کد خبر: 62132
A
عامل ارسال کننده پیامک‌های تهدید آمیز نمایندگان مجلس:

ما حتی به بیت رهبری هم پیامک ارسال کردیم/ کجای قانون پیام دادن را جرم تلقی کرده است؟

خلیل موحد: ما به احمدی نژاد به هیچ وجه احساس نزدیکی نداریم، ما تنها به گفتمان رهبری نزدیک هستیم. ملاک جهت گیری ما تصمیمات رهبری است و به تمام سیاست‌های ایشان عمل خواهیم کرد.

ما حتی به بیت رهبری هم پیامک ارسال کردیم/ کجای قانون پیام دادن را جرم تلقی کرده است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سال گذشته بود که معاون استانداری خراسان رضوی، نام خلیل موحد را به عنوان فردی که هدایت کننده پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان مجلس بود بر زبان آورد. نامی که به سرعت در رسانه‌ها فراگیر شد و افراد زیادی به جست‌وجوی آن پرداختند. اما خلیل موحد کیست؟ او را به‌عنوان یکی از چهره‌های سیاسی وابسته به جبهه پایداری در مشهد می‌شناسند. نام کاملش خلیل موحدی محصل طوس است و آن‌طور که خودش را در فضای مجازی معرفی کرده 49 سال سن دارد. موحد عضو سابق شورای شهر مشهد بوده و یکی دو سال می‌شود که کانال تلگرامی «خط هشتم» را مدیریت می‌کند. این کانال یکی از مراجع دعوت‌کننده مردم به تجمعاتی بود که منجر به اعتراضات دی ماه سال 96 شد.

حاج خلیل از سال 1387 با دوستان همفکر گروهی تشکیل داد که در مشهد به‌عنوان اهالی حسینیه فرهنگی قرآن و عترت مشهور است. او به مدد این حسینیه امیدوار بود نماینده مشهد در مجلس نهم باشد، اما در فهرست اصلی اصولگرایان قرار نگرفت. اما همین نامزدی و همچنین انتقادات تندی که به سید محمد پژمان شهردار سابق مشهد داشت، کمک کرد تا سال 92 وارد شورای شهر مشهد شود. اما سال 96، فهرست اصلاح‌طلبان مانع ورود موحد و همفکران تندروی او به شورای شهر شد. خلیل موحد در دوران مذاکرات هسته‌ای، یعنی همان زمان که موج تجمعات موسوم به «دلواپسیم» در برخی شهرها به راه افتاده بود سخنران اصلی این مراسم در شهر مشهد بود. کانال تلگرامی حسینیه قرآن و عترت پس از الحاق ایران به کنوانسیون منع تأمین مالی تروریسم، هنوز هم فعال است و شماره نمایندگان را در کانال خود منتشر می‌کند و از اعضا می‌خواهد به نمایندگان پیام ارسال کنند.

شب گذشته اما او به رسانه ملی آمد تا توضیحاتی درباره اقداماتش به افکار عمومی دهد، توضیحاتی که باعث شد تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

آقای موحد؛ شما فردی بودید که نخستین بار پای پیامک‌های تهدید آمیز را به تلفن همراه مسئولین باز کردید، اقدامی که خلاف قانون است.

کجای قانون اساسی ما نوشته شده است که پیامک زدن به افراد خلاف قانون است؟ کجای قانون پیام دادن را جرم تلقی کرده؟ این مساله آیا اشکال شرعی دارد؟

اما پیام‌های شما تهدید آمیز بوده.

ما هرگز تهدید نکردیم.

اگر تهدید نبوده پس چه عنوانی داشته؟

صرفا توصیه بوده. ما فقط به افراد توصیه کردیم. ما به روش امر به معروف و نهی از منکر عمل کردیم، گفتیم که این انحراف یا این منکر انجام نشود، در توصیه‌های ما تهدید مشاهده نشده است.

اما نمایندگان مجلس عنوان کردند که شما آن‌ها را تهدید کردید.

هیچکس نتوانسته تاکنون ثابت کند که ما او را تهدید کردیم، من حتی به باقی افراد هم می‌گفتم که در پیامک‌ها باید توجه کنند که تهدید نکنند و صرفا به امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند. ما کار غیر قانونی نکردیم لغو تجمع غیر قانونی است.

پس افراد زیادی را همگام با خودتان کردید.

بله گفتم که ما نفی قانونی انجام ندادیم، هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند پیامک بزند و توصیه کند، ما صرفا مستندات خودمان را با شماره تلفن مسئولان در اختیار افراد قرار می‌دادیم و آن‌ها بنا به وظیفه شرعی خودشان اقدام به پیامک زدن ‌کردند.

نتیجه‌ای هم از این پیامک‌ها دریافت کردید؟

بله. این مساله به فرهنگ تبدیل شد. ایده ش برای ما بود، مردم با ما همگام شدند و مثلا در مساله اف ای تی اف تنها 144 نماینده به آن رای دادند. پس این مساله نتیجه بخش است.

اگر گمان می‌کنید که نتیجه می‌گیرید پس چرا برای مسائل دیگر پیامک نمی‌دهید؟ چرا مثلا برای مسائل اقتصادی به متولیان امر به قول خودتان توصیه ندارید؟

ما برای مسائل متعددی به مسئولان پیامک ارسال کردیم. به استاندار، شهردار، قوه قضاییه هرجایی که دستمان رسیده. ما حتی به بیت رهبری هم پیامک ارسال کردیم و مستندات خود را فرستادیم آنها غالبا قدردانی کردند.

پس حاشیه امنی قوی دارید، اینطور که مشخص است تنها نمایندگان مجلس بودند که به شما اعتراض کردند.

بله مجلس با فرافکنی پاسخ به مردم را نمی‌دهد و مستندی هم ندارد که اعلام کند که ما آنها را تهدید کردیم، اصلا این مساله جزو اخلاق اسلامی ما نیست که بخواهیم چنین کنیم.

فعالیت حزبی مشخصی دارید؟ چرا فراگیر نیست؟

خیلی چیزها نیاز به فراگیری ندارد، ما برای قشری که به مسائل سیاسی اشراف دارد، فعالیت می‌کنیم و زمانی اینها را عمومی می‌کنیم که کارد به استخوان مردم برسد. ما بیشتر سعی می‌کنیم که نخبگانی عمل کنیم.

اما در صبحت‌هایتان اشاره کردید که درخواست مجوز برای تجمع داشتید.

در این 6 سال، ما بیش از 200بار درخواست تجمع داده بودیم و لغو شده است متاسفانه.

در پایان بگویید که به کدام یک از چهره‌های سیاسی نزدیک هستید؟ آقای احمدی نژاد؟

به هیچ وجه.  ما به ایشان به هیچ وجه احساس نزدیکی نداریم، ما تنها به گفتمان رهبری نزدیک هستیم. ملاک جهت گیری ما تصمیمات رهبری است و به تمام سیاست‌های ایشان عمل خواهیم کرد./ خبرفوری


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر