کد خبر: 6280
A
دیده بان ایران بررسی می کند:

ظهور آمریکای جدید نزدیک است / علی خرم: ادعای همراهی ترامپ با پوتین در حد حرف زدن است

خرم با اشاره به صحبت بشار اسد در مورد پیروزی ترامپ، گفت: آقای اسد گفته است پیروزی ترامپ یا کلینتون فرقی برایش ندارد منظورش این است که نجات سوریه برایش اهمیت دارد.وی با بیان اینکه ترامپ فکر می کند می تواند با روسیه کنار بیاید لذا سیگنال هایی را به پوتین می دهد، خاطر نشان کرد: همه این مسائل تنها در حد حرف زدن است.

ظهور آمریکای جدید نزدیک است / علی خرم: ادعای همراهی ترامپ با پوتین در حد حرف زدن است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیده بان ایران؛ بحث سیاست خارجی احتمالی ترامپ و این که این سیاست چگونه شکل خواهد گرفت در هفته اخیر موجب حدس و گمانه زنی های فراوانی شده است به خصوص این که ترامپ تا قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک بیزینس من بوده و سابقه سیاسی و حکومت داری را نداشته و با بسیاری از سران جمهوری خواهان طی مدت تبلیغات انتخاباتی اختلاف پیدا کرد و خود جمهوری خواهان نیز هشت سال از قدرت اجرایی دور بوده اند و دقیقاً مشخص نیست چه سیاست خارجی را در دستور کار قرار خواهند داد؛ از طرفی ترامپ بعد از پیروزی اش بر وعده های انتخاباتی خود به اخراج مهاجران غیرقانونی تاکید داشته اما طی چند روز اخیر هم چندین بار نظر خود را تغییر داده است. بنابر این باید منتظر ماند و دید مشاوران و رهبران جمهوری خواه وی چه تصمیماتی را اتخاذ خواهند کرد.

ترامپ به هیچ چیز متعهد نیست و به تعهدات بین المللی آمریکا نیز چندان پایبند نمی باشد که از جمله آن می توان به صحبت های او در مورد ناتو و برجام اشاره کرد. بنابراین دیدگاه ها ی مختلفی در رابطه با او وجود دارد.

ترامپ با دیدن اسناد و شواهد به ارزش های برجام پی  خواهد برد

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه که نخستین کنفرانس مطبوعاتی او پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، ضمن ابراز امیدواری در مورد اینکه «دونالد ترامپ با توجه به همین اسناد و مدارک در مورد آن (برجام) داوری کند»، در پاسخ به این سوال که آیا او نگران سیاست خارجی آمریکا در زمان ترامپ هست یا نه ؟ افزود: تصمیم گیری های مربوط به سیاست خارجی در نظام آمریکایی حاصل اندیشه ها و تبادل نظر های میان مشاوران و دیپلمات ها و مقامات مختلف تصمیم گیری در این کشور است و ترامپ در دیدار با وی تمایل زیادی به حفظ اصول روابط استراتژیکی آمریکا با جهان از جمله حفظ روابط کشور با ناتو نشان داده و این پیامی است که او در سفر آینده خود به متحدین آمریکا خواهد رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز همان طور که در طول کمپین های انتخاباتی می گفت، معتقد است که ترامپ صلاحیت ورود به کاخ سفید را ندارد، افزود: در این انتخابات مردم حرف خودشان را زده اند و حالا این به عهده ترامپ است که با چه برنامه ریزی هایی وظیفه خود در این مقام را به نحو احسن انجام دهد و آن دسته از مردم آمریکا نیز که به او رای نداده اند، باید قبول کنند که این شیوه دموکراسی آمریکایی است و گرچه زمان خواهد برد (پذیرش ترامپ) اما مردم آمریکا به این واقعیت تازه عادت خواهند کرد و با آن کنار خواهند آمد.

وی در جایی از سخنان خود به موضوع برجام و مذاکرات هسته ای به عنوان نمونه ای از فاصله میان شیوه برخورد مخالفان این توافقنامه با واقعیت ها اشاره کرد و گفت: در زمان مذاکرات هسته ای بسیاری اصرار می ورزیدند که ایران به تعهدات خود در رابطه با این توافقنامه پایبند نخواهد ماند درحالی که حالا با گذشت یک سال اسناد و مدارک زیادی نشان می دهد که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

هنوز افکار ترامپ برای خودش هم جا نیفتاده است

در این رابطه "علی خرم" نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت و گو با سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به سیاست های احتمالی ترامپ، اظهار داشت: هنوز افکار ترامپ برای خودش هم جا نیفتاده است تا بتوان در مورد سیاست های احتمالی وی صحبت کرد.

وی ادامه داد: تا دیروز ترامپ در کار خرید و فروش بوده و امروز بر اثر حوادثی تبدیل به رییس جمهور شده است، فردی که نه سابقه سیاسی و نه تجربه اداره یک وزارت خانه را دارد، لذا خودش هم نمی داند چه کاری می خواهد انجام دهد.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با بیان اینکه بایستی صبر کرد تا ببینیم مشاوران و رهبران جمهوری خواه چه تصمیماتی را اتخاذ می کنند و سپس در مورد سیاست های احتمالی صحبت کنیم، افزود:  درواقع این مشاوران هستند که تعیین می کنند ترامپ باید چه کارهایی را انجام دهد.

خرم با اشاره به صحبت بشار اسد در مورد پیروزی ترامپ، گفت: آقای اسد گفته است پیروزی ترامپ یا کلینتون فرقی برایش ندارد منظورش این است که نجات سوریه برایش اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه ترامپ فکر می کند می تواند با روسیه کنار بیاید لذا سیگنال هایی را به پوتین می دهد، خاطر نشان کرد: همه این مسائل تنها در حد حرف زدن است.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در پایان خاطر نشان کرد: ترامپ مثل یک هندوانه سر بسته است بنابراین فعلا نمیتوان در مورد او صحبت کرد.

 

در نهایت باید گفت قرار است 70 روز دیگر ترامپ قدرت را از رییس جمهور اوباما تحویل بگیرد. فرایند تبلیغات دو ساله انتخاباتی و ناآرامی هایی که بعد از اعلام نتایج در آمریکا بوجود آمد بیانگر دوران پرتلاطم چهارساله آینده در دو عرصه سیاست خارجی و داخلی می باشد.موضوعی است که در ادامه بسیاری از تحلیلگران خارجی از آن به عنوان "ظهور آمریکای جدید" یاد می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر