کد خبر: 63586
A

واکنش به اظهارات میرمحمّدصادقی/ میرسلیم: مجلس باید به‌موقع از هیئت عالی نظارت دعوت کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس باید پیش‌بینی کند که به‌موقع از هیئت عالی نظارت برای بررسی انطباق لوایح و طرحها با سیاست‌های کلی نظام دعوت کند.

واکنش به اظهارات میرمحمّدصادقی/ میرسلیم: مجلس باید به‌موقع از هیئت عالی نظارت دعوت کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدمصطفی میرسلیم عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در واکنش به اظهارات روز گذشته حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، مبنی بر غیرقانونی خواندن بررسی تطابق استانی شدن انتخابات مجلس با سیاست‌های کلی نظام در این هیئت گفت: سیاست‌های کلی نظام پس از بررسی‌های کارشناسی مفصل که با دعوت از صاحب نظران متخصص و نیز اعضای دولت و نمایندگان مجلس که به‌تناسب موضوع دعوت می‌شوند، تدوین و به مقام معظم رهبری پیشنهاد می شود و در صورت تصویب مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاستها، دولت در ارائه لوایح و نمایندگان مجلس در تدوین و تصویب طرحها و لوایح باید مفاد آن را مراعات کنند و الّا اصل 110 قانون اساسی مراعات نشده و شورای نگهبان آنها را برای اصلاح به مجلس عودت می‌دهد.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس باید در آیین‌نامه‌های داخلی خود پیش‌بینی کنند که به‌موقع از هیئت عالی نظارت برای بررسی مغایرت و انطباق لوایح و طرحها با سیاستهای کلی نظام مصوب دعوت کنند و هیئت عالی نظارت آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه داشته و دارد.

میرسلیم گفت: در صورتی که مجلس محترم بر مصوبۀ خود اصرار ورزد و آن را علی رغم مخالفت با قانون اساسی یا احکام شرع به‌مصلحت تشخیص دهد، موضوع اختلاف در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصمیم مصلحتی اتخاذ می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موضوع نظارت بر اجرای سیاستها چندان جدی گرفته نمی‌شده است، خاطرنشان کرد: قوای مقننه و مجریه نباید از فعالیتهای دقیق و مؤثر هیئت عالی نظارت عصبانی شوند و اظهار نظرهای عجولانه و احساساتی کنند که در شأن آن قوای محترم نیست.

میرسلیم در ادامه گفت: اصلاحیه اخیر قانون انتخابات اشکالات متعدد دارد، از جمله پیشنهاد استانی شدن که با سیاست‌های ابلاغی ناسازگار است و به‌علاوه در شکل‌های مشابه تاکنون سه بار از طرف شورای محترم نگهبان رد شده است.

وی عنوان داشت: اصرار بر طرح مطالب نامربوط نظیر تبدیل شدن هیئت عالی نظارت مجمع به شورای نگهبان دوم، دون شأن نمایندگی و مجلس است.

عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ اختلافی بین شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع وجود ندارد و همکاران محترم ما در قوای سه گانه نباید خواهان تضعیف یا حذف نظارت شوند، بلکه برای استحکام نظام و بهبود حکمرانی باید از آن استقبال کنند.

به گزارش فارس،‌ معاون قوانین مجلس شورای اسلامی روز گذشته، با انتقاد از مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با استانی شدن انتخابات مجلس، گفته بود: نظرات اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به هنگام بررسی لوایح به مجلس و کمیسیون‌های مربوط ارسال شود، ولی امروز بررسی موضوع استانی شدن انتخابات مجلس در بهارستان کارش به اتمام رسیده و ارسال مخالفت مجمع به مجلس معنا ندارد.

وی افزوده بود: کارشناسان و اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام به هنگام مطرح بودن یک طرح یا لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و کارشناسان مجمع اگر در جلسه کمیسیون حاضر باشند، می‌توانند نظر خود درباره تطابق طرح یا لایحه مطرح در کمیسیون با سیاست‌های کلی نظام را اعلام کنند.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرده بود: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملاً به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر