کد خبر: 6314
A
ولایتی:

آفتاب قدرت آمریکا رو به افول است/ایران با تجزیه کشورهای منطقه مخالف است

رئیس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نطام، امروزبا وزیردفاع سابق فرانسه، معاون اول رئیس‌ پارلمان عراق و رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان دیدار کرد.

آفتاب قدرت آمریکا رو به افول است/ایران با تجزیه کشورهای منطقه مخالف است

به گزارش سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، "علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نطام امروز(سه شنبه25آبان) پس از دیدارهای جداگانه با وزیردفاع سابق فرانسه، معاون اول رئیس‌ پارلمان عراق و رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در پاسخ به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: آنچه که در آمریکا اتفاق افتاده نشان دهنده واقعیت درون آمریکا و یأس آنها از سیاست‌های سنتی آنها بوده است بنابراین شخصی روی کار آمده که از ابتدا شعارهای ضد سنت های رایج آمریکا را می زند.

وی ادامه داد:صرف‌نظر از این که رئیس جمهوری جدید آمریکا چه ویژگی‌هایی دارد و چه مقدار از این ویژگی‌ها مثبت یا منفی است حکایت از آن دارد که مردم آمریکا دیگر آن جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌هایی که از زمان بوش رایج شد و زمانی که در سال 1991 بوش پدر در یک سخنرانی در جمع نیروی دریایی آمریکا گفته بود که تنها ابر قدرت دنیا آمریکا است، بعد از قریب ربع قرن به این نتیجه رسیدند که دست از این کارها بردارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور بی‌دلیل آمریکایی ها در عراق، افغانستان، سوریه وجاهای دیگر گفت:  این حضورها نه تنها برای‌ آنها هزینه‌ داشته است اما فایده‌ای هم به دنبال نداشت.
ولایتی با بیان این که امروز سعودی‌ها با ابزارهای آمریکایی مردم را در یمن به خاک و خون می‌کشند یادآور شد: آن‌ها داعش را به وجود آورده‌اند که حضور آن برای کشورهای منطقه خسارت‌ بار بوده است .

وی با اشاره به این که  دیگر بودجه و امکانات آمریکایی‌ها  توان و کشش ادعا و توهمات زمان بوش که می گفت تنها ابرقدرت دنیا هستند را ندارد گفت: به تعبیر قدیمی آفتاب امپراطوری آمریکایی‌ها بر سراسر کره زمین نمی تابد، هر چند که هیچ‌گاه نمی تابید و این ادعای آنها بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که آفتاب‌قدرت آمریکا رو به افول است، یادآور شد:  همانطور که انگلیس‌های‌ها پس از جنگ جهانی بساط خود را از دنیا جمع کردند و در حد استطاعتشان به کار سیاست و روابط خارجی خود پرداختند، آمریکایی‌ها هم مجبورند واقعیت های موجود در دنیا را بپذیرند.

وی اضافه کرد: کسی که در آمریکا روی کار آمده متناسب با شرایط بسیار سخت،‌ ضعف اقتصادی و مشکلات اساسی در آمریکا است. او طالب این است که به مسایل داخلی آمریکا بپردازد.

ولایتی با بیان اینکه در واقع بلندپروازی‌های گذشته آمریکایی‌ را به این روز انداخته است،گفت: این بلندپروازی ها موجب شد که مردم آمریکا به کسی رأی دهند که خیلی از انگیزه‌های گذشته را برای بلندپروازی‌ها ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادعای ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق هسته ای ایران با گروه 1+5، گفت: اگر او بخواهد توافق هسته‌ای با ایران برهم بزند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر آنها قرارداد را پاره کنند جمهوری اسلامی ایران قرارداد را آتش می زند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها در توافق هسته ای با ایران به قولشان عمل‌نکردند و بدعهدی شان ثابت شد و موجب شد آنها که در گروه 1+5 آمریکا را همراهی می‌کردند کم کم خرج خود را از آمریکا جدا کند.

ولایتی گفت: امروز دیگر محال است آمریکا بتواند این 6 کشور را دور هم جمع‌کند و تصمیماتی بگیرند که قبلا گرفتند. زیرا جمهوری اسلامی ایران با استدلال و اقتداری که دارد ثابت کرد که آمریکایی‌ها ادعای دروغ می‌کنند و به عهدشان پایبند نیستند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این را شخصی مثل آقای پوتین در سن پترزبورگ اعلام کرد که آمریکایی‌ها راجع به اینکه ایرانی‌ها به سمت سلاح هسته‌ای می روند مردم را فریب دادند چرا که در ایران چنین چیزی نیست.

وی گفت: امروز کشورهایی مثل فرانسه و آلمان به این روش آمریکایی‌ها معترض‌اند.

ولایتی با بیان اینکه‌ روابط آمریکایی‌ها با کشورهای دیگر چگونه خواهد بود، گفت: روابط ایران با کشورهای دیگر مثل کشورهای اروپایی و آسیایی مسیر خودش را می رود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره دیدارهای امروز خود با مقام‌های فرانسوی، لبنانی و عراقی  گفت: در این دیدارها در رابطه با تحولات منطقه و گسترش روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو داشتیم

وی ادامه داد: با سیدابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در رابطه با آن چه که باعث روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید لبنان "میشل عون" و حمایت حزب‌الله لبنان با تمام قدرت از وی و سوریه بحث و گفت‌وگو کردیم.

ولایتی ادامه داد: در دیدار با وزیر سابق دفاع فرانسه درباره مسایل منطقه بحث و گفت‌وگو کردیم و هر دو معتقد بودیم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه باید محفوظ بماند و هر نوع تجزیه طلبی و تشویق به تجزیه کشورهای منطقه به ضرر ملت‌های منطقه است و موجب مشکلات جدیدی خواهد شد که انتهایی نخواهد داشت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی کشورهای منطقه دفاع می‌کند و قویاً معتقد است که به هیچ وجه مرزهای کنونی کشورهای منطقه نباید دست بخورد و باید محفوظ بماند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر نوع صدایی مثل آنچه در آمریکا که زمانی رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته بود که عراق به سه قسمت تقسیم شود و سوریه باید چهارقسمت شود جمهوری اسلامی ایران با آن مخالف است و پای این عقیده‌اش هم ایستاده است.

ولایتی ادامه داد:  مثالی که برای وزیر دفاع سابق فرانسه زدم لیبی بود. گفتم شما ها کاری کردید که لیبی تبدیل شده به کشوری که هیچ کس آنجا مسؤلیت مشکلات را نمی پذیرد و حکومت‌های متعدد در جاهای مختلف لیبی تشکیل شده‌است.

وی ادامه داد:این بر می گردد به آثار سوء عدم امنیت در این منطقه تجربه حوادث تروریستی در اروپا،وحضور کروههای تروریستی در لیبی و سومالی برای همه ما کافی است که دیگر غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌هایی که دنبال این مسایل هستند به این فکر نیفتند که کشورهای مهمی مثل عراق و سوریه تجزیه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: یکی از علل حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه و عراق جلوگیری از تجزیه این کشورها و حمایت از تمامیت ارضی و حمایت از حکومت‌های قانونی این کشورها است.
وی درباره دیدار خود با با معاون رئیس جمهور عراق، گفت: روابط ایران و عراق یک رابطه بی نظیر در دنیا است و میلیون ها نفر از اتباع دو کشور طی سال به کشور متقابل رفتار و آمد دارند و چنین پدیده ای را در هیچ کجای دنیا نمی بینیم.
ولایتی یادآور شد: زمانی در زمان رژیم بعث و صدام حسین مرز ایران و عراق، مرز خصومت بود که امروز به مرز صمیمیت تبدیل شده‌است و شاید قریب به 3 میلیون زائر ایرانی برای پیاده روی اربعین به عراق سفر کردند و چنین صمیمتی بین ایران و عراق موجب شده است که دو کشور پشت به پشت هم در مقابل توطئه‌های آمریکایی ها و صهیونیست ها بایستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش تنش‌ها نسبت به گذشته و نابودی تروریست ها در منطقه، گفته می‌شود که چین خواهان سهم‌خواهی در منطقه است تحلیل شما در این زمینه چیست، گفت: رابطه ایران و چین به لحاظ تجاری در درجه اول است. یعنی بالاترین رقم مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای خارجی با کشور چین است.  ما بیش‌ترین روابط تجاری بین کشورهای خارجی را با چین داریم و در سالی که گذشت بیش از 50 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور بود.

وی ادامه داد: روابط ایران و چین به سمتی پیش می رود که می شود نام آن را رابطه راهبردی و استراتژیک گذاشت.ما در گفت‌وگوهایی که با بعضی از مقام‌های چینی داشتیم به این تفاهم رسیدیم که آینده روابط دو کشور ایران و چین روابطی استراتژیک خواهد بود.

ولایتی یادآور شد: اخیراًدر دیدارهایی که مقام‌های اقتصادی ما از جمله وزیر دارایی با چین داشتند قراردادهای ارزشمندی را تفاهم کردند که از پروژه‌های بسیار مهم و راهبردی که در ایران قرار است انجام شود و تأمین اعتباری توسط چینی‌ها انجام شود که این در حال شکل گیری است .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بدون تردید چین یکی از دوستان نزدیک جمهوری اسلامی ایران است.ما در گفته‌ها و عملکرد آنها هیچ نوع زیاده‌خواهی نمی‌بینیم و جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاه به شرق رابطه خود را با کشورهای روسیه ، چین و کشورهای آسیایی پیش  می‌برد.

وی تأکید کردآینده روابط ایران و چین هم به لحاظ دوجانبه و هم به لحاظ حضور ایران در پیمان شانگ‌های که در آینده عضو دائم خواهد شد و همچنین در رابطه با همکاری در جاده ابریشم رابطه ای بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر