کد خبر: 63391
A

محمد هاشمی استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی: ممنوعیت نمایندگی بیش از ۳ دوره متوالی، خلاف قانون اساسی است

سیدمحمد هاشمی درباره ابهامات وارده به این ماده از اصلاح قانون انتخابات گفت: آنچه که مسلم است اینکه اگرچه قانون اساسی درباره برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور نامزد شدن را به دو دوره محدود کرده اما برای نمایندگی مجلس در قانون اساسی قید زمانی نیامده است. وی ادامه داد: به عبارتی در قانون اساسی برای نمایندگی مجلس هیچ محدودیتی پیش‌بینی نشده بر همین اساس به نظر می رسد این مصوبه خلاف قانون اساسی است.

محمد هاشمی استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی: ممنوعیت نمایندگی بیش از ۳ دوره متوالی، خلاف قانون اساسی است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در حالی به تصویب مجلس رسید که عده‌ای آن را گامی رو به جلو و پیشرفتی قابل تامل در قانون انتخابات کشور دانسته اما گروهی دیگر اصلاح قانون مذکور را غیرکارشناسانه خوانده و بر این باورند که در صورت تایید نهایی مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان و اجرایی شدنش، آسیب‌هایی را متوجه نظام پارلمانی کشور خواهد کرد.

مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات را شاید بتوان یکی از بحث برانگیزترین مواد این مصوبه دانست، مصوبه‌ای که به اعتقاد صاحب نظران حوزه حقوق خلاف قانون اساسی است زیرا قانون اساسی اجازه محدودیت انتخاب مردم در زمینه انتخاب نمایندگان مجلس را نداده است، با این حال موافقان، مصوبه مجلس را فرصتی برای گردش نخبگان و مهیا شدن فضا برای حضور نیروهای کارآمدتر می‌دانند. البته این دیدگاه هم مورد نقد هست چرا که مخالفان می گویند ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی، مجلس را از وجود نیروهای با تجربه در حوزه قانونگذاری محروم می کند.

سیدمحمد هاشمی درباره ابهامات وارده به این ماده از اصلاح قانون انتخابات به خبرآنلاین گفت: آنچه که مسلم است اینکه اگرچه قانون اساسی درباره برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور نامزد شدن را به دو دوره محدود کرده اما برای نمایندگی مجلس در قانون اساسی قید زمانی نیامده است.

وی ادامه داد: به عبارتی در قانون اساسی برای نمایندگی مجلس هیچ محدودیتی پیش‌بینی نشده بر همین اساس به نظر می رسد این مصوبه خلاف قانون اساسی است.

استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی  تاکید کرد: در قانون اساسی دوره ۴ ساله برای فعالیت هر دوره نمایندگی آمده اما اینکه نمایندگی مجلس به چند دوره محدود شود پیش بینی نشده بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع خلاف قانون اساسی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر