کد خبر: 62158
A

پورمختار: علاوه بر اصلاح ساختار بودجه باید ساختار اداری را هم تغییر دهیم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خانه ملت به عنوان ریل‌گذار و تهیه‌کننده نقشه راه قوای دیگر است. مجلس به جای طرح و لوایحی که آن چنان مهم نیست اهتمام خود را بر اجرایی شدن فرمایشات رهبری بگذارند.

پورمختار: علاوه بر اصلاح ساختار بودجه باید ساختار اداری را هم تغییر دهیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی  پورمختار درباره این که مجلس در سالی که گذشت چگونه اقدام کرد و آیا وکلای ملت به وظایف خود که نظارت و قانون‌گذاری است عمل کرده‌اند یا خیر بیان کرد: مجلس تلاش خود را تا جایی که توان داشت به کار بست؛ نمایندگان در خانه ملت مسائل و موضوعاتی را پیگیر شدند که در کشور جاری و ساری بود و در اولویت‌های مردم قرار داشت.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خانه ملت بر اساس ذاتی که دارد پیگیر مسائل اقتصادی، حقوقی و قضایی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و اقدامات مناسب و خوبی در راستای تغییر و بهبود شرایط مخصوصاً حوزه اقتصاد، ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان انجام داد.

مجلس دهم سعی کرد راه را برای تولید هموار کند

وی با اشاره به لوایح و طرح‌هایی که در یک سال گذشته مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، بیان کرد: خانه ملت در راستای حل مشکلات و معضلات جامعه اقدامات خوبی را در سالی که گذشت مانند رفع مشکلات حوزه کشاورزی، تأمین غذا و امنیت غذایی، تعیین تکلیف‌ برخی حوزه‌ها از جمله طرح نظام سلامت، کمک به کارآفرینان،  پرداخت یارانه‌ها و  تسهیلات به بانک‌ها و  دولت انجام داد.

نماینده مردم کبودرآهنگ ادامه داد: مجلس به صورت تکمیلی طرح حمایتی را برای افزایش تولید در کشور انجام داد و سعی کرد راه را برای تولید هموار کند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم گفت: باتوجه به شرایطی که کشور داشت و انتظار مردم از مجلس به حق و به جا هم هست درباره این موضوعات ما تذکرات اقتصادی زیادی را در مجلس شاهد بودیم.

نقد جدی نسبت عملکرد دولت، رئیس‌جمهور و بخش‌های اقتصادی داریم

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم چشم امید به مجلس دارند آنان منتظر هستند که دولت مشکلات و معضلات ورود و آنان را حل کند که البته این انتظار باتوجه به ذاتی که خانه ملت دارد به جاست.

وی با اشاره به استیضاح وزرا و حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان، بیان کرد:  استیضاح‌ها  و سوالاتی که از رئیس‌جمهور در صحن مجلس  پرسیده شد جز وظایف مجلس است. 

پور مختار تاکید کرد: نگاه مجلس هم همین را اقتضا می‌کند که پیگیر مشکلات کشور باشد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما نقد جدی نسبت عملکرد دولت، رئیس‌جمهور و بخش‌های اقتصادی داریم؛ مجلس می‌تواند با قانون‌گذاری و تعیین‌تکلیف برای بخش‌هایی مانع از تصمیمات آنی، لحظه‌ای، غیرمنطقی و بعضا جزیزه‌ای شود. 

در حوزه مسائل قضایی لوایح بسیار خوبی را تصویب کردیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل سیاسی اعم از داخلی و خارجی در جلسات علنی و غیر علنی مورد بررسی قرار گرفت و وزرای خارجه، دفاع و کشور برای پاسخگویی به مجلس دعوت شدند به ابهامات و شبهاتی که برای نمایندگان پیش آمده بود، جواب دادند.

وی خاطرنشان کرد: گذشته از این سوالات مختلف و متعددی برای نمایندگان پیش آمد و وزرا به مجلس کشانده شدند؛ این نشان‌دهنده این است که مجلس علاوه بر پرکار بودن اراده کافی را داشته تا وظایف ذاتی خودش را انجام دهد.

نماینده مردم بهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه مسائل قضایی لوایح بسیار خوبی را تصویب کردیم و  بخشی از آن‌ها در جریان است تا به نتیجه برسد؛ طرح‌هایی مانند کاهش جمعیت زندانیان که مصوبه مهمی بود و این قابلیت را دارد که تحول بسیار بزرگی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: موارد دیگری مانند اصلاح قانون جرم سیاسی، مجازات اسلامی، تمدید برخی از قوانین آیین‌دادرسی و قانون دیوان عدالت اداری در حال اصلاح است تا بتواند کارآمدتر باشد و مشکلات مردم را حل کند. 

خانه ملت ریل‌گذار و تهیه‌کننده نقشه راه قوای دیگر است

پورمختار گفت: تعیین تکلیف تابیعت فرزندانی که پدرشان خارجی و مادران‌شان ایرانی هستند انجام شد که تصمیم بسیار مهم کمیسیون حقوقی بود و همچنان هم ادامه دارد.

وی تاکید کرد: بنا به نگاه ویژه‌ای که مجلس به حوزه حقوقی و قضائی دارد اقدامات مناسب و شایسته‌ای را در این مورد انجام داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نمایندگان در بهارستان چگونه می‌توانند بیانیه گام دوم را که مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی انقلاب صادر کردند اجرایی کند، گفت: معتقدم مسئولیت اول اجرایی شدن این بیانیه با مجلس است.

وی افزود: خانه ملت به عنوان ریل‌گذار و تهیه‌کننده نقشه راه قوای دیگر است، اعتقادم بر این است که در اینباره باید وقت زیادی گذاشته شود و مجلس هم به جای طرح و لوایحی که آن چنان مهم نیست اهتمام خود را بر اجرایی شدن فرمایشات رهبری بگذارند. 

مجلس باعث شد عددی خوبی از بازنشستگان دولتی از سیستم خارج شوند

به گفته پورمختار کمیسیون‌ها باید وقت بگذارند و از کارشناسان دعوت کنند تا بهترین و اجرایی‌ترین راه‌ها را برای اینکه فرمایشات رهبری هرچه زودتر به عرصه عمل برسد، انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مطلبی که مقام معظم رهبری اشاره کردند استفاده از جوانان است،‌ اظهار داشت: حوزه جوانان، حوزه اجرا است به آن دلیل که جوان پرشور، پرانگیزه و پرتوان است و می‌تواند با فکر باز به بخش اجرا کمک کند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید از جوانان استفاده کند و کسانی که دیگر توان کار را از لحاظ جسمی و فکری ندارند را از گردانه فعالیت خارج کند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی مصوبه بسیار خوبی را به تصویب رساند و آن قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که باعث شد یک عددی خوبی از بازنشستگان دولتی از سیستم خارج شوند؛‌ البته بازهم جا دارد نسبت به این موضوع تصمیمات بهتری اتخاذ شود.

به تبع این اصلاح ساختار بودجه باید ساختار اداری را تغییر دهیم

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع بعدی که رهبری به آن اشاره کردند بحث عدالت است که بسیار مهم است،‌ همه در خصوص این موضوع در حال تلاش هستند اما ما همچنان ضعف داریم تا این اهداف حاصل شوند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید راه‌حل و چگونگی رسیدگی به این مهم را پیدا و اجرایی کند و مرکز پژوهش‌ها در این موضوع نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد.

پورمختار با اشاره به اینکه نگاه توسعه‌ای باید در گام دوم انقلاب اسلامی دیده شود، بیان کرد: در تمامی حوزه‌های فرهنگی،‌ سیاسی، اجتماعی،‌ا قتصادی و ... باید این نگاه وجود داشته باشد مخصوصا اینکه مسائل سیاسی بر سر این موضوعات سایه افکنده ما باید راه برون‌رفتی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه که مقام رهبری بسیار بر آن تاکید داشتند باید صورت گیرد و حتما مجلس باید در این خصوص مطالعاتی را انجام دهد. 

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعتقاد دارم به تبع این اصلاح ساختار بودجه باید ساختار اداری را تغییر دهیم زیرا با ساختارهای اداری موجود ساختار بودجه هم بعید است تغییر کند.

وی در پایان گفت: این موارد اقداماتی است که مجلس شورای اسلامی باید در سال جدید انجام دهد و امیدوارم به اهداف خودش دست پیدا کند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر