کد خبر: 63183
A
برگزاری نشست ارائه گزارش بازدید دفاتر سازمان ملل از مناطق سیل‌زده در وزارت کشور؛

وزیر کشور : وسایل زندگی بیش از ۱۰۰ هزار خانواده سیل زده، تأمین شده است/ شجاعی کیاسری دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده: کمک های بشر دوستانه فرای کمیت و کیفیت برای ما ارزشمند است

رحمانی فضلی : مدیریت سیل در ۲۵ استان که همراه با جابجایی مردم از مکانها و مساکن به جای دیگر و خدمات‌رسانی و کمک‌رسانی به ویژه اولیه به آن‌ها، کار بسیار بزرگی است که به لطف خداوند متعال توانستیم در این مرحله یعنی مقابله با کمک خود مردم توانستیم این کار را انجام دهیم شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل و دبیر کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده، نیز در این نشست اشاره کرد: روند بازسازی و نوسازی را با سرعت و به دقت ادامه خواهیم داد. همچنین سپاسگزار محبت و حس انسان دوستانه جامعه بین المللی هستیم که این اقدامات و کمک های بشر دوستانه فرای کمیت و کیفیت برای ما ارزشمند است.

وزیر کشور : وسایل زندگی بیش از ۱۰۰ هزار خانواده سیل زده، تأمین شده است/ شجاعی کیاسری دبیر کمیته  تبلیغات و اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده: کمک های بشر دوستانه فرای کمیت و کیفیت برای ما ارزشمند است

 دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه ارائه گزارش بازدید دفاتر سازمان ملل در مناطق سیل‌زده که صبح امروز با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران، مسئولان قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران برگزار شد، گفت: در بارندگی‌های اخیر بیش از ۳۱۵ میلیمتر باران در ۲۵ استان رخ داد که این بارش‌ها بیش از دو برابر میزان مشابه سال قبل بود و در نتیجه موجب طغیان رودخانه‌ها شد و اتفاقاتی نیز در پی داشت.

وی ادامه داد: مدیریت سیل در ۲۵ استان که همراه با جابجایی مردم از مکانها و مساکن به جای دیگر و خدمات‌رسانی و کمک‌رسانی به ویژه اولیه به آن‌ها، کار بسیار بزرگی است که به لطف خداوند متعال توانستیم در این مرحله یعنی مقابله با کمک خود مردم و همه نهادها و دستگاههای اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های نظامی شامل ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و هلال احمر و سایر دستگاهها به اهدافی که در مراحل اولیه تعیین کرده بودیم، برسیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اولین هدف ما کاهش میزان تلفات و هزینه های جانی، بود، گفت: کل هزینه‌های جانی در این مدت با توجه به این حجم گسترده، حدود ۷۶ نفر بود که برخی از آنان نیز به دلیل مستقیم سیل نبود و به دلیل حوادث جنبی بود. هرچند حتی جان یک نفر هم ارزش دارد و  فوت حتی یک نفر هم سخت است، با این حال این حادثه می‌توانست هزاران کشته داشته باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه اقدامات وسیعی صورت گرفت و مردم نهایت همکاری را کردند، اظهار کرد: ما در مرحله مقابله که مسئولیت آن با بنده بود و مجبور بودم هر چند روز به تناسب بحران در یک استان حضور داشته باشم، تصمیمات بزرگی گرفتیم و شاید در فرصت مناسبی باید این تصمیمات را مستند سازی کنیم. اوج شکوه و عظمت این تصمیمات، همکاری مردم بود.

وی یاور شد: همکاری مردم برای ما بسیار ارزشمند بود و خسارت‌هایی که مردم دیدند نتیجه بزرگواری، گذشت و فداکاری آنها بود تا مردم بیشتری را نجات دهند.

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اکنون مرحله مقابله را تمام شده تلقی می کنیم، گفت: بلافاصله همزمان با مقابله در خوزستان در بخش‌های دیگر، کار بازسازی و نوسازی را شروع کردیم و بازسازی و نوسازی نیز به‌صورت متمرکز با فرماندهی واحد همه نیروها تحت امر قرارگاه که همان وزارت کشور است، انجام می‌شود.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه وسایل زندگی بیش از ۱۰۰ هزار خانواده، تأمین شده است و پس از بازسازی منازل آنها تحویل خواهیم داد، گفت: با توجه به اینکه آن مناطق گرم و مرطوب هستند و شرایط سخت تر می شود، به همه اختیار داده‌ایم، منازل جدید اجاره کنند یا واحدهای کوچک و موقت بسازند تا خانه های اصلی بازسازی شود. همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا یک سال واحدهای جدید احداث و حداکثر ظرف یک تا دوماه نیز واحدهای تعمیراتی تحویل داده خواهد شد و همه دستگاهها نیز در این مسیر پای کار هستند.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه این حادثه نیز به لطف خدا و کمک مردم ساماندهی و مدیریت خواهد شد، افزود: اما حادثه‌ها هستند که دوستان واقعی را به مردم نشان می‌دهند. این حادثه‌ها هستند که فداکاری را معنا می‌کنند، مهر و محبت و عشق را جاری می‌کنند و آزمونی است برای همه انسان‌هایی که به دنبال عشق، محبت و فداکاری و کمک و مساعدت هستند.

وزیرکشور تاکید کرد: به عنوان مسئول از ابتدا درخواست هیچ کمکی نکردم و زمانی که وزارت خارجه پرسید که اعلام نیاز می کنید پاسخ منفی دادم. برای اینکه با عنایت خداوند وامکانات داخل کشور و مردم خود واقعا نیاز به کمک نداریم اما وظیفه انسانی، نوع دوستی و بشری و خدمت خالصانه به مردم موضوعی نیست که لازم به اعلام نیاز باشد.

وی افزود: ارزش کمک زمانی است که بدون اعلام نیاز و براساس حس نوع دوستی باشد و کشورهایی که بدون اعلام نیاز به ما کمک کردند که حجم یا نوع ملاک نیست. همین که هرکسی حس کرد که به هم نوع خود کمک کند، نفس این احساس عاطفی عاشقانه توأم با محبت برای من اصالت دارد. و بنده از همه کسانی که کمک کردند خالصانه و صادقانه تشکر می کنم و عمل آنها را عمل انسانی خالص می دانم. 

وزیر کشور در ادامه گفت: کسانی که دشمنی و سوء استفاده می‌کنند و از ابزار سیاست و قدرت در موضوعات انسانی که عجین با فطرت انسان‌ها هست برای مقابله استفاده می‌کنند، عمل آن‌ها را شیطانی می‌دانم زیرا فقط شیطان است که مخالف صلح، عشق و محبت و موافق خشونت و ترور است.

وی تاکید کرد: ترور تنها این نیست که سلاح به دست گرفته شود بلکه ترور نادیده گرفتن عواطف و احساسات و تحقیر شخصیت یک ملت و برخلاف عشق عمل کردن است و کسانی که در این مدت به دلیل مسائل سیاسی واهی مانع کمک‌رسانی شدند، با شیطان همراهی کردند.

 

وزیر کشور در پایان اظهارکرد: همه دوستی‌ها، عشق و محبت و فداکاری‌ها و همچنین دشمنی‌ها، کارشکنی ها و مخالفتها و ممانعت ها در خاطره ملت خواهد ماند.این دنیا مرحله آزمون است و دعا کنیم که خداوند توفیق دهد تا در آزمون انسانیت، عشق وزری، محبت و فداکاری موفق باشیم. همه جای دنیا چنین اتفاقاتی می افتد و هر جای دنیا جدا از جغرافیا و تاریخ و سیاست  فقط ذات انسان  را به ما هو انسان ببینیم و در این حادثه دوستان و دشمنان برای ما مشخص‌تر و روشن‌تر شدند.

گفتنی است؛ شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل و دبیر کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده، نیز در این نشست اشاره کرد: روند بازسازی و نوسازی را با سرعت و به دقت ادامه خواهیم داد. همچنین سپاسگزار محبت و حس انسان دوستانه جامعه بین المللی هستیم که این اقدامات و کمک های بشر دوستانه فرای کمیت و کیفیت برای ما ارزشمند است.

در ادامه اوگوچی دنیلز گفت: جزییات مربوط به فعالیت های جامعه بین الملل بررسی خواهد شد و در آخر هفته به در سفر به ژنو در خصوص همکاری ها و کمکهای جامعه بین المللی به سیل زدگان ایران، گزارشی ارائه خواهم داد.

همچنین محمودی مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی گفت: در حادثه جاری شدن سیل جمعی از اتباع و مهاجرین خارجی نیز دچار مشکل شدند که بلافاصله با هماهنگی کمیساریا و تشکل های مردمی امداد رسانی انجام شد و اقلام مورد نیاز ارسال شد و نمایندگان جامعه بین الملل هم در چند نوبت از این مناطق بازدید کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر