کد خبر: 62817
A

شکایت نمایندگان لرستان و خوزستان از سه وزیر دولت/ چیت چیان، اردکانیان و حجتی زیر تیغ نمایندگان مجلس

الهیار ملکشاهی: سدی به نام سد «معشوره» داریم که بنا بود روی رودخانه کشگان احداث شود، ساخت آن حتی در دولت قبل شروع شد و حدود 50 میلیارد تومان هم برای تونل‌ها هزینه شد. سد «معشوره» حدود یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب از سیلاب‌ها را که از پل‌دختر و معمولان ‌و چگنی خرم‌آباد، عبور می‌کند، به سد کرخه می‌ریزد. در سیل اخیر در همین مسیر اگر سدسازی‌ها انجام ‌شده بود حدود 4-5 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده، تعدیل می‌شد. این خسارات به ما وارد شده است چون با وجود انجام حتی کارهای مطالعاتی ساخت این سد، این سد ساخته نشده است.

شکایت نمایندگان لرستان و خوزستان از  سه وزیر دولت/ چیت چیان، اردکانیان و حجتی زیر تیغ نمایندگان مجلس

به گزارش دیده بان ایران؛ الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده مردم کوهدشت لرستان در خانه ‌ملت، با اعلام خبر تنظیم شکایت نمایندگان استان‌های لرستان و خوزستان از وزرای نیروی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دلیل سیل اخیر در این دو استان، گفت که برای جمع‌آوری امضای نمایندگان سایر استان‌ها آمادگی دارد و این صرفا شکایت نمایندگان این دو استان از وزیر نیرو نیست. ملکشاهی تاکید کرد که اگر مشخص شود وزارت جهادکشاورزی هم در سیل اخیر کوتاهی‌هایی داشته است از وزیر جهادکشاورزی هم شکایت خواهند کرد و آنها در برابر دادستان باید از خود دفاع کنند.
نماینده مردم کوهدشت که طی چند دوره نمایندگی مجلس، ریاست کمیسیون حقوقی و قضایی را بر عهده داشته است  دلایل خود و سایر نمایندگان شکایت‌کننده از وزرای نیروی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، چیت‌چیان و اردکانیان را بیان کرد. آنچه در زیر می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.


شنیده شده که نمایندگان استان‌های لرستان و خوزستان قرار است به دلیل سیل اخیر در این دو استان از وزارت نیرو شکایت کنند. تا چه حد این موضوع جدی است؟


اگر نمایندگان این دو استان هم نخواهند از وزرات نیرو شکایت کنند، من به شخصه چنین قصدی دارم. این تصمیم قرار نیست در قالب طرح مطرح شود بلکه قصد داریم این شکوائیه را به دادگستردی بفرستیم و در حال حاضر هم مقدمات آن را تنظیم کرده‌ام. خسارات سیل اخیر در بخشی از لرستان را نتیجه ناکارآمدی و سیاست‌های غلط وزارت نیرو می‌دانم چرا که بحث سدسازی را در این چند سال اخیر تعطیل کرده‌اند و حتی سدهایی که روی ساخت آنها برنامه‌ریزی و مطالعه شده بود را تحت تاثیر فضای عمومی که ایجاد شده بود، تعطیل کردند. مثلا سدی به نام سد «معشوره» داریم که بنا بود روی رودخانه کشگان احداث شود، ساخت آن حتی در دولت قبل شروع شد و حدود 50 میلیارد تومان هم برای تونل‌ها هزینه شد. سد «معشوره» حدود یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب از سیلاب‌ها را که از پل‌دختر و معمولان ‌و چگنی خرم‌آباد، عبور می‌کند، به سد کرخه می‌ریزد. در سیل اخیر در همین مسیر اگر سدسازی‌ها انجام ‌شده بود حدود 4-5 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده، تعدیل می‌شد. این خسارات به ما وارد شده است چون با وجود انجام حتی کارهای مطالعاتی ساخت این سد، این سد ساخته نشده است. 
سدی که ساخت آن شروع شده بود، به چه دلیل متوقف شد؟
یکی از گزارش‌هایی که آن زمان به شورای‌عالی آب داده‌اند این بود که اگر این سد ساخته شود گوزن‌های زرد در مسیر رودخانه آسیب می‌بینند. در حالی که در طول تاریخ آن منطقه هیچ گوزنی در آنجا وجود نداشته است، چه برسد به گوزن زرد! یا حتی گفته بودند در پایین‌دست چون سدهایی مثل کرخه ساخته شده است، در بالادست از منافع سدهای پایین‌دست استفاده کنند یعنی مردم مناطق بالادست برای کارگری به مناطق پایین‌دست بروند.
لرستان 800 هزار هکتار زمین مستعد کشت مرغوب و درجه یک دارد، ولی مسئولان مربوطه نسبت به آن بی‌توجه‌اند. در مناطق دیگر 7 برابر آب صرف می‌کنند ولی کشتی مطابق کشت مرغوب لرستان نمی‌توانند به دست آورند و از این موقعیت و شرایط استفاده نمی‌کنند. برای مثال در سیل اخیر، سد بختیاری دربالادست سد دز است و 5 میلیارد مترمکعب می‌توانسته است سیلاب ذخیره کند تا به سد دز و پایین‌دست خوزستان به این اندازه فشار نیاید، ولی ساختش نیمه‌کاره متوقف شده است. یکی دیگر از دلایل آن، سیاست وزارت نیرو است و برای اینکه کار نکنند، فضایی مسموم علیه سدسازی در کشور ایجاد کردند؛ در حالی که در کشورهای دیگر مثل ترکیه هر قطره آب را جمع می‌کنند. ترکیه تنها یکی از سدهایش 40 تا 50 میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد؛ در حالی‌که همه سدهایی که ما در خوزستان ساخته‌ایم ظرفیت‌شان تنها 20 میلیارد مترمکعب است و این ظلمی آشکار به کشور در زمینه سدسازی است.
بنابراین ما به عنوان نمایندگان مردم به دلیل وظیفه‌ای که در قبال آنها داریم، نسبت به این ظلم آشکار انتقاد داریم و آن مشکل را انعکاس می‌دهیم. از این بابت ناراحتیم و تقاضای مجازات وزیر نیروی فعلی آقای اردکانیان، و وزیر نیروی قبلی یعنی آقای چیت‌چیان را داریم. این شکایت را دنبال می‌کنیم چون اتفاقات اخیر منتصب به اقدام و عمل این دو وزیر است.
برخی همکارانتان گفته‌اند که قصد شکایت از وزارتخانه را دارید، مدنظرتان شخص وزیر است یا کلیت وزارتخانه؟
ما قصد شکایت از شخص وزیر فعلی نیرو آقای اردکانیان و وزیر نیروی قبلی آقای چیت‌چیان را داریم؛ چون دو عنصری بودند که جلوی سدسازی‌ها را گرفتند. در دولت‌های قبل و پیش از این دو وزیر، کار سدسازی به خوبی پیش می‌رفت و اقدامات خوبی درباره سدسازی‌ها رخ می‌داد. سدهایی از جمله سد کرخه و گتوند که در سیل اخیر تا حدی خوزستان را نجات دادند، پیش از این وزرا در دولت‌های گذشته ساخته شده‌اند. یعنی اگر کار ساخت آن سدها به این دو وزیر می‌رسید، اجازه ساخت آنها را نمی‌دادند و خوزستان هم به طور کامل زیر آب می‌رفت.
تنها انتقادتان به دو وزیر نامبرده است؟ یعنی از وزرای سابق وزرات نیرو رضایت دارید و معتقدید همه مشکلات و کوتاهی‌ها مربوط به این دو وزیر نیروی اخیر است؟
تا پیش از این دو وزیر، دیگران در بخش سدسازی خوب عمل کرده‌اند. حتی در دولت مرحوم هاشمی در بحث سدسازی انقلابی رخ داد و در دولت آقای خاتمی و بعد از آن هم این ساخت‌وسازها ادامه پیدا کردند. ولی در دولت آقای روحانی بود که ساخت سدها متوقف شد. در مجلس نهم در اعتراض به این وضعیت و عملکرد دولت یازدهم و عدم رسیدگی به مناطق محروم، استعفا دادیم ولی دوباره برگشتیم. 
شکوائیه مدنظرتان در چه مرحله‌ای است؟
شکوائیه در حال تدوین است ولی هنوز به مرحله امضا نرسیده و در حال ویراستاری متن است و بعد از جمع‌آوری امضا، تحویل دادستان می‌دهیم و از او می‌خواهیم این دو وزیر را احضار کند. شاید آنها هم برای این کارشان توجیه و توضیحی داشته باشند و این تنها نظر ما است. نکته قابل توجه اینکه وزارت نیرو در حال حاضر هم به دنبال فریب و انحراف افکارعمومی درباره سیل اخیر است و آن را به عدم لایروبی رودخانه‌ها منتسب می‌کند. در حالی که لایروبی رودخانه‌ها دراستانی مثل لرستان محلی از اعراب ندارد؛ چون شیب رودخانه‌ها در این استان به حدی تند است که بحث لایروبی آنها بی‌معنا است و تاثیری ندارد. البته ممکن است در جایی مثل آق‌قلا نیاز به لایروبی داشته باشد، ولی در لرستان این موضوع صحت ندارد.
موضوع شکایت‌تان را کمی باز کنید. نسبت به چه چیزی معترض هستید؟
بحث ما درباره شکایت دو موضوع دارد. یکی عدم ساخت‌وساز سدها در زمان مناسب از دست رفته است و دیگری بحث آبخیزداری است که جهادکشاورزی پیگیری نکرده‌اند. فعلا در حال بررسی هستیم و اگر درکار وزارت جهادکشاورزی هم عمدی وجود داشته باشد، از وزیر جهادکشاورزی هم شکایت خواهیم کرد.
بنابراین ما شکایت خود را طبق قانون تنظیم می‌کنیم و شکوائیه را به قوه قضاییه می‌دهیم. هر چند که ممکن است قوه قضاییه قبل از شکایت و گزارش ما خودش دست به کار شود، چون آنها هم به این نتیجه قصور وزارت نیرو رسیده‌اند. ضمن اینکه وزیر نیرو درباره کوتاهی وزارتخانه زیر نظر خود در برنامه نگاه‌ یک تلویزیون اقرار کرد و گفت «اگر در لرستان مخازن و سدهایی داشتیم، می‌توانستیم این سیل را کنترل کنیم و جلوی این خسارت‌ها را بگیریم.»
شکوائیه چه زمانی آماده می‌شود؟
این شکوائیه آماده است و هفته جاری می‌توانیم امضای نمایندگان متقاضی را جمع کنیم. حتی خارج از نمایندگان استان لرستان و خوزستان، دیگر نمایندگان هم متقاضی امضای این شکایت هستند. هر چند که من با تصور اینکه خودم به تنهایی این کار را انجام دهم این شکایت را تنظیم کرده بودم. به عنوان مثال با آقای حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان هم صحبت کردم و ایشان معتقد بود مقصر درجه اول سیل اخیر وزیر نیرو بوده است و آقای کاظم‌زاده، نماینده ایلام هم گفت اگر وزارت ‌نیرو سد «معشوره» را در زمان خودش احداث می‌کرد، جلوی این خسارات و سیل در لرستان و خوزستان و ایلام گرفته می‌شد. بنابراین دنبال پیگیری این مطالبه و خواسته به‌حق هستیم.

منبع: ابتکار

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر