کد خبر: 6228
A

اوباما: ترامپ با دیدن اسناد و شواهد به ارزش های برجام پی خواهد برد/ ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت،به حکم اسناد و مدارکی که حتی دشمنان قسم خورده برجام از قبیل اسرائیل آن ها را تایید کرده اند، ایران به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بوده است.

اوباما: ترامپ با دیدن اسناد و شواهد به ارزش های برجام پی خواهد برد/  ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اوباما در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه که نخستین کنفرانس مطبوعاتی او پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، ضمن ابراز امیدواری در مورد اینکه «دونالد ترامپ با توجه به همین اسناد و مدارک در مورد آن (برجام) داوری کند»، در پاسخ به این سوال که آیا او نگران سیاست خارجی آمریکا در زمان ترامپ هست یا نه ؟ افزود: تصمیم گیری های مربوط به سیاست خارجی در نظام آمریکایی حاصل اندیشه ها و تبادل نظر های میان مشاوران و دیپلمات ها و مقامات مختلف تصمیم گیری در این کشور است و ترامپ در دیدار با وی تمایل زیادی به حفظ اصول روابط استراتژیکی آمریکا با جهان از جمله حفظ روابط کشور با ناتو نشان داده و این پیامی است که او در سفر آینده خود به متحدین آمریکا خواهد رساند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که در دیدار خود با ترامپ به رابطه تنگاتنگ میان مسائل جهانی با یکدیگر و نقش این مسائل در سرنوشت مردم کشورش اشاره کرده و از او خواسته است تا دایره مشاوران و مسئولین کاخ سفید را به گونه ای انتخاب کند که قادر به تصمیم گیری بموقع و خردمندانه در رابطه با این تحولات باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز همان طور که در طول کمپین های انتخاباتی می گفت، معتقد است که ترامپ صلاحیت ورود به کاخ سفید را ندارد، افزود: در این انتخابات مردم حرف خودشان را زده اند و حالا این به عهده ترامپ است که با چه برنامه ریزی هایی وظیفه خود در این مقام را به نحو احسن انجام دهد و آن دسته از مردم آمریکا نیز که به او رای نداده اند، باید قبول کنند که این شیوه دموکراسی آمریکایی است و گرچه زمان خواهد برد (پذیرش ترامپ) اما مردم آمریکا به این واقعیت تازه عادت خواهند کرد و با آن کنار خواهند آمد.
اوباما اضافه کرد که گرچه حقیقت این است که ترامپ با به حرکت در آوردن و جذب مردم این کشور در این انتخابات به پیروزی رسیده این مقام و کاخ سفید او را در برابر واقعیت ها بیدار خواهد کرد و به او هشیاری های لازم را خواهد داد و در نتیجه او همه آن موضع گیری ها و اندیشه هایی را که در طول کمپین های خود به زبان آورده و با واقعیت ها سازگاری ندارند کنار خواهد گذاشت و خود را با واقعیت جاری منطبق خواهد کرد.
وی در جایی از سخنان خود به موضوع برجام و مذاکرات هسته ای به عنوان نمونه ای از فاصله میان شیوه برخورد مخالفان این توافقنامه با واقعیت ها اشاره کرد و گفت: در زمان مذاکرات هسته ای بسیاری اصرار می ورزیدند که ایران به تعهدات خود در رابطه با این توافقنامه پایبند نخواهد ماند درحالی که حالا با گذشت یک سال اسناد و مدارک زیادی نشان می دهد که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.
وی افزود که این تنها نظر و قضاوت او در این رابطه نیست، بلکه بسیاری از مخالفان از جمله حتی مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل که از دشمنان قسم خورده این توافقنامه بشمار می روند، این نکته را تایید می کنند.
اوباما در نهایت ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت ترامپ مسئولان دولت او نیز قبل از داوری در مورد ارزش های این توافقنامه این اسناد و شواهد را مورد بررسی قرار دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر