر مربوطه گفت ۱۰ هزار دار قالی خسارت دیده است.

وی ادامه داد:  ان‌شاءالله به حول و قوه الهی با هر تلاشی باشد ما این خسارت را جبران می‌کنیم. در بخش مسکن، بنیاد مسکن وارد می‌شود و همیشه در این کارها خوب عمل کرده و در یک زمان کوتاه توانست این کارها را انجام دهد. ما فردا در زمینه خسارت و نحوه تامین آنها در دولت بحث می‌کنیم.

روحانی گفت: مردم ما ضمن اینکه هوشیاری خود را باید در این ایام حفظ کنند و برای حفظ خود و خانواده‌شان تلاش کنند در عین حال مطمئن باشند همه مقام‌های دولتی و نیروهای مسلح و امدادی پای کار هستند و مردم هم تا به امروز با روحیه و توان کافی تلاش کردند به تلاش خود ادامه دهند. امیدواریم این حوادث روی قضاوت سال ۹۸ ما تاثیر نگذارد و امیدواریم سال خوبی داشته باشیم. خداوند باران رحمت را نازل کرده و ان شاء الله تا پایان سال پر برکت خواهد بود.

در ادامه فرمانده ارتش در خصوص فعالیت‌های نیروهای نظامی در سیل استان گلستان گفت: من از طرف رئیس ستاد کل در استان گلستان مستقر شدم. ضمن آنکه نیروهای مسلح اکنون در همه استان‌های بحرانی مستقر هستند. من بنا بر مشاهدات عینی خود گزارش را عرض می‌کنم تا شما بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

صالحی ادامه داد: در استان گلستان از ۲۶ اسفند وضعیت مدیریت نشده است. البته همه زحمت کشیدند و از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا مدیران استانی در حال فعالیت هستند اما این ماندگاری سیل، اعصاب ساکنان را به هم ریخته است. به طوری که تمام کوچه‌ها پر از آب شده و تراکتور تبدیل به تاکسی شده است!

وی افزود: خانواده‌ها عادت ندارند در چادر بمانند و حتی با وجودی که استانداری در محوطه چادرهای امدادی برپا کرده اما ۷۰ درصد آنها خالی است. این روند باعث شده که مردم شروع به خودزنی کنند. یعنی بدون هماهنگی، جاده‌ها را قطع کنند تا جلوی حرکت سیل را بگیرند اما در عمل این کار باعث شده که سیل به جاهای دیگر هدایت شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر