کد خبر: 63632
A

عباس عبدی: عبدی: انتخابات ۹۸ به یتیم و کودک سرراهی می‌ماند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اختیارات و توان‌ مجلس به شدت کاهش پیدا کرده که این را می توان ناشی از فیلترهای ناکارآمدکننده و سخت و گسترده‌ای دانست که نامزدهای انتخاباتی از آن عبور می‌کنند تا نماینده شوند.

عباس عبدی: عبدی: انتخابات ۹۸ به یتیم و کودک سرراهی می‌ماند

به گزارش دیده بان ایران، اگرچه کمتر از ۱۰ ماه تا انتخابات مجلس یازدهم و البته دو سال تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی است، با این حال شواهد حکایت از آن دارد که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر انتخابات مجلس که اسفندماه برگزار خواهد شد پیشی گرفته است. مصداق آن را هم می توان در اظهارنظر شخصیت‌های سیاسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دید.

همین چند روز پیش بود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت که در این وادی نیستم. علی مطهری نایب رئیس مجلس هم طی روزهای اخیر در گفت و گویی در پاسخ به سوالی، نه تنها احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ بلکه به توصیف شرایطی پرداخت که سبب خواهد شد به انجام این کار مصمم شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به الجزیره در پاسخ به احتمال کاندیداتوری اش در ۱۴۰۰، گفته بود: بار دیگر من را به عنوان یک استاد دانشگاه خواهید دید. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در برنامه‌ای تلویزیونی پاسخگوی سوالی درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری بود.

فارغ از پاسخ های داده شده، محتوای سوالات نشان می دهد انتخابات ۱۴۰۰ بر ۹۸ مجلس چربیده این در حالی است که کشور امسال انتخابات مهم مجلس یازدهم را پیش رو دارد اما نه خبری و نه تحرکی جدی در فعالیت احزاب و جریان های سیاسی برای مشخص شدن مکانیزم آنها در انتخابات مجلس مشاهده نمی شود.

عباس عبدی درباره علت پیشی گرفتن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر انتخابات ۹۸ به خبرآنلاین گفت: این موضوع را می‌توان از دو منظر مورد تحلیل و تفسیر قرار داد، نخست اینکه، انتخابات مجلس بی معنی شده زیرا این نگاه وجود دارد که نمایندگان مجلس و عملکردشان برآیند آنچه در جامعه حادث می‌شود یا مورد نیاز و مطالبه مردم است، نیست.

وی افزود: واقعیت این است که اختیارات مجلس و توانش به شدت کاهش پیدا کرده که این را می توان ناشی از فیلترهای ناکارآمد کننده و سخت و گسترده‌ای دانست که نامزدهای انتخاباتی از آن عبور می‌کنند تا نماینده شوند بنابراین و در مجموع مجلس‌های اخیر نسبت به اول انقلاب بشدت ضعیف و ضعیف تر شده‌اند و از این روست که انتخابات مجلس مساله اصلی مردم نیست که البته این مساله ناهنجاری سیاسی خطرناکی است چرا که مطابق قانون مجلس بسیار مهم‌تر از هر نهاد دیگری است ولی امروز به نهادی دست‌چندم تبدیل شده. مجلس هم از حیث کیفیت نامزدهایی که تایید می‌شوند تا مردم انتخاب کنند و هم از حیث حوزه‌ی محدودی که در قانونگذاری برایش مانده و هر روز هم کوچکتر می‌شود و هم از نظر اجازه‌ای که به ایفای نقش نظارتی به آن داده می‌شود مصداق شیر بی یال و دم و اشکم شده است.

عبدی در تشریح دلیل دوم سایه افکندن انتخابات ۱۴۰۰ بر ۹۸ تصریح کرد: دلیل دیگری که انتخابات ۱۴۰۰ بیش از ۹۸ در مرکز توجه قرار دارد این است که افراد به صفت شخصی نمی‌توانند راجع به انتخابات ۹۸ برنامه دهند بلکه گروه‌های سیاسی باید در این میدان وارد شوند و چون این گروه ها ضعیف شده و هیچ ایده و طرحی هم ندارند، در نتیجه انتخابات ۹۸ به یتیم و کودک سرراهی می‌نماید، به عبارتی موجودی به نام احزاب و جناح‌های سیاسی قدرتمند که در انتخابات ۹۸ نقش بازی کنند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای انتخابات مجلس باید احزاب و گروه ها به نمایندگی از نامزدها صحبت کنند، ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که احزاب و گروه‌های سیاسی منفعل و به حاشیه رانده شدند این در حالی است که درباره انتخابات ۱۴۰۰ افراد به صورت کاملا شخصی می‌توانند اظهارنظر کنند به طور مثال بنده و شما می توانیم بگوییم بنا داریم نامزد انتخابات ۱۴۰۰ باشیم اما درباره انتخابات ۹۸ نمی‌ توان چنین اظهارنظری کرد و گفت می‌خواهم به صورت فردی در تهران لیست بدهم؛ تاکید می کنم این احزاب و گروه‌ها هستند که باید برای انتخابات ۹۸ فعال باشند ولی به حاشیه رانده شده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: انتخابات امسال بلاموضوع و نامفهوم شده و در مورد آن نمی‌شود اظهارنظر ایجابی و چندان مفیدی کرد که مورد نظر مردم رای دهنده باشد در واقع انتخابات ۹۸ انتخابات نقدی است که از فرط بی‌ارزشی کسی درباره آن انگیزه‌ای برای سخن گفتن ندارد بنابراین بهتر آن است که همه راجع به انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کنند که به لحاظ موضوع نسیه است و در این زمینه چیزی نه به دار است و نه چیزی به بار است و می‌توان هر حرفی زد و هر رطب و یابسی را به هم بافت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر