کد خبر: 62592
A
عبدالله ناصری:

شاید اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی لیست نداشته باشند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ایده حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس و اقبال عمومی به آن می‌گوید: اگر حاکمیت تردید عمومی برای حضور در انتخابات را از بین نبرد، نه مشارکت چندانی در انتخابات وجود خواهد داشت و نه اصلاح‌طلبان لیست مورد حمایت خود را به شکل گذشته ارائه می‌دهند.

شاید اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی لیست نداشته باشند
به گزارش دیده بان ایران، عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره یادداشت اخیر سعید حجاریان مبنی‌بر حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به ایرناپلاس می‌گوید: هیچ راهی جز این نیست. انتخابات مجلس در سال 94 نیز در همین شرایط حداقلی برگزار شد و مجلس در زمینه‌های قانونگذاری، سیاسی و اجتماعی دستاورد چندانی نداشت. یعنی در مقایسه با انتظاری که نسبت به لیست امید در جامعه به‌وجود آمد، دستاوردی برای جامعه مدنی و جامعه رأی دهنده به اصلاحات نداشت. 
 
وی در همین راستا می‌افزاید: به این نکته نیز باید توجه داشت که انتخابات‌های 92، 94 و 96 از نقش‌آفرینی یک شخصیت کاریزماتیک متاثر بود و وی امروز خود بر این باور است که شرایط به‌گونه‌ای است که زمانی می‌توان به حضور در انتخابات برای حمایت از اصلاح‌طلبان امیدوار بود که نامزدهای رأی‌آوری در انتخابات مجلس حضور داشته باشند و در واقع، این مبنای سخن اصلی آقای حجاریان مبنی بر مشارکت مشروط است. 
 
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که با توجه به عملکرد ضعیف امیدی‌ها در مجلس و وعده‌های تحقق نیافته دولت که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده است، می‌توان با طرح حضور مشروط، دوباره مردم را برای حضور در انتخابات مجلس بسیج کرد یا نه، می‌گوید: بی‌شک اقبال جامعه نسبت به جریان‌های سیاسی در مقایسه با دو سال قبل ضعیف‌تر شده است. اما تردید نکنید اگر قرار باشد جامعه نگاه اعتماد‌آمیز خود را به نظام سیاسی اصلاح و تربیت کند و در مسیر گفتمانی جمهوری اسلامی حرکت کند، قطعاً راهی جز گفتمان اصلاح‌طلبی ندارد. 
 
 
ناصری ادامه می‌دهد: با توجه به عملکرد آقای روحانی در دوره دوم، قطعاً بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به رأی دادن دچار تردید شده‌اند. برای جلب حضور مردم در انتخابات ضروری است که تردید عمومی از بین برود و برای این کار باید نظارت استصوابی و مجاری ورود چهره‌های برابر و توانمند برای قانونگذاری اصلاح شود. در غیر این صورت، پیش‌بینی من این است که نه مشارکت چندانی وجود خواهد داشت و نه اصلاح‌طلبان لیست موردحمایتی را به شکل گذشته خواهند داد.
 
سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در یادداشتی که در سایت جماران منتشر شده، نوشته است: «‌اصلاح‌طلبی باید موضع خود در برابر انتخابات را به‌صراحت و با جزییات کامل اعلام کند. در کوتاه‌مدت، شاید عقلانی‌ترین راهبرد را بتوان در مشارکت مشروط جست؛ از فرصت انتخابات استفاده کرد، ولی چنانچه شروط مطرح شده برآورده نشد، عطای انتخابات را به لقایش بخشید.»
 
منبع: ایرنا پلاس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر