کد خبر: 62520
A

وزیر کشور: 35 هزار میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیلزده نیاز است

وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون برای جبران خسارت‌ها و ارائه تسهیلات و همه مسائل اعتباری بالغ بر 35 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که البته این رقم دقیق نیست و تنها برآورد اولیه ما به شمار می‌رود که ممکن است این رقم تغییر کند.

وزیر کشور: 35 هزار میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیلزده نیاز است

به گزارش دیده بان ایران، رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست با عنوان قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز پس از برگزاری چندین جلسه مقدماتی که داشتیم جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده با حضور نماینده همه دستگاه‌ها تصمیماتی گرفته شد که در آن جلسه ساختار قرارگاه، کارگروه پنجگانه شرح و وظایف آن، میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقدامات هر یک از دستگاه‌ها مورد تصویب قرار گرفت و همه این برنامه‌ها ظرف مدت زمانی 2 روز اعلام و با تائید نظارت‌هایی به اجرا خواهد آمد. همچنین همه اینها در کارگروه نظارت و بازرسی دنبال می‌شود.

وزیر کشور گفت: همه منابع با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید رئیس‌جمهور از ردیف‌های بودجه، ماده 1012 بحران، بیمه، بانک‌ها، استفاده از صندوق توسعه مدنظر است و مکانیزم تعیین خسارت‌ها توسط دستگاه‌ها ارائه می‌شود. همچنین عملکرد همه دستگاه‌ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه خواهد بود یعنی کار پرداخت و هزینه بدون هماهنگی با قرارگاه امکان‌پذیر نخواهد بود. برای نوسازی و بازسازی از ظرفیت همه کشور استفاده خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: بنیاد مسکن دستورالعملی تعیین و ابلاغ کرده است که هر کسی در کشور بخواهد مسکن بسازد و مشارکت کند بر اساس این دستورالعمل می‌تواند کار را در مناطق آسیب دیده آغاز کند.

وی  تصریح کرد:‌اطلاع‌رسانی و تبلیغات به عنوان موضوعی است که با حجم شایعات رسانه و تحریک مردم روبرو هستیم. به همین دلیل ابتدا سعی داریم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به موقع به مردم را برای مشارکت مردم افزایش دهیم و موجب آرامش مردم سیل‌زده را فراهم کنیم.

وزیر کشور افزود:‌ اولویت اول ما تعیین خسارت و پرداخت است و اسکان موقت در اولویت دوم ما قرار دارد. خوزستان و لرستان به دلیل گرم شدن هوا سکونت در چادرها مشکل است. برای اسکان موقت آنها جلسه‌ای خواهیم داشت تا حداقل شرایط زیستی را برایشان فراهم کنیم.

رحمانی‌فضلی اظهار کرد: در مرحله اول باید سیل را مقابله و مدیریت کنیم و بتوانیم هزینه‌های استانی را کاهش دهیم. هم اکنون سیل به جز استان خوزستان به خوبی مدیریت شده است. همچنین مرحله مقابله به اتمام رسیده مگر آنکه سیل جدید در راه باشد ومسئله مهمتر بازسازی و نوسازی است که با همکاری همه دستگاه‌ها محقق خواهد شد تا در این حوزه کارآمدی نظام را به منصه ظهور برسانیم.

وی یادآور شد: مدیریت سیل برای 25 استان به عنوان مدیریت مناسب قابل ارائه برای دنیاست چرا که در این بحران مدیریت مناسبی انجام شده است و این نوع مدیریت غیرقابل مقایسه با دیگر نقاط است. ما هم خسارت‌های مالی و هم خسارت‌های انسانی را کاهش دادیم. اگر این مدیریت نبود این سیل بخش اعظمی از شهرهایی همچون گرگان، اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، بستان را زیر باران می‌برد.

وزیر کشور گفت:‌در مرحله بازسازی و نوسازی تلاش کرده‌ایم تا برگ دیگری از کارآمدی نظام را داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی افزود: هم اکنون برای جبران خسارت‌ها و ارائه تسهیلات و همه مسائل اعتباری بالغ بر 35 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که البته این رقم دقیق نیست و تنها برآورد اولیه ما به شمار می‌رود که ممکن است این رقم تغییر کند.امکان دارد برخی از استان‌ها مجددا درگیر سیل شوند و یا خسارت‌های دیگری را دچار شود.

وی تصریح کرد:‌همه مسئولان عضو قرارگاه برای جبران خسارت‌ها و بازسازی و نوسازی پای کار هستند و همه فعالیت‌ها در این قرارگاه تجمیع شده است. ما در ادامه جلسات مختلفی خواهیم داشت، زمانبندی لازم را ارائه می‌کنیم تا اقدامات با سرعت بالا و اطمینان خاطر بیشتری انجام شود. همچنین پس از آنکه فضای مقابله با سیل به اتمام رسید قطعا خودم چند روزی را در این مناطق مستقر خواهم شد تا از نزدیک مسائل را پیگیری می‌کنم.

رحمانی‌فضلی در پایان اظهار داشت: استانداران مناطق آسیب دیده مسئول پیگیری‌ها هستند که باید گزارش‌های لازم خود را به ما ارائه دهند./ فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر