کد خبر: 63523
A

غرویان: اسلام شناسی برخی آقایان به جنبه‌های خشک و سلبی محدود است

غرویان تاکید کرد: «مساله دیگر این است که فضای کشور ما فضای غلبه سیاست بر اخلاق است و خیلی مسائل جنبه امنیتی و ... پیدا می‌کند لذا می‌خواهند از ماه مبارک رمضان نیز در جهت همان مسائل امنیتی و پلیسی و ... استفاده کنند. در حالی که اسلام برای سختی و فشار نیامده است.»

غرویان: اسلام شناسی برخی آقایان به جنبه‌های خشک و سلبی محدود است

به گزارش دیده بان ایران، آغاز ماه رمضان نزدیک است و طبق معمول هر سال که نیروی انتظامی و قوه قضاییه بیانیه‌هایی در رابطه با برخورد با روزه خواران در اماکن عمومی منتشر می‌کنند؛ نیروی انتظامی طی بیانه ای اعلام کرد که تمام رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و از هر گونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات مذهبی اجتناب کنند.

این هشدارها در حالی در صدر اخبار جای گرفته که مردم را از رسیدن ماه مبارک مطلع می‌کند که بر خلاف دیگر کشورهای مسلمان هیچ خبر از جشن و سرور در شهرها نیست. تفاوت رویکرد ایرنیان و دیگر مسلمانان در نحوه استقبال از ماه مهمانی خدا به قدری است که برخی نیز لب به انتقاد گشوده‌اند. به عنوان مثال حجت نظری عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه در تذکر پیش از دستور خود به این موضوع پرداخت و گفت: «تقریباً در همه کشورهای اسلامی از چند روز پیش از آغاز ماه رمضان شهرها رنگ و بوی جشن و نشاط به خود می‌گیرند اما متأسفانه شهر تهران از این منظر هیچ تغییری نکرده است. می‌بایست شهر حال و هوای رمضان به خود گیرد و طرح‌های بصری در سطح شهر نصب شود. از سازمان زیباسازی می‌خواهیم نسبت به تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی با جدیت ورود کنند.»


انتقاد از این رویه به شورای شهر تهران محدود نیست. حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه از این موضوع گلایه کرد. وی با ابراز تاسف از اینکه « اسلام شناسی برخی از آقایان علمای بیشتر بر اساس آن جنبه‌های سلبی و خشک و تند اسلام است» گفت: « برخی از آقایان بیشتر در جهت نهی از منکر کار می‌کنند تا در جهت امر به معروف. امر به معروف یعنی امر کردن به امور خوشایند و شایسته. نهی از منکر نیز یعنی نهی کردن از امور زشت و ناپسند و گناه. در اسلام هر دو را داریم اما رویکرد برخی از آقایان نهی از منکر است و در ماه مبارک رمضان نیز جنبه های مثبت را کمتر دیده و به نهی از منکر می‌پردازند. این یک تفاوت در دیدگاه ما و دیگر کشورهای اسلامی است.»


وی افزود: «مساله دیگر این است که فضای کشور ما فضای غلبه سیاست بر اخلاق است و خیلی مسائل جنبه امنیتی و ... پیدا می‌کند لذا می‌خواهند از ماه مبارک رمضان نیز در جهت همان مسائل امنیتی و پلیسی و ... استفاده کنند. در حالی که اسلام برای سختی و فشار نیامده است.»


غرویان تاکید کرد: « دینداری اینقدر سخت نیست و ما باید جنبه‌های روحی، عاطفی و معنوی ماه مبارک رمضان را تقویت کنیم و مردم را با آزادی و اختیار دعوت کنیم که به سمت دستگیری از فقرا، افطاری دادن ، سرزدن به پدر و مادر و ... بروند. این ها جنبه‌های مثبت ماه رمضان است که در کشورما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در دیگر کشورهای اسلامی اما می‌بینیم که لباس نو می‌پوشند، هنگام افطار با شادی و نشاط دور هم جمع می‌شوند و جنبه‌های همدلی و عاطفه را پررنگ می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه به این جهات پرداخته نمی‌شود.»/سایت آزادی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر