کد خبر: 63318
A
عارف خبر داد:

احتمال اصلاح آیین نامه انضباطی دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه باید دانشجو در فضای مجازی با رعایت قانون، اخلاق و حرمت دیگران حضور و مشارکت داشته باشد، گفت: در صورتی که اصلاحیه آئین نامه انضباطی دانشجویان به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود، اصلاح خواهد شد.


احتمال اصلاح آیین نامه انضباطی دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش دیده بان ایران، محمدرضا عارف در واکنش به انتشار اخباری درباره اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان و رصد فعالیت‌های آن‌ها در فضای مجازی گفت: رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس این است که باید دانشجو در چارچوب مقررات، آزاد باشد. ایجاد محدودیت برای دانشجویان به ضرر آموزش عالی کشور است. ما علاقه‌مند به داشتن فضای با نشاط و پرتحرک در دانشگاه هستیم پس ارتکاب خطا در همین فضا هم طبیعی است، مهم آن است که بپذیریم دانشجو باید در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی رشد کند و دانشگاه نیز زمینه لازم برای آن را ایجاد کند.

عارف برای نمونه به حضور جدی دانشجویان در امداد رسانی سیل اخیر اشاره و اظهار کرد: با توجه به حضور دانشجویان برای کمک به سیل زدگان اصرار داشتیم که زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد به تعویق بیفتد بدان دلیل که باید سرمایه اجتماعی و نشاط دانشجویان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: برای حفظ این سرمایه باید حتی‌الامکان به دانشجویان اجازه فعالیت در چارچوب قوانین مصوب با رعایت اخلاق را بدهیم که این راهبرد اصلی است. قطعاً اگر این آئین نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود، اصلاح خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد: به هر حال نظر ما این است که باید دانشجو در فضای مجازی با رعایت قانون، اخلاق و حرمت دیگران حضور و مشارکت داشته باشد. باید به دانشجویان میدان داده شده و آزموده شوند. اگر آن‌ها را از فعالیت سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای منع کنیم قطعاً نمی‌توانند در آینده در راستای حل مشکلات و مسائل کشور مؤثر باشند.

به گزارش ایسنا بعد از انتشار اخباری مبنی بر برخورد کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها با تخلفات دانشجویان در فضای مجازی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای توضیح داد که بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت برخی اصلاحات حداقلی در آئین نامه انضباطی دانشجویان که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن گذشته است - مطرح می‌شود که شامل تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است. این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. جزئیات این تخلفات در شیوه نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه نامه، "عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان" است. همچنین در خصوص فضای مجازی تغییر خاصی پیش بینی نشده و در حال حاضر نیز شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند و این، موضوع جدیدی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر